שתף קטע נבחר
 

"מאחורי ההר": מוות בחוג לספרות

ספרה החדש של של מאיה ערד ,"מאחורי ההר", אינו העמוק ביותר שלה, אבל הוא רומן בלשי מתוחכם, מפתיע ומהנה מאוד. ביקורת

בשקלול של כמות ואיכות, מאיה ערד היא הסופרת הבולטת בדורה. יש ספרים או רגעים בספרים של כותבים אחרים בני גילה שהם מחוץ לטווח השגתה לעת עתה, אבל כאמור, אם מעריכים את הכישרון שמתגלה בספריה ומוסיפים אותו לפוריותה היצירתית - ערד היא הסופרת המובילה בדור של ילידי שנות ה־70.

 

מבחינת אינטנסיביות רגשית, ''מאחורי ההר'' אינו שקול לספרה הקודם, ''העלמה מקזאן'', שיחד עם ''שבע מידות רעות'' הוא בעיניי המיטב של יצירתה. זה ספר שמצטיין בתחכום, לא ברגש או בעומק - אבל השכלתנות הזו שלו מענגת.

 

גיבור הרומן, זוהר בר, הוא מרצה ישראלי זוטר לספרות, שחי באזור סן־פרנסיסקו. זוהר מתמחה בספרות בלשית, והוא מוזמן לשאת סדרת הרצאות על הנושא בחג ההודיה, במעון חורף מושלג בצפון מערב ארה"ב. מזמיני ההרצאות הם זוג ישראלי אמיד - יובי, מרצה לגיאולוגיה שעשה את הונו בעסקי הנפט, ויולי, אשתו הצעירה, המסנוורת ביופיה, עולה מבריה"מ לשעבר - שבאחוזתם מתאספים חבריהם הישראלים (חלקם חיים בגולה הדוויה של עמק הסיליקון וחלקם מגיעים מהארץ). כך, באלגנטיות, מוחלק המרצה לספרות בלשית לסיטואציה קלאסית של סיפור בלשי, ברוח ספריה של אגתה כריסטי שבהם הוא מתמחה: מקום סגור ומבודד, רוחש מתיחויות ותככים, שבו אולי יתרחש (או התרחש כבר) פשע.

 

כריכת "מאחורי ההר" ()
כריכת "מאחורי ההר"

יש משהו מענג ביכולת של ערד לקחת קבוצה חברתית מובחנת כמו ישראלים באמריקה - קבוצה שיש בהחלט מה להעמיק בה (יותר משהעמיקה ערד), בבטאה את "החלום הישראלי" באחת מגרסותיו העכשוויות - ולהפוך אותה למעין חבורת בריטים באחוזה נידחת באנגליה. במילים אחרות, יש משהו מרענן בשילוב בין אחוזה מושלגת ומבודדת לבין אילן, עופרה, חומיק, דפי, עדנה ורונית.

 

המוסכמות של הרומן הבלשי מבוצעות כאן במיומנות. זוהר המרצה מאוהב ביולי, הפאם־פטאל הצוננת, אך תוהה על טיבה המוסרי. אשתו הראשונה של יובי, כך מתגלה עד מהרה, התאבדה. אבל האם הייתה זו אכן התאבדות? חשדו של זוהר מתעורר, חושיו הבלשיים של חוקר הספרות מתחדדים. מה גם שבמקביל נראה שמישהו מנסה לשתול רמזים בחדרו. לשם מה? על מנת להפחיד אותו? ואולי להפך, כדי לדרבן אותו לחקור את הסודות האפלים שרוחשים מתחת לפני השטח?

 

אבל בצד יצירת המתח והדריכות העלילתית, תוך שימוש מיומן במאפייני הז'אנר, יש כאן הברקה בסיסית מקורית. העובדה שזוהר הוא חוקר ספרות בלשית מעוררת עד מהרה את התהייה אם יש כאן בכלל מה לחקור. האם באמת יש צורך להפעיל את חושיו החדים של הבלש, או שהכל פרי דמיונו הקודח של מי שקרא יותר מדי ספרים של אגתה כריסטי. כך שהחידה הבלשית ברומן היא לא רק מי ביצע את הפשע - אלא אם בכלל בוצע פשע. זה פיתוח מקורי של הסיפור הבלשי, שערד עשתה בו שימוש דומה ברומן מוקדם שלה, ''חשד לשיטיון'', ובו, מתוך מכלול נתון של עובדות, ניתנת למציאות שורה של פרשנויות שונות: האם הגיבור אכן לוקה בשיטיון או שהתנהגותו ניתנת להסבר רציונלי? למעשה, הסוגה הבלשית הופיעה אצל ערד בתחפושת גם ב''שבע מידות רעות''. גם שם היה מתח לגבי זהות "הפושע", אלא ש"הפושע" במקרה הזה הוא מי שזוכה במשרה האקדמית מבין המועמדים שמוצגים ברומן.

 

בניגוד ל''שבע מידות רעות'', שבצד הסיפור הבלשי היה גם יצירה מורלית מרשימה, ב''מאחורי ההר'' אין חלקים בעלי משקל מעבר למתח העלילתי המרשים ולזרימה החזקה של הסיפור. ערד עוסקת כאן אמנם בתחרותיות ובתחרותיות אקדמית (שבאות לידי ביטוי במתח בין זוהר לאשתו, חוקרת הספרות המצליחה בהרבה ממנו) - נושאים מרכזיים ביצירתה של ערד - אבל היא לא קודחת עמוק. גם רעיונותיו התיאורטיים של זוהר על הסיפור הבלשי, שעליהם הוא מרצה בפני קהל הישראלים באחוזה המבודדת, אינם מרעישים.

 

במובן הזה, ''מאחורי ההר'' הוא אכן רומן בלשי; כזה שעיקרו הוא העלילה ולא הפסיכולוגיה של הדמויות, לא תובנות מאלפות של הסופר, לבטח לא יופייה של השפה. אבל זהו רומן בלשי מתוחכם ומפתיע ומהנה מאוד. גם כשבשליש האחרון של הספר (ורק אז) גיליתי את הפתרון הנכון של התעלומה, נותרה לי הפתעה גדולה בעמודים האחרונים ממש.

 

"מאחורי ההר" // מאיה ערד - חרגול - 327 עמודים

 

הכתבה פורסמה במוסף "7 לילות" של "ידיעות אחרונות"

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים