עשרת הדיברות של הראיון הטלפוני
איך מתכוננים לשיחה מהמגייס ומהן הטעויות הנפוצות בראיון שלא מתקיים במשרד? לגזור ולשמור, כדי שלא תחזרו על השגיאות שלכם גם בשיחה הבאה
בשיתוף AllJobs
שלחתם קורות חיים וקיבלתם טלפון מהמגייס? קחו בחשבון שזו אינה שיחה סתמית וקלילה, אלא ראיון עבודה לכל דבר, וגם שם יש חוקים נוקשים שצריך לעמוד בהם.
מדריכים נוספים בערוץ הקריירה
יש לכם עסק? כך תהפכו אותו למותג
הטעויות שמונעות מכם להשיג עבודה
יוצאים לעצמאות: 10 טיפים לפתיחת עסק
שיחת הטלפון מהמעסיק הפוטנציאלי, הידועה גם בשם "ראיון טלפוני", מהווה אמצעי סינון ראשוני, והאופן שבו תנהלו אותה יקבע את המשך הדרך. המטרה של הראיון הטלפוני היא לחסוך זמן לשני הצדדים: המעסיק מחפש עליכם מידע נוסף, ועל הדרך, גם לכם יש הזדמנות לשאול מספר שאלות שיעזרו לכם להבין אם התפקיד אכן מתאים לכם. בצורה הזו, אף אחד מהצדדים לא יבזבז זמן על הגעה לראיון פרונטלי.
אם אתם מעוניינים בתפקיד המדובר, ואתם עומדים בדרישות, כדאי לשים לב ולהימנע מטעויות קטנות שעלולות לעלות לכם במשרה. כדי שלא תהיה לכם סיבה לא לעבור את הראיון הבא, אספנו עבורכם 10 טעויות נפוצות:
לדבר לעניין
בניגוד לראיון עבודה פרונטלי, שבו גם לחיוך ולקסם האישי שלכם יש משקל, בראיון הטלפוני ניתן משקל רב יותר לפרטים אחרים, דוגמת הקול שלכם, טון הדיבור, יכולת הביטוי, אופן ההתנסחות, הרהיטות והנימוס. לכן, דברו באופן ברור, ענייני וישיר.
השתדלו שלא לקטוע את המראיין בזמן דיבורו, ענו לשאלותיו רק כאשר יסיים לדבר והשתדלו להישמע אנרגטיים, חיוביים וידידותיים. הבעת עניין רב במשרה, תקנה לכם נקודות נוספות בעיני המגייס.
להתכונן לראיון
ראיון עבודה הוא מפגש שאליו צריך להתכונן. אם שלחתם קורות חיים - הטלפונים כבר בדרך אליכם, ולכן עליכם לפחות להתכונן לשיחה הראשונית עם המגייסים שעומדים מאחורי המשרות.
לקראת הראיון, התכוננו למגוון שאלות סטנדרטיות שעשויות לעלות (דוגמת "מדוע אתה מעוניין במשרה הזו?", או "מדוע עזבת את העבודה הקודמת?"), לשאלות הנוגעות לידע ולניסיון שלכם בתחום, ולשאלות בסיסיות יותר שמטרתן לברר זמינות לתחילת עבודה, נכונות לנסוע למקום העבודה וציפיות שכר. אלו שאלות שמציפות חוסר התאמה ובזכותן ניתן לקבוע האם ההגעה לראיון מיותרת או לא.
לא לדבר יותר מדי
כפי שכבר נאמר, ראיון עבודה טלפוני הוא ראיון מקדים ולא שיחת עומק, ולכן יש צורך במיקוד וענייניות. מרואיינים נוטים לספר הרבה יותר פרטים ממה שצריך, ובדרך כלל סוטים מהשיחה. כדי לא "להתפזר", הקשיבו היטב לדברי המראיין/ת והשיבו בהתאם.
לא לשתוק
שתקנות היא תכונת אופי, אך בראיון עבודה, מופנמות יתר עשויה להתפרש גם כחוסר שיתוף פעולה או חוסר עניין במשרה. באופן כללי, חוסר הדיבור שלכם מקשה על המגייסים להוציא מכם מידע. רוצים לעבור לשלב הבא? צאו מעורכם לכמה דקות, התנתקו מהסחות הדעת והיו נוכחים בראיון, השיבו לשאלות והרחיבו כמה שצריך כדי לעזור לצד השני לקבל את המידע שהוא צריך להמשך התהליך.
כל שאלה בזמנה
חשוב להבין כי לכל שאלה יש עיתוי נכון משלה. אתם יכולים למשל לדבר על ציפיות שכר, אך אין טעם להיכנס לאופי ארוחות הצהריים. במהלך ראיון טלפוני, מומלץ לשאול שאלות הקשורות לתפקיד או לחברה, ולברר דברים שעבורכם הם בגדר תנאי בל יעבור, כמו שכר, גמישות בשעות וכדומה.
לא לדבר מתוך שינה
מראיינת שהורגלה לנהל שיחות טלפוניות עם משוחררים טריים, חוותה דפוס שחזר על עצמו שוב ושוב: כשחייגה בשעות הבוקר נתקלה במועמדים שענו לה ממש מתוך שינה. כשלא מדובר בהורה שעושה השכמה, אלא בהזדמנות תעסוקתית, זה לא עושה רושם טוב. אם הטלפון מהמעסיק הפתיע אתכם, נסו להתרומם מהמיטה, לכחכח קצת בגרון ולא לדבר בשכיבה. תתפלאו, אבל זה מורגש בצד השני.
לדרוש שיחזרו אליכם "אחר כך"
מועמדים רבים טועים כשהם מתייחסים למראיינים כמו אל סקר מחברה צרכנית. גם אם השיחה לא הגיעה בשעה נוחה, שאלות בנוסח: "תוכלי לחזור אלי יותר מאוחר?" לא מומלצות, כי יכול להיות שהשיחה הזו לא תחזור, כיוון שאותו מגייס המשיך הלאה - אל קורות החיים הבאים ברשימה. אז מה עושים כשזה לא נוח? שואלים את הצד השני מתי נוח לו שתחזרו אליו, אם הוא מציע לחזור אליכם - הציעו שעה ועמדו בה.
לא לדבר ממקום רועש
אף פעם אל תתפתו לנהל שיחת ראיון טלפוני במקום רועש. גם אם תענו בצורה יפה ובנימוס, זה פשוט לא נעים באוזן ועלול להשפיע על הרושם שהמגייס מקבל, גם אם לא בצורה מודעת. נכון שהתקשרו אליכם, וכרגע מדובר בזמן לא טוב, אבל יש מה לעשות: במקום לנהל את השיחה ליד ילדים קטנים/בקניון הרועש, באפשרותכם להתנצל על הרעש, ולהציע למגייס זמן טוב יותר שבו תוכלו אתם להתקשר אליהם.
המגייס הוא לא חבר שלכם
טעות נפוצה שמתרחשת בראיונות שלא מתקיימים בתוך משרד היא התייחסות מעט "סחבקית" למראיין. זה קורה למרואיינים שמגיעים לראיון שמתקיים בבית קפה, וזה קורה גם כשהראיון מתקיים בטלפון.
חשוב להיות נחמד ותקשורתי בראיון, אך אסור לשכוח שמדובר בראיון עבודה, ויש לשמור על איזשהו קו של מרחק ושפה מכבדת מול הצד השני.
לא לזלזל ברכזת הגיוס
עובדות שהחלו את תפקידן בחברות השמה וכוח אדם מעידות כי ברגע שהן מציגות עצמן, חלק מהמועמדים נוהגים כלפיהן בזלזול, כיון שהן לא נציגות החברה עצמה. כמו שלא מזלזלים במזכיר/ה כשמגיעים לראיון עבודה, רצוי לזכור כי אין לכם באמת מושג מה כוחו של האדם העומד מולכם, ובמהלך החיפוש אחר עבודה, חשוב להתייחס בנימוס לכולם.
התייחסות לרכזת הגיוס כגורם משני בדרך לראיון האמיתי היא טעות, מכיוון שלגורם הראשוני הסמכות להחליט את מי לקדם הלאה ואת מי לא.
אם שלחתם קורות חיים, היכנסו למצב של חיפוש עבודה פעיל - מצב שבו כל שיחת טלפון שמתקבלת היא הזדמנות אמיתית למציאת עבודה, קחו את השיחה הזו בידיים והוציאו ממנה את המיטב.
הכותבת היא מנהלת תוכן בנושא עבודה וקריירה ב-AllJobs
הכתבה מוגשת בשיתוף אתר AllJobs - אתר בת של אתר Ynet