שתף קטע נבחר
 

המדינה הרוויחה 9.2 מיליארד ממיסוי מכוניות

נתוני רשות המסים ל-2015 חושפים: בשנה שעברה הכניסה המדינה 9.24 מיליארד שקל במסי יבוא מענף הרכב - ירידה של 10% לעומת 2014 המוסברת בעדכון המיסוי הירוק שגרם להקדמת שחרורי מכוניות. רמת מחירי המכוניות החדשות שמרה על יציבות, לעומת מחירי הרכב המשומש שנשחקו

המדינה הכניסה 9.24 מיליארד שקל מסי יבוא מענף הרכב ב-2015, כך עולה מדו"ח מיסוי ונתוני ענף הרכב בישראל שפרסמה רשות המסים. מדובר בירידה ריאלית של 10% לעומת 2014, המוסברת בהקדמת השחרורים לדצמבר 2014 עקב עדכון בערכי המיסוי הירוק בינואר 2015, מה שמעוות את התמונה.

 

בשנת 2015 נרשמה רמה גבוהה של פעילות בענף הרכב, עם גידול של 5.5% לעומת שנת 2014 ברישומי הרכב לתנועה. כאמור, בשל הקדמת השחרורים לדצמבר 2014 על רקע עדכון ערכי המיסוי הירוק בינואר 2015, מעוותת השוואת היקפי היבוא את התמונה, שכן אלה גורמים לנתוני 2015 להיות נמוכים מאלה של 2014. עקב כך נוצר פער בין יבוא כלי הרכב לישראל, שהסתכמו ב-230 אלף יחידות (רכב נוסעים בלבד), לבין רישומי הרכב לתנועה, שהגיעו ל-248.4 אלף כלי רכב.

 (צילום: ג'ורג' גינסברג) (צילום: ג'ורג' גינסברג)
(צילום: ג'ורג' גינסברג)
 

רמת האבזור הבטיחותי של כלי רכב המיובאים לישראל עלתה בשנת 2015. זאת בזכות הרפורמה שהעניקה תמריצים כלכליים להתקנת המערכות הבטיחותיות ובמסגרתה, ניתן לייבא רכב עם מערכות מובנות או לבצע התקנה מקומית של האביזרים בטרם רישום הרכב לתנועה. ב-2015 הגיע שיעור החדירה של מערכות מסויימות, כמו מערכת לניטור מרחק מהרכב לפנים, בקרת סטייה מנתיב וזיהוי הולכי רגל, לשיעור של יותר מ-21%. תוקף התמריצים למערכות הבטיחות הוארך בשנתיים נוספות עד סוף 2018, תוך העלאת גובה התמריצים.

 

כמו כן חל שיפור ברמת הזיהום של כלי הרכב המיובאים. ב-2015 נכנס לתוקף עדכון בנוסחה לחישוב הציון הירוק בכלי רכב ובינואר 2017 יבוצע עדכון נוסף במסגרת העדכונים המתוזמנים אחת לשנתיים. לפי רשות המסים, במהלך השנים שעברו מאז כניסת הרפורמה, ירדה פליטת הפחמן הדו-חמצני מרכב ממוצע ב-21% וחלה ירידה משמעותית בפליטת הפחמימנים ב-27%. פליטת החלקיקים הנשימים ירדה ב-24% ופליטת תחמוצת החנקן ב-21%. בפליטת הפחמן החד-חמצני חלה ירידה של 12%.

 

בגלל גודש התנועה: נוסעים פחות

למרות הוזלה במחירי הדלק, ב-2015 נרשמה ירידה רוחבית בנסועה השנתית הממוצעת של כלי הרכב. רכב נוסעים נסע בממוצע כ-14,800 ק"מ - עלייה מתונה של 0.3% מול נתוני 2014, ואילו רכב צמוד נסע בממוצע 23,400 ק"מ - ירידה של 4.5%. רכב מסחרי בבעלות פרטית נסע בממוצע 19,950 ק"מ - ירידה של 0.9% ורכב מסחרי בבעלות תאגיד הגיע לנסועה ממוצעת של 30,700 ק"מ לשנה - ירידה של 5.4% ביחס לרמת 2014. הנסועה הממוצעת של מונית ירדה ב-6.4% והסתמכה ב-71,800 ק"מ.

 

ניתוח נתוני נסועה רב-שנתיים מעלה שמתקיימת מגמת ירידה בנסועה מאז 2011, כ-14% במצטבר הן ברכב נוסעים והן ברכב מסחרי. "הירידה בנסועה עקבית לכל הקטגוריות של סוג רכב ושל סוג בעלות", נכתב בדו"ח, "וזאת על רקע מגמת ירידה במחירי הדלק. נראה כי העלייה בעלות אובדן הזמן, הנובעת מגודש תנועה, גוברת על ההשפעה של ירידת מחירי הדלק".

 

רמת המחירים של רכב חדש שמרה ב-2015 על יציבות (מאז 2010 קיימת יציבות במחירי הרכב החדש עם עלייה שנתית ממוצעת של 0.42%, פחות מעליית המחירים הכללית), אבל מחירי הרכב המשומש המשיכו להישחק ביחס לרכב חדש.

 

מחירי המכוניות המשומשות רשמו שלוש ירידות חדות בתקופה הנסקרת – בשנת 2009, ב-2012 וכן ירידה שהחלה בתחילת 2015 ונמשכת עד היום. בהשוואה לאורך זמן למדד המחירים לצרכן, נמשכת ירידה ריאלית במחירי הרכב, הן החדש והן המשומש.

 

ב-2015 נמשכה הירידה במשקל הרכישות של ציי הרכב, ובכלל זה חברות ליסינג מסך המכירות, מה שהביא לגידול בתחרות והתחזקות בכוחו של הצרכן הפרטי. ה"ליסינג הפרטי" ומכירת רכב חדש דרך חברות ליסינג למגזר הפרטי המשיכו להתפתח ב-2015 בדומה לשנים קודמות.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים