שתף קטע נבחר
 

כך מוכרים ליפנים את היין הישראלי

ב-2015 הסתכם יצוא היין מישראל ליפן בכ-900 אלף דולר, עלייה של כ-5% ביחס לתקופה המקבילה אשתקד, על רקע היכרות גוברת של היפנים עם היין הבינלאומי. איך חושפים בפני היפנים את היין הישראלי, כיצד משווקים את ישראל, והאם שאלת הכשרות היא יתרון או חיסרון? ראיון עם גורמים בענף

בשנים האחרונות נרשמת התעניינות גוברת ביצוא היין הישראלי לשוק היפני, במקביל לעניין גובר והולך של היקבים הישראליים בשוק היפני. כך עולה מניתוח שנערך במחלקה הכלכלית של מכון היצוא.

 

לפי הנתונים, בשנת 2015 הסתכם כלל יצוא היין מישראל בכ-38 מיליון דולר, עליה של כ-3% ביחס לתקופה המקבילה אשתקד. סך היצוא ליפן הסתכם בשנה זו בכ-900 אלף דולר, עלייה של כ-5%. במחצית הראשונה לשנת 2016 הסתכם יצוא היין הכולל מישראל בכ-20 מיליון דולר, עליה של כ-2.5% ביחס למחצית השנה הראשונה לשנת 2015. במהלך תקופה זו הסתכם יצוא היין ליפן בכ-400 אלף דולר - ירידה של כ-6% ביחס לתקופה המקבילה אשתקד.

 

נכון לסוף שנת 2015 מדורגת יפן כיעד היצוא ה-6 בגודלו ליצוא יין מישראל. השוק היפני מהווה כ-2.5% מסך יצוא היין המיוצא מישראל לעולם.

 

סקרנות ליין ישראלי וים תיכוני

לדברי יערה שמעוני, מנהלת ענף יין ותוצרת טרייה במכון הייצוא, צריכת היין הישראלי בשוק היפני עולה בהתמדה, וכיום פועלים בענף היין היפני כעשרה יקבים ישראלים: "היפנים סקרנים ללמוד ולטעום יין ישראלי, וכן יינות מהמזרח התיכון, דוגמת יוון", אומרת שמעוני.

 

בשל העניין הגובר ביפן, מכון היצוא, משרד החקלאות, והנספחות המסחרית ביפן יארגנו בחודש נומבר ביפן אירוע טעימות יין. "מכון היצוא שם לעצמו השנה מטרה לעבוד על השוק היפני כיעד ליקבים הישראלים", מסבירה שמעוני, "כחלק מהפעילות, התארחה בישראל בחודש יולי עיתונאית ממגזין היין היפני WINART. כמו כן, ביקר לאחרונה מומחה היין היפני Kenichi Ohashi שסייר במגוון יקבים ישראלים.

יערה שמעוני (צילום: רונן אקרמן) (צילום: רונן אקרמן)
יערה שמעוני(צילום: רונן אקרמן)
 

"בחודש הבא אנחנו מקיימים אירוע טעימות כפול בטוקיו ובאוסקה שביפן, במסגרתו יגיעו גורמים רבים מתחום היין היפני - עיתונאים, מובילי דעה, קניינים, מפיצים ויבואנים, ישתתפו בסמינר בנושא ישראל. באירוע מקדים נקיים גם מסיבת יין ישראלי ברשת החנויות הכלבו Isetan, במסגרת פסטיבל ישראל שהם עורכים בחנויות שלהם".

 

שמעוני מציינת, כי היקבים המשתתפים בפעילות הם טפרברג, יקבי שילה, יקב טוליפ, יקב ספרה, יקב עמק האלה, יקב אליעז בנימינה, יקב רמת חברון, ריצ' פוצ'לי, יקב רמת הגולן, יקב לוריא, יקב הרי גליל, יקב דלתון, יקב צרעה, יקב ברקן, יקב פלם, יקב אדיר, יקב רקנאטי, יקב גבעות, יקב אלכסנדר, יקב קסטל ויקבי כרמל.

 

למה היפנים אוהבים את היין הישראלי?

"היפנים מעריכים את ישראל כמדינה חדשנית, וכן מעריכים את המורשת וההיסטוריה שלנו".

 

אילו מדינות נחשבות לייעדי יצוא עיקריים של היין הישראלי?

"השוק המרכזי הוא ארה"ב, אליה מגיע יותר מ-50% מייצוא היין הישראלי. שוק חזק נוסף הוא השוק הצרפתי, בעיקר בקרב קהל יהודי".

 

האם הכשרות לא מגבילה את היקפי היצוא בענף?

"להיפך. היום שוק היצוא נשען על השוק הכשר בתפוצות. אנחנו מנסים כל הזמן לפרוץ את גבולות הכשר ולהראות לעולם שיין ישראלי הוא יין איכותי".

 

נועה אשר, הציר הכלכלי של משרד הכלכלה והתעשייה ביפן מוסיפה, כי אמנם מדובר בשלב התחלתי של יצוא היין הישראלי ליפן אך העניין כאן רב. "היין הישראלי מסקרן את רשתות השיווק השונות, התקשורת היפנית וצרכני היין השונים. היין הישראלי האיכותי ממתג את ישראל כמקור לחדשנות לא רק בתחום ההי טק אלא גם בתחום מוצרי הצריכה".

 

נתח שוק יציב המתבסס על קשרים אישיים

אילנה בן זקן, מנהלת הייצור והבעלים של יקב קסטל, מספרת: "לנו יש יבואנית ביפן כבר קרוב ל-15 שנים, זה לא משהו חדש, ולא מורגשת אצלנו עלייה פתאומית. אנחנו מוכרים בעיקר לשוק המקומי ולא שוק היהודי. ישראל לא מוכרת כמעצמת יין, על מנת שיהיו מכירות מטורפות, אבל יש לנו נתח יציב לאורך השנים".

 

איך את מסבירה את הייצוא המתמשך שלכם לשוק היפני?

"זה מתבסס על קשרים אישיים עם היבואן שנמשכים שנים. היין הוא ברמה מאד גבוהה, דומה ליינות הצרפתיים, וגם מדובר ביחסים אישיים. בגלל שהיבואן מאד אוהב את היין שלנו, קל לו למכור אותו. היבואן מוכר אותו ללקוחותיו באופן אישי. לא מדובר בכמויות גדולות של יין, כיוון שאנחנו יקב קטן".

יינות יקב קסטל ()
יינות יקב קסטל
 

מהם יעדי הייצוא העיקריים שלכם בעולם?

"אנחנו מייצאים לכ-16 מדינות, היצוא בעיקר הולך לארה"ב - זהו פלח השוק הכי גדול. אחריו מדינות כמו צרפת, אנגליה, אוסטרליה, רוסיה, אוקראינה, בלגיה, איטליה, שוויץ ולוקסבורג".

 

הייצוא מתמקד בעיקר ללקוחות יהודים?

"כן, בעיקר ליהודים. יפן בעניין הזה היא שוק דיי יוצא דופן, כי אין כל כך הרבה יהודים ביפן".

 

כיצד משפיעה סוגיית הכשרות?

"בשוק הלא יהודי אין לכשרות שום משמעות, לא מתייחסים לזה ולא כל כך מבדילים. כמובן שבקהילות היהודיות בעולם יש לכשרות יתרון. יש בישראל גם ייצור יין לא כשר, כמובן, אבל זה בשוליים ואין בזה שום יתרון".

 

לצרכנים יפנים רבים אין מושג על ישראל

גם חברת יקבי כרמל פועלת ביפן, זה כשנתיים, במסגרת רשת השיווק קוסקו. "זה עדיין לא כמויות היסטריות, אבל בהחלט אנחנו מאד גאים בשוק הזה שהולך ומתפתח", מספרת מנהלת הייצוא של היקב, דורית בן סימון. לשם השוואה, נתח הייצוא של יקבי כרמל ליפן, עומד בהערכה גסה על כחמישית היקף הייצוא של החברה לארה"ב.  

 

איך משווקים יין ישראלי ליפנים?

"אנחנו מוכרים את המותגים שלנו, את הייחודיות והאקזוטיות של ישראל, וכמבן המחירים והמותגים צריכים לעמוד מול המתחרים. מבחינת מחירים, אתה צריך להיות תחרותי מספיק כדי לעמוד מול שחקנים עולמיים כמו צ'ילה, ספרד או ארה"ב ולשחק באותו מגרש".

 

איך משפיעה התדמית של ישראל?

"במקרים רבים אין לצרכן הסופי ביפן שום מושג מה זה ישראל. אנחנו עושים פעילויות שיווקיות, למשל בחודש מאי השתתפנו בפעילות שיזמו מכון היצוא והנספחות המסחרית ביפן בסניפי קוסקו "שבוע ישראל". שיווקנו את ישראל ואת האוכל ואת היין שלה במשך כמה ימים, עם עוד חברות ישראליות. זו דרך אחת לחשוף אותנו כמדינה ואת המוצרים שלנו.

 

"יפן היא שוק מעניין, הלקוחות היפניים הם אנשים שצריך להבין את המנטליות ואת רוח העסקים שלהם. הם מאד מקצוענים. מכוונים מטרה. יין הוא עדיין תחום חדש יחסית ביפן, אבל הוא הולך ומתפתח. לראות יין בעגלה בסופר זה כבר לא דבר נדיר, הצריכה הולכת וגדלה. היפנים חשופים ליינות של צרפת כבר 40 שנה, אבל החשיפה שלהם ליינות מהעולם היא להערכתי מ-15 השנים האחרונות.

 

"צריכת היין ביפן עולה והחשיפה ליינות מבחוץ עולה, ואני מקווה גם המודעות לישראל תלך ותעלה. אני מקווה שיכירו בנו בעולם כמדינת יין, וזה גם יגיע לאי הנחמד הזה".

  

בשיתוף מכון היצוא

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים