שתף קטע נבחר

ראש השנה: המכירות ברשתות ירדו ב-1.4%

המכירות בארבעת השבועות שלפני החג ירדו ב-50 מיליון שקל. בתחילת ספטמבר חלה דווקא עלייה במכירות בסופרמרקטים, אולם היא התקזזה עם ירידה של 3.5% בשבועיים שלפני החג. לפי נתוני חברת סטורנקסט, ספטמבר 2016 היה הזול ביותר בסופר בארבע השנים האחרונות

ירידה במכירות בסופרמרקטים בראש השנה 2016: המכירות בארבעת השבועות שלפני החג ירדו ב-1.4% בהשוואה לתקופה המקבילה ב-2015, מ-3.52 מיליארד שקל ב-2015 ל-3.47 מיליארד שקל ב-2016. כך עולה מנתוני חברת סטורנקסט, שמשקפים 2,150 חנויות - רשתות, מינימרקטים וחנויות נוחות. בסך הכל מדובר בירידה של 50 מיליון שקל במכירות ברשתות הסופרמרקטים הגדולות.

 

כל התחומים בסופר רשמו ירידות לעומת 2015: מכירות המזון ירדו ב-0.5%, מכירות המשקאות ירדו ב-3.8%, מכירות מוצרי טיפוח הפרט ירדו ב-3.4% ומכירות המוצרים לבית ירדו ב-3.8%. זאת, במקביל לכך שנצפתה מגמה של הורדת מחירים, כך לפי סטורנקסט.

 

 (מקור: סטורנקסט) (מקור: סטורנקסט)
(מקור: סטורנקסט)

  

עלייה במכירות בתחילת ספטמבר, ירידה רגע לפני החג

תקופת ראש השנה כוללת 4 שבועות, שמחולקים לשבועיים המהווים את תקופת טרום החג (5 עד 18 בספטמבר 2016, לעומת 30-17 באוגוסט ב-2015) ולשבועיים שמהווים את תקופת הקניות לחג (19 בספטמבר עד 2 באוקטובר 2016 לעומת 31 באוגוסט עד 13 בספטמבר 2015).

 

 

 (מקור: סטורנקסט) (מקור: סטורנקסט)
(מקור: סטורנקסט)

 

בתקופת הקניות לחג, כלומר – שבועיים לפני ראש השנה, נרשמה ירידה כספית של 3.5%, בעוד שבתקופה של טרום החג חלה דווקא עלייה של 1.2% במכירות הכספיות. הסיבה לעלייה היא כנראה תקופת טרום חג ארוכה יותר, משום שהיא חלה השנה בספטמבר ובשנה שעברה – באוגוסט. זה לא עזר לכלל המכירות לחג כאמור, שירדו ב-1.4% בסך כל התקופה.



 (מקור: סטורנקסט) (מקור: סטורנקסט)
(מקור: סטורנקסט)

 

למשל, תחום המזון רושם את העלייה הגבוהה ביותר במכירות בתקופת טרום החג (שחלה בתחילת ספטמבר) לעומת התקופה המקבילה של טרום החג, אשתקד: 2%. יחד עם זאת בתקופת הקניות לחג (שבועיים לפני ראש השנה) חלה ירידה של 2.6% במכירות המזון, כך שבכלל ראש השנה מכירות המזון ירדו סך הכל ב-0.5%.

 

במוצרי טיפוח הפרט חלה עלייה של 0.1% בתחילת ספטמבר וירידה של 6.4% בתקופת הקניות לחג – סך הכל ירידה במכירות של 3.4% בכלל התקופה.

 

מכירות המוצרים לבית עלו ב-1% בתקופת טרום החג, אך צללו ב-7.8% בתקופת הקניות לחג. סך הכל התחום הציג ירידה של 3.8% בתקופת ראש השנה.

 

בתחום המשקאות מגמת הירידה במכירות היתה עקבית: 3.4% בתקופת טרום החג, 4.1% בתקופת הקניות לחג – סך הכל ירידה של 3.8%.

 

 (מקור: סטורנקסט) (מקור: סטורנקסט)
(מקור: סטורנקסט)

המכירות בערב החג נחלשו לעומת 2015

ביום ראשון, ערב החג, 2 באוקטובר, המכירות היו נמוכות ב-3.4% ממכירות ערב החג ב-2015: 136 מיליון שקל לעומת 141 מיליון שקל בערב החג ב-2015. יום השיא בקניות לחג נרשם ביום חמישי שלפני החג: 198 מיליון שקל ביום, לעומת 213 מיליון שקל ביום השיא של השנה שעברה.



 (מקור: סטורנקסט) (מקור: סטורנקסט)
(מקור: סטורנקסט)

 

בשבוע החג היתה ירידה של 4.2% במכירות מ-1.059 מיליארד שקל ל-1.015 מיליארד שקל. עם זאת בחג אשתקד נרשמה עלייה במכירות רק בשבועיים הסמוכים לחג, ואילו השנה העלייה במכירות החלה מוקדם יותר, ככל הנראה, בשל עיתוי טרום החג שחל השנה בספטמבר לעומת אוגוסט אשתקד.

 

מגמה של ירידת מחירים: רוב המחירים לא השתנו

הירידה במכירות באה למרות שמבדיקת 25 אלף מוצרים, שנמכרו בחג השנה ונמכרו גם בחג בשנה שעברה, עולה כי מחירי רוב הפריטים לא השתנו. 23.5% מהמוצרים שנבדקו התייקרו בלפחות 5%, 27.9% הוזלו בלפחות 5% ו-48.6% נמכרו באותו מחיר. עם זאת בבחינת המחיר המשוקלל בחג נרשמה השנה ירידה של 2.3% בהשוואה לתקופת הקניות לחג אשתקד.

 

בנוסף, בספטמבר 2016 נרשמו המחירים הנמוכים ביותר בארבע השנים האחרונות, לפי מדד המחירים של סטורנקסט בזכות החגים.
 

 (מקור: סטורנקסט) (מקור: סטורנקסט)
(מקור: סטורנקסט)

  

תקופת ינואר-ספטמבר: המכירות ירדו ב-110 מיליון שקל

סך הכל, בתקופה שבין ינואר 2016 לספטמבר 2016, מכירות שוק מוצרי הצריכה ירדו במונחים כספיים ב-110 מיליון שקל ירידה של 0.4%. כיוון שמדד המחירים ירד ב-1%, השינוי הריאלי במכירות (צמיחה כספית בניכוי השינוי במדד המחירים בין התקופות) עומד על עלייה של 0.6%.

 

בניכוי השינוי במדד המחירים, רוב התחומים הציגו עליות במכירות השנה, כשתחום המשקאות מציג את העלייה הגדולה ביותר - 2.4%. המזון ירד ב-0.6%, אבל בניכוי השינוי במדד המחירים הציג עלייה של 0.3%.

 

ספטמבר 2016 היה טוב מספטמבר 2015, בזכות החג, הנקניקים עדיין בירידה

בהשוואה בין ספטמבר 2015 לעומת ספטמבר 2016, עולה כי מכירות המזון דווקא עלו ב-6.2% (תקופת הקניות לחג ב-2015 חל באוגוסט כזכור), מה שממתן מעט את הקיטון שנרשם מתחילת השנה.

 

בכלל בחודש ספטמבר נרשמה עלייה של 4.3% במכר עולם מוצרי הצריכה לעומת ספטמבר אשתקד. העלייה במכירות נובעת בעיקר מעיתוי החגים השנה (אוקטובר) לעומת אשתקד (ספטמבר), שהוביל לפער בימי המכירה בספטמבר (26 השנה לעומת 22 בשנה שעברה).

 

יחד עם זאת, בהשוואה בין ינואר-ספטמבר 2015 לינואר-ספטמבר 2016, נמשכה הירידה במכירות סלטים ונקניקים ונרשמה עלייה במכירות שימורים, משקאות לא אלכוהוליים, מאפים מתוקים ומלוחים, חטיפים ומוצרי חלב. במוצרי טיפוח הבית יש עלייה בכל הקטגוריות למעט מוצרי היגיינה וטיפוח הגוף ואביזרים לאירוח.

 

נתח השוק הכולל של הספקים הגדולים: בירידה (מקור: סטורנקסט) (מקור: סטורנקסט)
נתח השוק הכולל של הספקים הגדולים: בירידה(מקור: סטורנקסט)

 

המותג הפרטי מתחזק, חלק מהספקים הגדולים בירידה

נתח השוק של הספקים הגדולים ממשיך לרדת בהשוואה של ינואר-ספטמבר 2016 לעומת ינואר-ספטמבר 2015. תנובה בירידה של 4.5%, מ-14% נתח שוק ל-13.4%. נתח השוק של שטראוס, החברה השנייה בגודלה בשוק, נמצא בעלייה של 2.8%; אסם ירדה ב-1.3% בנתח השוק, והחברה המרכזית למשקאות (קוקה קולה, טרה) נמצאת בעלייה של 5.2% בנתח השוק.

 

נתח השוק של יוניליוור עלה בתקופה זו ב-0.6%, נטו ירדה ב-5.6% בנתח השוק, חוגלה קימברלי עלתה ב-2.5% ועוף ירושלים מהדרין בע"מ עלתה ב-113.4%, מ-0.5% נתח שוק ל-1.1%.

 

במקביל להיחלשות בקרב הספקים הגדולים, נתח השוק של המותג הפרטי הוא הגבוה ביותר מתחילת השנה ועומד על 6.1% מסך מכירות כלל שוק מוצרי הצריכה.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
המקצוענים
מומלצים