שתף קטע נבחר

 

"השידור החי" בפייסבוק של הליכת החלל - צולם ב-2013

מליוני משתמשי פייסבוק רותקו אתמול לשידור חי מתחנת החלל הבינלאומית, שהועלה בכמה עמודים ויראליים. לשצף הלייקים, התגובות והשיתופים לא הפריעה העובדה הפשוטה שמדובר בזיוף - הליכת חלל שצולמה בשנת 2013 וזמינה לצפייה ביוטיוב

איך מבטיחים את האותנטיות של שידורים חיים בפייסבוק? אתמול (רביעי), רותקו מליוני משתמשי הרשת החברתית לשידור חי, לכאורה, מתחנת החלל הבינלאומית (ISS). מהמסך ניבטו שני אסטרונאוטים, מרחפים מחוץ לתחנה כשברקע מראהו המרהיב של כדור הארץ. בחלק השמאלי העליון של חלונית השידור, התנוסס הלוגו של פייסבוק "לייב", ולצידו מניין הצופים ההולך ומטפס. השידור הזה הוקרן במקביל בכמה עמודי פייסבוק, בהם Viral USA ו-UNILAD, ובסופו של דבר צפו בו כמה עשרות מליוני משתמשים. בבדיקה באתר נאס"א התברר כי לא הייתה אתמול הליכת חלל.

 

הליכת החלל המקורית

הליכת החלל המקורית

סגורסגור

שליחה לחבר

 הקלידו את הקוד המוצג
תמונה חדשה

שלח
הסרטון נשלח לחברך

סגורסגור

הטמעת הסרטון באתר שלך

 קוד להטמעה:


"אתם עושים לייב סטרימינג מהחלל בזמן שאני נאבק כדי לגלוש ב-3G", הגיב אחד המשתמשים, שנדהם כמו רבים אחרים מהאפשרות לצפות במתרחש בחלל בשידור ישיר. אלא שדי מהר התגלה הזיוף - לא שידור חי כי אם שידור חוזר: הסרטון המקורי של הליכת החלל מחוץ לתחנה הבינלאומית צולם בשנת 2013, והוא זמין באורך מלא לצפייה ביוטיוב.

השידור החי לווה בכיתובים כמו: "אחר צהריים טובים מתחנת החלל הבינלאומית! מאיזו פינה בעולם אתם צופים עכשיו?", ו"הזווית הייחודית של האסטרונאוטים", מה שחיזק את התחושה שאכן מדובר בשידור חי. חלק מהכיתובים הללו נערכו כמה שעות לאחר שנחשף כי לא מדובר בשידור חי כלל.

 


השידור לווה כמובן גם במאות אלפי לייקים, תגובות ושיתופים. אזור התגובות נמלא די מהר בצופים שהתפייטו על הרגע הנדיר שמתאפשר בזכות הטכנולוגיה, על ההשראה שהוא נוסך בהם ועל הפרספקטיבה החדשה שמצאו בזכותו. לצד אלה, החלו גולשים אחרים להסב את תשומת הלב הכללית לעובדה שמדובר בזיוף מוחלט, והציעו לינקים לסרטון המלא ביוטיוב.

פיסבוק מקדשת את תכני הווידאו ברשת החברתית כאג'נדה  מובהקת - היא מעדיפה וידאו על פני כל תוכן אחר, מקדמת את "פייסבוק לייב" ומציעה שיחות וידאו גם במסנג'ר. רק לפני מספר חודשים, פונקציית השידור החי ברשת החברתית עמדה במרכזה של סערה חברתית בארצות-הברית, סביב מחאת black lives matter ואלימות שוטרים נגד אפרו-אמריקאים. אז, אף אחד לא פקפק באמינותו של תוכן שאליו הוצמד לוגו של שידור חי בפייסבוק.  

 

לא מופרך להניח שזיוף השידור החי אתמול היה צעד שתכליתו אחת - רייטינג. החוקים הבסיסיים של אמצעי תקשורת מסורתיים תקפים גם בעידן הניו מדיה, ואין מרחק גדול מציבור אחוז פאניקה בעקבות תסכית רדיו שמבשר על פלישה ממאדים, לבין גולשים שמתרגשים עד דמעות מהליכת חלל שהתרחשה שנים קודם. אמנם במקרה הראשון מדובר בתרחיש דמיוני (כמעט) לחלוטין, ובכל זאת - האפקט שיש לצמד המילים "שידור חי" על צרכני תקשורת הוא כזה שאי אפשר להתעם ממנו. הפוטנציאל למניפולציה מחייב ביקורתיות ואחריות, גם בעידן המשתתף, הדמוקרטי והנאור, לכאורה, של אמצעי התקשורת.

 

 

 

 

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום מסך
תחנת החלל הבינלאומית, 2013
צילום מסך
מומלצים