רנו טווינגו בנהיגה ראשונה - הקטנה חוזרת
כמעט שני עשורים לאחר שהופסק שיווקה בישראל, חוזרת אלינו אחת המכוניות החביבות שעלו על כביש ישראלי - רנו טווינגו הקטנטנה. עם עיצוב נאה ותא נוסעים שימושי, ובעיקר מנוע מודרני והנעה אחורית. ואיך היא?
במה נהגנו - רנו טווינגו
מתחרות עיקריות - פיאט 500, אופל אדם
מתי אצלנו - ינואר 2017
כמה יעלה (משוער) - 80 אלף שקל
בעד - ביצועים, שימושיות, כושר תימרון
נגד - לא מיוחדת כמו המקור
בגדול: כמעט 18 שנים לאחר שהופסק שיווקה, חוזרת רנו טווינגו לישראל. הדור הראשון שהחליף ב-1993 את הרנו 4, היה מחלוצי קטגוריית מכוניות המיני העירוניות והמודרניות, כשהוא מציע מידות קומפקטיות בשילוב של תא נוסעים מרווח ועיצוב חיצוני ייחודי. באירופה בכלל ובשוק הביתי בפרט הוא הפך להיט, אך בישראל של אותן שנים, בה נמדדה איכות מכונית לפי יחס גודל פח-לשקל, הוא פחות הצליח. הדור הנוכחי שינחת בישראל בתחילת השנה אמור לסייע לרנו להצעיר את תדמיתה, וכך למשוך יותר לקוחות צעירים.
עיצוב ותא נוסעים: בשונה מהטווינגו המקורית, הדור השלישי חולק פלטפורמה עם סמארט פור-פור. שיתוף הפעולה עם מרצדס כפה על רנו מרכב גבוה יחסית שמותיר מקום לסוללות עבור יחידת הנעה חשמלית שמוצעת בגרסה הגרמנית. מצער לגלות כי הטווינגו אינה מיוחדת כמו הדור הראשון, אבל היא עדיין היא נראית טוב בזכות יחידות תאורה גדולות מלפנים עם צמד פנסי לד עגולים בפגוש הקדמי, המקנים לה חזות כמו-אנושית. ידיות פתיחת הדלתות האחוריות מוסלקות במסגרת החלון, דלת תא המטען צבועה בשחור ומסיט אוויר בחלקה העליון. בסך הכל, גם חלקה האחורי של הטווינגו, חביב למראה.
בתא הנוסעים ניתן לבחור במגוון שילובי צבעים, והוא מציע בדרך כלל חומרים איכותיים ותאי אחסון שימושיים - כולל בדלתות האחוריות. כאופציה יש מסך מגע מקורי במרכז הקונסולה וגג בד נפתח חשמלית. היעדר כיוון לגובה המושב בגרסאות הבסיס, פוגע בתנוחת הנהיגה. בסיס גלגלים גדול יחסית לקטגוריה (249.2 ס"מ) מאפשר מרווח ראוי לנוסעים מאחור, אם כי בניגוד למתחרות קוריאניות, המושב האחורי יכול להכיל רק צמד נוסעים. זווית פתיחת דלתות של כמעט 90 מעלות, הופכת את הגישה לתא הנוסעים לקלה במיוחד. חבל רק שהחלונות מאחור נפתחים חלקית בלבד כלפי חוץ.
למרות תצורת מנוע אחורית, תא המטען מציע נפח מכובד יחסית של 188 ליטר והוא בעל מפתח רחב ונמוך המספיק לצמד מזוודות טרולי בינוניות. ניתן להגדיל אותו במקצת ל-219 ליטר, על-ידי הסטת מסעד המושבים לפנים. הבעיה: הם הופכים למתאימים, אולי, לפאקיר הודי. קיפול מלא שלהם מייצר רצפת הטענה שטוחה ונדיבה וקיפול מושב הנוסע לפנים מאפשר להוביל מטען ארוך במיוחד.
הטווינגו מוצעת עם אבזור בטיחות הכולל 4 כריות אוויר בלבד, המזכה אותה בציון של 4 כוכבים במבחני הריסוק יורו NCAP. כאופציה מוצעת מערכת להתראה על סטייה מנתיב, אך עוד לא ברור האם זו תהיה חלק ממפרט הגרסה הישראלית.
מנועים ותיבות הילוכים: הטווינגו מוצעת עם שני מנועי 3 צילינדרים הממוקמים בחלקה האחורי (בדומה לחיפושית המקורית) ומניעים את הגלגלים האחוריים. לגרסת הבסיס מנוע נפח 1.0 ליטר המפיק 70 כ"ס, וגרסת 0.9 ליטר עם מגדש טורבו מפיקה 90 כ"ס. אליהם משודכת תיבת 5 הילוכים ידנית (לשני המנועים) או כפולת-מצמד עם 6 הילוכים (רק במנוע החזק) בו נהגנו.
עם משקל עצמי נמוך מטון ותיבת הילוכים מהירה יחסית, הביצועים טובים למדי עם 10.8 שניות בזינוק ל-100 קמ"ש. באופן טבעי, היא זריזה למדי בתנועה עירונית. צליל המנוע נוכח בתא הנוסעים, אבל גרגורו המגיע מחלקה האחורי דווקא ערב לאוזן. רעשי הרוח היו פחות נעימים. פעולת תיבת ההילוכים חלקה ויש גם מערכת לסיוע בזינוק בעליה המונעת גלישה לאחור.
נוחות נסיעה ויכולת דינמית: המיקום האחורי של המנוע מאפשר לגלגלים הקדמיים לפנות בזווית של עד 45 מעלות וכפועל יוצא, לטווינגו רדיוס סיבוב קטנטן של 4.5 מטר, המקל על תמרונים עירוניים. להיגוי משקל ראוי, הוא מדויק ואפילו תקשורתי, בזכות גלגלים קדמיים המנותקים ממשימת ההנעה. כיול המתלים נוקשה יחסית ומציע נוחות נסיעה סבירה, כמקובל בקטגוריה.
התנהגות הכביש טובה, אבל למנוע אין את הדחף הדרוש כדי לאתגר את הגלגלים האחוריים גם על אספלט חלק. ובכלל, התנהגות הכביש אינה מהנה כפי שניתן היה לצפות מתצורת המנוע וההנעה הייחודית. הטווינגו מפגינה יציבות כיוונית ואחיזת כביש טובות, אבל לא מעבר לכך. גם הבלמים מציעים יכולת סבירה בלבד עם תופים מיושנים מאחור. צריכת הדלק עמדה על 12.2 ק"מ לליטר.
סיכום: הטווינגו אינה מיועדת להתחרות במובילות הקטגוריה מקוריאה, כמו יונדאי i10 וקיה פיקנטו. היא כן תנסה להיות אלטרנטיבה ראויה לדגמים אופנתיים כמו פיאט 500 ממנה היא זולה בבריטניה ב-13 אחוז ומאופל אדם ממנה היא זולה ב-30 אחוזים. מולן יש לה יתרון של יחידת כוח מודרנית וחזקה שמאפשרת יכולת בינעירונית ראויה, יחד עם 4 דלתות ההופכות אותה לשימושית יותר. אבל בסופו של יום, כמו כל חברות הקטגוריה העירונית, המבחן האולטימטיבי שיקבע את הצלחתה יהיה הסכום על הצ'ק.
מנוע | 3 צילינדרים, טורבו |
נפח / סוג דלק | 898 סמ"ק / בנזין |
הספק מרבי | 90 כ"ס ב-5,500 סל"ד |
מומנט מרבי | 13.7 קג"מ ב-2,500 סל"ד |
הנעה / תיבת הילוכים | אחורית / כפולת מצמד, 6 יחסים |
אורך | 359.5 ס"מ |
רוחב | 164.6 ס"מ |
גובה | 155.4 ס"מ |
בסיס גלגלים | 249.2 ס"מ |
משקל | 993 ק"ג |
נפח תא מטען | 188 ליטר |
100-0 קמ"ש | 10.8 שניות |
מהירות מרבית | 165 קמ"ש |
תצרוכת דלק (ממוצע יצרן) | 20.8 ק"מ לליטר |
פליטת CO2 (ממוצע יצרן) | 108 גרם לק"מ |
מחיר (משוער) | 80 אלף שקל |
כריות אוויר | 4 |
בקרת יציבות? | כן (לחצו כאן להסבר) |
דירוג בטיחות (Euro NCAP) | 4 כוכבים |
הכתב היה אורח חברת רנו