"מל גיבסון טוב לב, אבל לא מבינים אותו"
בריאן קוקס עבד עם הכוכבים הגדולים ביותר של הוליווד, ממל גיבסון ועד בראד פיט, ושיחק במאות תפקידים שונים - חלקם בדרמות איכות ואחרים בסרטי אקשן או אימה. "אני פופוליסט, האהבה של הקהל חשובה לי", הוא אומר בראיון לקראת הגעתו לפסטיבל חיפה
בשיתוף אתוס
נדירים הם שחקני הקולנוע בעלי קריירה ארוכה, מגוונת ומלאת תפניות כמו זו של בריאן קוקס. השחקן הסקוטי בן ה-70 התחיל את צעדיו הראשונים על הבמות של לונדון, משם נדד לארצות הברית והשתלב באינספור הפקות ענק כמו סרטי האקס-מן וג'ייסון בורן. כך הוא יצא מהצל של לורנס אוליביה, ג'ון גילגוד ואלק גינס בחוגי התיאטרון הבריטי, והמיר אותם בבראד פיט, מל גיבסון, מאט דיימון וכוכבים הוליוודים אחרים שאיתם חלק את מסך הקולנוע. בין לבין קוקס ממשיך לעבוד כל הזמן על סרטים קטנים יותר: קומדיות, דרמות, סרטי מדע בדיוני ואפילו זוועתוני אימה. לפסטיבל חיפה הקרוב הוא יגיע להתארח עם "המטפלת" של יאנוש אדלני, שבו הוא סוגר מעגל בדמות שחקן תיאטרון מזדקן.
בראיון מיוחד ל-ynet, קוקס מספר על המעבר מהבמה למסך הגדול, ומודה כי זו הייתה השאיפה שלו מלכתחילה. "מעולם לא רציתי לעשות תיאטרון, תמיד רציתי לעשות קולנוע", הוא אומר, "אבל כשאתה גדל בסביבה תרבותית חזקה כל כך של תיאטרון, זה משתלט עליך. הדור שלי הוא כנראה הדור של אחרוני הדינוזאורים, אבל האנשים שאני הערצתי - כמו אלברט פיני, פיטר או'טול, אלן בייטס - השחקנים הגדולים הללו של הקולנוע, הם גם שחקנים גדולים של התיאטרון".
כשקוקס מתייחס לדור שלו, הוא מתכוון לשכבה של שחקנים שייקספירים בני גילו כמו פטריק סטיוארט, איאן מקלן ואנתוני הופקינס. וכמוהם הוא מצא את עצמו משתלב בקולנוע המסחרי של הוליווד. עם סטיוארט ומקלן הוא אף שיתף פעולה ב"אקס-מן" ו"אקס-מן 2" של בריאן סינגר, בהם גילם את דמותו של קולונל וויליאם סטרייקר שנוא נפשו של וולברין (יו ג'קמן). לא רבים יודעים זאת, אבל לפני שהופקינס זכה באוסקר על תפקידו כחניבעל לקטר ב"שתיקת הכבשים" של ג'ונתן דמי, קוקס גילם את דמות הרוצח הסדרתי בעיבוד הקולנועי הראשון למותחן של הסופר תומאס האריס. זה קרה בסרט "Manhunter" של מייקל מאן מ-1986.
על אף ההשראה שקיבל מגדולי הדור של התיאטרון השייקספירי בבריטניה, ולמרות החברות שהוא חולק עם בני דורו שלו, קוקס מספר כי מי שהשפיעו עליו יותר מכל הם דווקא טים רות' וגארי אולדמן הצעירים ממנו. "הם הגיעו לארצות הברית ויצרו את הקריירה שלהם כשחקנים אמריקאים, שזה מה שאני רציתי לעשות שלושים שנה לפני כן", מסביר קוקס ונזכר ברגע אחד ב-1976 שבו חשב שהוא עומד לפרוץ להוליווד, עת הוזמן לפגישה עם הבמאי הנודע ג'ון שלזינגר באולפני פרמאונט בלוס אנג'לס.
"אני בן 30 ואני חושב: 'הנה זה קורה. הרגע שלי, הרגע של הסרטים'. ואז אני מגיע למשרד של ג'ון, ומהחלון אני יכול לראות את השלט של הוליווד, ואני אומר לעצמי: 'ככה זה הולך להיות. סוף סוף אני פה בהוליווד'. ואז הוא אומר לי: 'נאמר לי שאתה בחור צעיר שאני צריך לצפות בו, ושתהיה מושלם לתפקיד'. ואני מרגיש נפלא. והוא אומר: כן, אני עומד לביים את המחזה יוליוס קיסר בתיאטרון הלאומי בבריטניה'. אז אני חושב לעצמי שזו ההזדמנות הגדולה שלי, והדבר הבא שאני יודע הוא שיש לי עבודה חזרה בבית, בתיאטרון. ואני חושב לעצמי: זה עולם מטורף. זה לא מה שאמור לקרות. זו אמורה להיות הפריצה הגדולה שלי בקולנוע. וזה לא קרה".
בחינה של רשימת הפקות הקולנוע והטלוויזיה בהם השתתף קוקס (וזוהי רשימה ארוכה ביותר עם למעלה ממאתיים סרטים וסדרות) מעלה תובנה מעניינת. לצד הופעות בשוברי קופות מסחררים כמו "אקס-מן", "זהות אבודה" ו"טרויה", בסרטים היסטוריים כמו "לב אמיץ" זוכה האוסקר לצד מל גיבסון ו"רוב רוי" לצד ליאם ניסן ובדרמות איכות כמו "אדפטיישן" של צ'ארלי קאופמן, "זודיאק" של דיוויד פינצ'ר, "השעה ה-25" של ספייק לי או "היא" של ספייק ג'ונז, אפשר לצפות בקוקס באינספור סרטי ז'אנר - קומדיות מטורפות, סרטי מדע בדיוני ואף בהפקות אימה.
הוא היה שם ב"הצלצול" עם נעמי ווטס, ב"Trick r' Treat" עם אנה פקווין ולאחרונה הוא מככב לצד אמיל הירש בזוועתון "The Autopsy of Jane Doe" שהוקרן בפסטיבל טורונטו האחרון וזכה לאינספור שבחים.
האם ההתנסות הזו בחלק הפחות מוערך של תעשיית הקולנוע גורמת לו להרגיש קצת פחות מכובד? לא ממש. בניגוד לאלק גינס שהתכחש לתפקידו האיקוני כאובי וואן קנובי ב"מלחמת הכוכבים" של ג'ורג' לוקאס, קוקס אומר שהוא נהנה מאהבת הקהל. "אלק ובני דורו ראו בקולנוע הזדמנות להשלמת הכנסה. זו לא הגישה שלי", הוא אומר ומזכיר כיצד מבקר הקולנוע קוסמו לנדסמן השמיץ אותו על השתתפותו בקומדיה "סופר טרופרס" מ-2001 וכתב "אם מר קוקס היה צריך את הכסף, אני בטוח שמישהו היה יכול להלוות לו".
"הסרט הזה היה לבסוף להצלחה אדירה, ויש לו קהל מעריצים ענק. ואנשים אוהבים את הסרט הזה ואוהבים את הדמות שאני מגלם בסרט הזה", אומר קוקס שמצלם בימים אלה את "סופר טרופרס 2", בה לוקחת גם חלק לינדה קרטר - הלא היא וונדר-וומן בדימוס. "אני פופוליסט, האהבה של הקהל מאוד חשובה לי. אני לא חי לפיה, אבל זה מאוד חשוב. הם מבינים את זה, הם צוחקים. זו דרמה מתפקדת כמו כל אחת אחרת".
עם זאת, קוקס מודה שהוליווד נמצאת במשבר הנובע מדלות החומר המקורי ותופעת המחזור של תכנים. "לקולנוע יש בעיה גדולה. זה מבצע לעשיית כסף רוב הזמן", הוא אומר, "אתה מסתכל על ההבדל בין 'אקס-מן 2' וסרט ההמשך של 'אקס-מן'. בריאן סינגר הומו, והסרט כתוב מתוך הרעיון של מה זה אומר להיות מוטנט וזר, כך שלסרטים האלה הייתה נקודה חזקה למרות סגנון הקומיקס שלהם. עכשיו הסרטים יותר נטולי חשיבה. רק באם באם. אין נקודת מבט, אין סיפור חבוי.
"זה אותו דבר עם סרטי ג'ייסון בורן, שהיו טובים מאוד, ואז עשו את הסרט עם ג'רמי רנר בשביל הכסף, והסרט צלל. כשאנחנו עשינו את זה, זו הייתה הפעם הראשונה, וזו הייתה ההתחלה, כי בורן שינה את ג'יימס בונד. לא היה לנו את ג'יימס בונד בלי ג'ייסון בורן. הייתי בר מזל להיות חלק מהתנועות הללו בקולנוע, וזה עדיין קורה. וזה סוג הקולנוע שאני מתעניין בו".
שיחקת ב"לב אמיץ". איך הייתה בשבילך החוויה של לעבוד עם מל גיבסון?
"העניין עם מל, שאני מצאתי מאוד מעניין, הוא שהוא מאוד לא מובן. כן, היו לו כמה בעיות. יש אלמנט של דוקטרינה שקשורה לרקע הדתי שלו והצל של אביו (הכומר האטון גיבסון), שהוא השפעה מאוד חזקה עליו. אני רואה את מל רק כאדם טוב לב, מתחשב, עוזר, שנון, מאוד מצחיק, ובמאי מבריק. ברור שיש לו כמה שדים, אבל האם אין כאלה לכולנו? אני יודע שיש לו בעיה עם האלכוהול והוא מעד, וזה קשה. לרובין וויליאמס הייתה בעיה זהה. הוא גם מעד. אנשים שחיים על הקצה של משהו, במיוחד אנשים עם נטייה להתמכרות, הם בסיכון. הם תמיד בסיכון למשהו. ואני חושב שיש הרבה אי הבנה בנוגע למל. תמיד חשבתי שהוא מכובד ומנהיג נהדר. אהבתי לעבוד איתו".
קוקס מגיע לפסטיבל חיפה ביחד עם הבמאי ההונגרי-ישראלי יאנוש אדלני, שביים את הדרמה "המטפלת". בסרט הוא מגלם שחקן שייקספירי נרגן הסובל ממחלת פרקינסון ומבלה את ימיו האחרונים באחוזה כפרית תחת עינה הפקוחה של בתו הקשוחה, כשמהגרת צעירה ויפה מהונגריה (קוקו קוניג) נשכרת כדי לטפל בו. קוקס מספר כי הוא משתף פעולה עם ישראלי נוסף, יהושע סובול, שמחזה פרי עטו בשם "חוטאים" ביים הקיץ בארצות הברית.
לדבריו, קוקס נרגש מאוד לקראת הביקור בחיפה, אולם הוא יודע כי יהיו בין מכריו בבריטניה כאלה - ובראשם הבמאי קן לואץ' - שיתנגדו לכך ויקראו לו להחרים את הפסטיבל. "קן פעיל בנוגע להרבה דברים, ואני חולק חלק רב מתפיסותיו, רוב התפיסות שלו למעשה. אבל אני צריך לדעת", הוא מסביר. "אני חושב שאתה צריך להיות מאוד זהיר בנוגע לעמדות הפוליטיות שלך, כי זה הרבה יותר מסובך ממה שנוטים לחשוב. המצב של האפרטהייד בדרום אפריקה - זה היה מאוד ברור. לא הייתי מעוניין בזה. במקרה הזה, הדברים לא ברורים באותה מידה כרגע, ובמידה מסוימת זו דרך לגלות. בכנות, מעולם לא היו לי שאיפות לבקר בישראל, אבל כשההזדמנות הגיעה, אתה הולך איתה. כי עדיף ללכת עם זה ולראות מה יקרה".
בשיתוף אתוס