שתף קטע נבחר
 

כך נלחמת המדינה בתאונות: מוחקת את ההחמרה מהדו"ח

במשרד התחבורה התגאו במקום ראשון מבין מדינות ה-OECD בירידה בקטל בדרכים בין 2010 ל-2014. רק שהמשרד התעלם מהנתונים על זינוק בקטל ב-2015, ומכך שמספר ההרוגים השנה יהיה דומה ל-2010

בארבע השנים האחרונות נרשמה בישראל עלייה רצופה במספר ההרוגים בתאונות דרכים. לאחר מספר שנות ירידה, ב-2012 נהרגו 290 בני אדם בתאונות דרכים. אלא ששנה מאוחר יותר עלה המספר ל-309 הרוגים, ב-2014 נהרגו 319 בני אדם ואשתקד זינק המספר ל-356. מתחילת השנה הנוכחית נרשמת שוב עלייה, עם 298 הרוגים לעומת 286 בתקופה המקבילה אשתקד.

 

תאונת הדרכים הקטלנית בכביש 89 (צילום: אלעד גרשגורן) (צילום: אלעד גרשגורן)
תאונת הדרכים הקטלנית בכביש 89(צילום: אלעד גרשגורן)

 

זה לא מנע ממשרד התחבורה להתגאות בתחילת החודש הנוכחי, כי דו"ח חדש של ארגון ה-OECD קובע שישראל מדורגת במקום הראשון באחוז הירידה במספר ההרוגים בין מדינות הארגון, בקרב נוסעים בכלי הרכב ואופניים. הארגון הבינלאומי לשיתוף פעולה ופיתוח כלכלי נחשב לגוף רציני, ומדובר במחמאה רצינית מצידו. אבל האם ישראל באמת זכאית לתואר לאור הנתונים המדאיגים?

 

קריאת הדו"ח המלא על 540 עמודיו, מגלה כי הארגון אכן מדרג את ישראל ראשונה בירידה במספר ההרוגים בין 2010 ו-2014 מבין יושבי הרכב (ירידה בשיעור של 50%), אם כי לא בין כל חברות הארגון, אלא מבין חברות גוף המחקר התעבורתי של הארגון, המכונה IRTAD, ובו חברות 32 מדינות, כמעט כולן מאירופה. ישראל גם דורגה ראשונה בשנים אלה בירידה במספר ההרוגים בקרב רוכבי אופניים (ירידה בשיעור 48%), אם כי הנתונים הרשמיים בארץ ובדו"ח אינם כוללים את רוב הרוגים בקרב רוכבי אופניים חשמליים, שהמשטרה אינה מטפלת בתאונות שלהם.

 

צילום: דוברות כב"ה מחוז יו"ש

צילום: דוברות כב"ה מחוז יו"ש

סגורסגור

שליחה לחבר

 הקלידו את הקוד המוצג
תמונה חדשה

שלח
הסרטון נשלח לחברך

סגורסגור

הטמעת הסרטון באתר שלך

 קוד להטמעה:

 

אלא שבאותו דו"ח, שפורסם כאמור ב-2016, מופיעים כמה דירוגים פחות מחמיאים לבטיחות בדרכים בישראל, שנעלמו מהודעת המשרד. כך למשל לפי אותו דו"ח, בבדיקה מקיפה ועדכנית יותר של נתוני 2010 עד 2015 (בניגוד ל2010-2014) לכל ההרוגים בכבישים, כולל נוסעי אוטובוסים, רוכבי אופנועים, ובעיקר הולכי רגל, מדורגת ישראל מבחינת הירידה בתאונות רק במקום ה-22, עם שיעור מתון של 8%. נורבגיה שדורגה ראשונה, הפחיתה את מספר ההרוגים באותה תקופה ביותר מ-40 אחוז. אפילו יוון, שבמקום השני, הורידה את מספרם בכ-35%.

 

מבחינת הולכי רגל, המהווים כשליש ממספר ההרוגים בארץ בדיוק כמו חלקם של נוסעי הרכב, נרשמה בין 2010 ל-2014 ירידה של 2 אחוזים בלבד במספר ההרוגים. אלא שבאותו זמן הורידה דנמרק את מספר ההרוגים בקרב הולכי רגל ביותר מ-50% וסלובניה הקטנה ב-45%. למעשה ישראל מדורגת במקום 19 בלבד באותה השוואה.

 

גם בירידה במספר ההרוגים עד גיל 24 ישראל אינה ראשונה, אלא מדורגת רק במקום 17, עם ירידה של 30%, בזמן שרוב המדינות הנסקרות השיגו שיפור גדול יותר. ספרד שבמקום הראשון הורידה את המספר ההרוגים הצעירים ב-60%.

וכל זאת, כאשר נתוני הדו"ח כבר מזמן אינם רלוונטיים, לאור העלייה המספר ההרוגים השנה, בשיעור של כ-4%. אם תסתיים השנה בעלייה זהה, יהרגו בישראל ב-2016 כ-370 בני אדם, קרוב מאוד למספר ההרוגים ב-2010, שעמד על 384, ותימחק כמעט כל הירידה שהוצגה בדו"ח.

 

זאת ועוד: לפי המועצה האירופית לבטיחות בדרכים (ETSC), ב-2015 דורגה ישראל במקום הלפני אחרון מבחינת השינוי במספר ההרוגים בכבישים. לפי נתוני המועצה, ישראל נמצאת במקום ה-24 מתוך 32 מדינות במדד שינוי במספר ההרוגים בין השנים 2010-2015, ובמקום 28 מתוך 32 מדינות אירופה בחישוב לפי 2001 עד 2015.

 

"מדינת ישראל רושמת שנה רביעית ברציפות של עליה בהרוגים מתאונות הדרכים. כל יום נהרג אדם בתאונה ולמשרד התחבורה לא רק שאסור להתעלם מהנתונים הקשים אלא בוודאי שאסור לנסות ולייפות את המצב באמצעות מניפולציה", אמר אתמול שמואל אבואב, מנכ״ל עמותת אור ירוק: ״כשבמשרד החינוך מקבלים דוחות בינלאומיים שלא מחמיאים לישראל הם לא עושים מניפולציה בנתונים אלא מתמודדים, לוקחים אחריות ופועלים לתקן, כך גם פועלים במשרד הבריאות ובעל משרד ממשלתי אחר. מצופה מהמשרד שאחראי על הבטיחות של כולנו לפעול בנחישות לטובת הבטיחות בדרכים ולקחת אחריות״.

 

ממשרד התחבורה נמסר כי "מדובר בטענה חסרת כל שחר. דוח ה-OECD האחרון מכיל נתוני השוואה רבים שבחלקם ישראל מצטיינת ובחלקם האחר עליה לבצע שיפור כדי להתקרב למדינות המובילות בעולם בתחום. בפרסום של משרד התחבורה צוינו שני מדדים מתוך הדו"ח, בהם ישראל נמצאת במקום הראשון מבין כל המדינות ה-OECD.לעיתונאים גם נשלח קישור לדו"ח המלא כדי שיוכלו לעמוד מקרוב אחר כל מדדי ההשוואה של הבטיחות בדרכים, בהם ממוקמת ישראל".

 

הכתבה התפרסמה ב"ידיעות אחרונות"

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: משטרת ישראל
תאונות דרכים - מכת מדינה
צילום: משטרת ישראל
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים