רכבת העמק - תקופת ההרצה בפתח
רכבת ישראל תתחיל את תקופת ההרצה של קו רכבת העמק בעוד ימים ספורים. ב-3 החודשים הראשונים הנסיעה תהיה בחינם
ביום ראשון הקרוב, ערב חג סוכות, תחל תקופת ההרצה של הרכבת בקו העמק, מעתלית דרך תחנות חיפה אל עמק יזרעאל, מגדל העמק עפולה ובית שאן - ובכיוון ההפוך. ההרצה תימשך כשבועיים, במהלכם תהיה הנסיעה אל תחנות העמק ומהן בחינם, מכל רחבי הארץ. במשרד התחבורה הודיעו כי הנסיעה תהיה בחינם במשך שלושת חודשי ההפעלה הראשונים, ולאחר מכן תינתן הנחה של 50% למשך עוד שנתיים.
נסיעה ראשונה ברכבת העמק
הנסיעה בחינם תהיה לכל הנוסעים ולכל התחנות, והיא מותנית בהצגת כרטיס רב-קו (ללא תשלום) אותו ניתן להנפיק בדוכנים בתחנות. בתחנת כפר יהושע תינתן ההטבה רק לתושבי הרשויות המקומיות באזור (כנגד הצגת תעודה), עקב קרבתה לתחנות חיפה והקריות.
קו "רכבת העמק" יפעל בין תחנות עתלית, חיפה ובית שאן אחת לשעה, מדי יום בין השעות 06:23 בבוקר ועד לשעה 19:23 בערב. בכיוון השני תפעל הרכבת מבית שאן לעתלית, בין השעות 06:53 בבוקר ל-20:53 בערב. שירות אוטובוסים יפעל בין תחנות רכבת העמק ליישובי הסביבה בכל שעות הפעילות של הרכבת. מדובר ב-38 קווי שירות, מתוכם כ-17 קווי הזנה שיופעלו מיישובים שונים לאורך המסלול. האוטובוסים בקווים אלה יגיעו לתחנת הרכבת לפני יציאתה וימתינו לנוסעי הרכבת.
שר התחבורה והמודיעין, ישראל כץ, אמר היום כי חיבור ערים כמו מגדל העמק, עפולה ובית שאן לרשת המסילות הארצית, יקצר באופן ניכר את זמן ההגעה למרכז הארץ ויעלה משמעותית את ערך הנדל"ן של הערים והישובים שלאורך תוואי הרכבת. "מדובר במהפכה של ממש שתעלה את ערך הנדל"ן של ישובים אלה ותרחיב את אפשרויות המגורים והתעסוקה של התושבים", אמר כץ.
הרכבת שתשמש להסעת נוסעים ומטענים, עוברת בחלקה סמוך לתוואי מסילת הרכבת ההיסטורי. תוואי המסילה הנוכחי מתפצל מתחנת לב המפרץ, ליד צומת הצ'ק פוסט, מזרחה ועובר בגשר מעל שדרות ההסתדרות לכיוון יגור ואזור צומת העמקים. הקו ממשיך לאזור צומת התישבי לאורכו של עמק יזרעאל, עד עפולה ומשם ישירות לבית שאן.
מלבד הסעת נוסעים, במסילה אמורות לעבור רכבות משא שיובילו בין השאר סחורה מנמל חיפה לירדן. בשלב הראשון מוקם מסוף מטענים בתחנת בית שאן, אולם על-פי תכניות עתידיות, המסילה תוארך בעתיד עד מעבר הגבול בגשר שייח חוסיין (נהר הירדן) ותתחבר לרשת הרכבות הירדנית. עלות הקמת הקו שאורכו כ-60 ק"מ נאמדת בכ-4 מיליארד שקלים.
"אתר הבית", המרכז מידע להצטרפות משפחות למרחב הכפרי, ערך בדיקה ממנה עולה כי התושבים ב-45 יישובים המתגוררים במרחק של 15 דקות נסיעה מהתחנות לאורך הקו, עשויים להרוויח בממוצע 23 אחוז מזמן הנסיעה ברכב פרטי לחיפה ולתל אביב בשעות העומס.
להלן מספר דוגמאות מנתוני הבדיקה שערך האתר:
יישוב | לחיפה בכביש | לת"א בכביש | רכבת לחיפה | רכבת לת"א | שיפור בזמן | שיפור ב-% |
עפולה | 60 | 120 | 33 | 91 | 28 דק' | 31% |
כפר יהושוע | 45 | 110 | 14 | 72 | 34 דק' | 45% |
יוקנעם | 45 | 100 | 14 | 72 | 29 דק' | 41% |
בית שאן | 67 | 122 | 54 | 112 | 11 דק' | 31% |
נהלל | 45 | 95 | 34 | 82 | 12 דק' | 18% |
בלפוריה | 55 | 95 | 33 | 91 | 12 דק' | 18% |
- זמני הנסיעות בכבישים חושבו בשעות העומס ובממוצע בין שלושה מסלולים אפשריים כולל מסלולי אגרה
- זמני הנסיעות ברכבת לוקחים בחשבון מרחק מהיישוב לתחנה הקרובה
- בנתוני הרכבת לגבי תל אביב נלקח בחשבון זמן המתנה של כ-5 דק' להחלפת רכבות