קבוצת תמיכה
אורי קופר התחזה לאוהד מהשורה ופנה לכל קבוצות ליגת העל בכדורסל בבקשה פשוטה: עזרו לילד מוגבל. איזו קבוצה הזמינה את הילד לעלות לפרקט בזמן הצגת השחקנים? מי היו"ר שענה באופן אישי תוך שעה והציע לילד לבוא ליום צילומים? וכמה בקשות כאלה מקבלת מכבי ת"א?
לכבוד פתיחת העונה החלטנו לבדוק מי מקבוצות הכדורסל קשובות לאוהדים שלהן. היכן מגיבים מהר לפניות, איפה מנסים לעזור, באיזו אדיבות עושים את זה. לפני שלוש שנים ביצענו בדיקה דומה בין קבוצות הכדורגל, והתוצאות היו מגוונות, לטוב ולרע. במועדוני הכדורסל הופתענו לטובה מכולן. כמעט.
כדי לבדוק את היענות המועדונים התחזינו לאוהד מהשורה, שאין לו קשרים מיוחדים או את מספר הטלפון של מנהל הקבוצה. בחרנו בשם "דודו אביטל", התחמשנו בכתובת מייל ובמספר טלפון.
"דודו" פנה לכל 12 קבוצות ליגת העל עם סיפור דומה: בנו, גיא בן ה־12, משתתף בפרויקט בבית הספר שבו הוא מלווה ילד בעל מוגבלות וצריך לשתף את החבר בתחביביו. גיא, כאוהד שרוף של מכבי/הפועל/כל אחת אחרת, בחר בקבוצתו האהובה. עכשיו הוא זקוק לשיתוף הפעולה שלה. האם היא תירתם לעזרתו?
נכנסנו לאתר מינהלת הליגה ושלחנו מייל לכל הקבוצות, יחד עם מספר טלפון. נכנסנו גם לאתרי הקבוצות עצמן, ושם השארנו הודעה נוספת. התשובות לא איחרו להגיע.
קבוצות קטנות, טיפול אישי
לא כל הקבוצות עובדות באופן מסודר, עם כתובת מייל תחת שם הקבוצה, או עם מערכת לניתוב שיחות, אבל דווקא ה"שכונתיות" יותר, במובן הטוב של המילה במקרה הזה, ענו במהירות הבזק. באילת ובנהריה כתובות המייל לפנייה הן של יושבי הראש, מוטי אמסלם וניסים אלפסי. בגלבוע/גליל זה המנכ"ל ארצי פרטי. שלושתם ענו באופן אישי תוך פחות משעה.
אמסלם, ששוחח איתנו טלפונית, הסביר שאפשר לארגן כרטיסים למשחק והזמין ליום צילומים באחד האימונים. פרטי כתב שישמח לארח את הילדים באימון, והוסיף שאין בעיה לארגן מקום על הפרקט באחד המשחקים. אלפסי בירך על היוזמה והעביר מספר טלפון של דוד, מנהל הקבוצה, שהבטיח "תשורה קטנה" וכניסה למשחק. "לא יודע לגבי המשחק נגד מכבי ת"א, כי יש הרבה בלגן מסביב, אבל מול חולון זה אפשרי", אמר באדיבות. "אפשר לסגור עכשיו תאריך".
גם באלופה מכבי ראשל"צ ענו תוך שעה. שני, עובדת המועדון, השאירה מספר טלפון ומספר שלוחה. התקשרנו, ומערכת ניתוב שיחות הפנתה אותנו למקום הנכון. שני נשמעה כמי שתעשה הכל כדי לעזור, מכרטיסים ועד פגישה עם השחקנים באימון ("אחרי המשחק השעה מאוחרת"), וחזרה על מה שאמרו בקבוצות קודמות: תגידו מה אתם רוצים ותקבלו. מרשים.
צל"ש לירושלים
מה אנחנו רוצים/צריכים? שמענו את השאלה הזו מספר פעמים, וזה יפה. רוב הקבוצות פשוט אמרו שימלאו את הבקשות. הגדילו לעשות בהפועל ירושלים, שם מיכל, מנהלת קשרי הקהילה, התעלתה מעל כולם. בתגובה הראשונה שלה, מספר שעות אחרי ששלחנו את הבקשה, היא הודיעה שאפשר להשאיר לילדים כרטיסים למשחק פתיחת העונה. בנוסף, ציינה שתשמח לחשוב על רעיונות לשיתוף פעולה ולא רק לטווח הקצר, אלא גם פעילות מתמשכת.
מאוחר יותר כתבה לנו: "לא אהיה במשחק הראשון, ולכן אשמח אם נדחה את הפעילות למשחק השני. במידה שתבחרו להגיע למשחק הראשון, לא אוכל ללוות אתכם, אלא להשאיר כרטיסים בקופה... במידה שתרצו להגיע למשחק הבא, אוכל להכניס אתכם מאחורי הקלעים של הארנה... להראות לכם את הטבעת שמקיפה את האולם, את מנהרת השחקנים, ותוכלו לשבת באולם בחימום". אי־אפשר לבקש שירות טוב יותר.
אף קבוצה לא יצאה מגדרה כמו ירושלים, אבל כמעט כולן ענו במהירות ולעניין. בהפועל ת"א ובמכבי חיפה הציעו הזמנות למשחק. בהרצליה ביקשו לארח באימון ולהעניק כדור חתום. בקריית־גת, שימו לב, אמר מנהל הקבוצה תומר שהכרוז יכול להזמין את הילדים למרכז המגרש בזמן הצגת השחקנים, ושם יקבלו מתנה. "מה שתגיד לי, נעשה בשמחה", הוסיף. כל הכבוד.
רשימת המתנה צהובה
חסרה לכם קבוצה מפורסמת? אכן, במכבי ת"א לא מיהרו להגיב. לזכותה ייאמר שהיא כנראה מקבלת יותר בקשות מכל קבוצות הליגה יחד. לאחר שלושה ימים בלי מענה למייל התקשרנו כ"דודו אביטל" למשרדי הקבוצה, שם הפנו אותנו במהירות לדורון ג'מצ'י (מבלי לספר שזה הוא), האחראי על קשרי הקהילה.
ג'מצ'י שאל אם קיבלנו מענה וכשהשבנו בשלילה, הסביר שיש עומס והרבה פניות שטרם נענו. הוא מצא את הבקשה ואמר: "יש לנו מלא פניות כאלה, מאות, וזה בעייתי בגלל הכמות וגם בגלל לוח הזמנים המשוגע של הקבוצה". ג'מצ'י הסביר כי מאחר וכמות הבקשות עצומה, הקבוצה מבצעת פעילויות חברתיות יזומות "מכאן עד אין סוף", ואילו את הבקשות שמתקבלות מאוהדים, בוררים בקפידה כדי לטפל באלו שזקוקות יותר למענה.
לכן, "גם בגלל לוח הזמנים וגם כי אי־אפשר לרצות את כל הפניות" קשה להציע אינטראקציה בין הילדים לשחקנים, אבל למשחק ליגה אפשר להגיע, וזה נחמד. מצד שני, יש רשימת המתנה, וצריך לחכות שיתפנה מקום לאדם בעל מוגבלות. ג'מצ'י הסביר שהוא רושם לעצמו את הסיפור ואת מספר הטלפון, ויזמין את הילדים כשיתפנה מקום.
גם את הפועל חולון ניסינו להשיג בטלפון, לאחר שלא הגיבה. למזכירות שעות פעילות מוזרות, רק אחר הצהריים. המזכירה הסבירה שהמייל באתר המינהלת אינו נכון, וסיפקה כתובת אחרת. שלחנו שוב את הבקשה – וקיבלנו מענה.
מכבי אשדוד היא הקבוצה היחידה שלא הצלחנו להשיג. שני מיילים נשלחו ולא זכו לתשובה. התקשרנו במשך שלושה ימים ובשעות שונות, אבל אחרי מספר צלצולים הגענו לפקס.
מאשדוד נמסר בתגובה: "מדובר באי־הבנה. המייל באתר המינהלת לא מוביל לאף אחד ממנהלי הקבוצה, למרות שביקשנו להחליפו. אשדוד היא מהקבוצות הפעילות בליגה למען הקהילה, ומעולם לא סירבה לשום שיתוף פעולה בכל נושא חברתי. אנו מתנצלים על חוסר התקשורת ומבקשים להפנות אלינו שאלות ובקשות גם בדף הפייסבוק. הקבוצה לא מעסיקה מזכירה, כך שהמענה הטלפוני המשרדי לא תמיד זמין. הטלפונים האישיים משמשים לעיקר הפעילות".