תקדים גלגלצ: סוף סוף היוצרים יקבלו קרדיט?
פסק דין שניתן נגד התחנה בתביעה של רונית רולנד מעלה על סדר היום את התעלמותם הבוטה של מגישים בתחנות הרדיו מהחובה המוטלת עליהם
לאחרונה פסק שופט השלום בתל אביב עזריה אלקלעי כי על תחנת הרדיו גלגלצ לפצות את המוסיקאית רונית רולנד ב-50 אלף שקל עקב אי מתן קרדיט על השתתפותה בביצוע של שיר ביחד עם להקת מיומנה. זכותם של מבצעים ויוצרים לקבל קרדיט על יצירתם היא "זכות מוסרית" המעוגנת בחוק זכויות מבצעים ובחוק זכות יוצרים, ולפיהם היוצרים והמבצעים זכאים לכך ששמם יופיע לצד יצירתם.
פסקי דין מעניינים נוספים - בערוץ משפט ב-ynet:
- בגד באשתו - וישלם 240 אלף ש' על הכתובה
- עקב רשלנות רופאת משפחה: הסרטן לא אובחן
- פסק הבוררות: עזרא גבאי ישלם 2.7 מיליון ש'
- מקימים אתר אינטרנט? כמה טיפים משפטיים
אולם, בעוד בתי המשפט מוצפים בתביעות ביחס לצלמים, ציירים ויוצרים אחרים שלא קיבלו קרדיט, עד היום לא ניתן היה למצוא ולו פסק דין אחד בעניין זכותם של יוצרי שירים ומבצעיהם לקבל קרדיט ברדיו.
בשלב כלשהו, ככל הנראה במקביל להקמתה של גלגלצ ותחנות הרדיו האזוריות, החלה החובה לתת קרדיט להתמוסס, במיוחד ביחס לכותבי השירים ולמלחיניהם. גם מתן הקרדיט למבצעי השירים פחת והלך עד שנדמה שכיום השדרנים מתייחסים לכך כאופציה בלבד, ולא רואים בכך חובה כלשהי.
התופעה מצומצמת יותר בכל הנוגע לזמרים ובדרך כלל כן מוזכר שמם לפני או אחרי השמעת שיר. תופעת אי מתן קרדיט לכותבים ומלחינים היא חמורה הרבה יותר בהשוואה למבצעים, שכן ללא ביצוע חיפוש אקטיבי לא ניתן לדעת מי חיבר את השיר המושמע ברדיו.
מלל מיותר
התירוץ העיקרי של תחנות הרדיו בהקשר זה הוא שהקראת שמות הכותבים והמלחינים לפני או אחרי השמעת השיר מחבלת בשטף השידורים ומוסיפה מלל מיותר שפוגע בהנאת המאזינים. התוצאה היא שכאשר מושמע שיר ברדיו, בדרך כלל מוצג שמו של המבצע בלבד. לעתים קרובות אצל המאזין נוצר הרושם שהוא גם כתב והלחין את השיר והדברים הם בבחינת "הוספת חטא על פשע".
חרף חשיבותה, החובה לתת קרדיט לא צריכה להיות מוחלטת. בהחלט יתכנו מצבים שבהם מתן הקרדיט אינו אפשרי או פוגע באופן ממשי בתוכנית. כך למשל, כשבתוכנית הרדיו מושמעים שירים ברצף – אין כל הגיון בהטלת חובה לתת קרדיט בין שיר לשיר.
יחד עם זאת, חשוב שאי מתן הקרדיט יישאר בגדר חריג וכי הנורמה תהיה שמירה על זכויות היוצרים של הכותבים, המלחינים והמבצעים.
לא מדובר בדרישה קטנונית הנובעת מ"אגו" של יוצרים ומבצעים, כפי שגלגל"צ ניסתה לטעון בהליך המשפטי שרולנד ניהלה נגדם: זו אחת מהאפשרויות המרכזיות של יוצרים להתפרסם ולקדם את פעילותם האמנותית.
חשש מ"חרם" ופיצוי נמוך
השאלה המתבקשת היא מדוע יוצרי שירים שזכותם לקרדיט נרמסה לא תבעו עד היום?
הזכות לקבלת קרדיט היא אישית של האמן ואינה ניתן להעברה. בנסיבות אלה, אקו"ם (אגודה הפועלת לשמירת זכויותיהם של יוצרים בתחום המוסיקה) לא יכולה לממש את הזכות הזו בשמם, וכך גם "אשכולות" (איגוד זכויות המבצעים).
האמנים עצמם, שנותרים להתמודד לבדם מול גופי השידור, חוששים שהגשת תביעה "תסמן אותם" ותוביל להחרמתם בתחנות הרדיו. בנוסף, לא בכל מקרה גובה הפיצוי הצפוי מצדיק מבחינה כלכלית הגשת תביעה.
המקרה של רונית רולנד (שיוצגה על ידי עו"ד אסף לוטן) הוא מיוחד. גלגלצ הזמינה מלהקת "מיומנה" גרסת כיסוי לשיר הלועזי "פומפיי" לתוכנית מיוחדת לרגל מצעד הפזמונים של 2013. "מיומנה" פנתה לרולנד על מנת שתעבד את השיר ותבצע אותו איתם.
רולנד הפיקה על חשבונה את השיר וביצעה אותו יחד עם להקת "מיומנה". למרות זאת, במהלך השידור ובהשמעה חוזרת נתנה התחנה קרדיט ל"מיומנה" בלבד, וזאת אף שרולנד פנתה אליהם טלפונית והעמידה אותם על חומרת המחדל.
סביר להניח שבהעדר נסיבות מיוחדות כמו במקרה של רולנד, הפיצוי שיגיע לאמן על הפרת זכותו לקרדיט יהיה קטן בהרבה (כמה מאות או אלפי שקלים בלבד). חשיבות ניצחונה של רולנד היא אם כן לא בסלילת הדרך להעשרת חשבון הבנק של היוצרים אלא בעיקר בקריאה לאמנים לעמוד על זכותם לקבלת קרדיט על מנת שתחנות הרדיו יקיימו את חובתם על פי חוק.
רק לאחר שיינתנו יותר ויותר פסקי דין בנושא זה ייווצר כאן שינוי אמיתי ותחנות הרדיו יתחילו לכבד את זכויותיהם של הכותבים, המלחינים והמבצעים.
- לקריאת פסק הדין בעניין רונית רולנד - לחצו כאן
- הכתבה באדיבות אתר המשפט הישראלי פסקדין
- בא כוח התובעת: עו"ד אסף לוטן
- בא כוח התחנה: עו"ד גיל בילבסקי
-
עו"ד אלי נחום עוסק בזכויות יוצרים