בעקבות הסקר: "אוניברסיטאות צריכות להשתפר באיכות ההוראה"
מתשובות של 11 אלף סטודנטים עלה ששביעות הרצון במכללות גבוהה משמעותית מזו באוניברסיטאות. בדיון באולפן אמר נציג הסטודנטים: "יש לשפר הנגשה לאוכלוסיות שונות". סגן הרקטור בבן גוריון: "אנחנו לא מורידים את הרמה"
"מערכת ההשכלה האקדמית צריכה להשתפר באיכות ההוראה ובהנגשה לאוכלוסיות שצריכות להגיע יותר לאקדמיה", כך אמר הבוקר (יום א') סגן יו"ר התאחדות הסטודנטים, רם שפע, בדיון באולפן ynet שעסק בסקר המקיף של שביעות הרצון של הסטודנטים.
על פי תוצאות הסקר, הסטודנטים דירגו את האוניברסיטאות בתחתית, ואילו המכללות הפרטיות עמדו בראש הרשימה. בדיון באולפן עם נשיא המרכז הבינתחומי, פרופ' אוריאל רייכמן, ועם סגן הרקטור באוניברסיטת בן גוריון, פרופ' גדי רבינוביץ, הוסיף שפע: "כל המערכת צריכה לאתגר את עצמה. אני קורא גם לנו הסטודנטים לא להישאר באזורי הנוחות".
שנת הלימודים האקדמית נפתחה הבוקר באופן רשמי ובמהלך השבוע הקרוב כ-310 אלף סטודנטים וסטודנטיות יפקדו את 63 מוסדות החינוך האקדמיים ברחבי הארץ. מהסקר שפרסמה התאחדות הסטודנטים זה השנה השביעית, וכלל 11 אלף איש, עלה כי בראש 39 המוסדות שנבדקו בשקלול הציון הממוצע של כל הפרמטרים נמצא המרכז הבינתחומי בהרצליה (4.16), אחריו הקריה האקדמית אונו (4.15), המרכז האקדמי רופין (4.09), המכללה למנהל (4.6) והמרכז האקדמי לעסקים ומשפט (4.05). במקום השישי נמצאת האוניברסיטה הפתוחה (4.04), הראשונה מבין האוניברסיטאות בארץ.
לדברי שפע, מדובר במגמה שנמשכת כמה שנים: "שאלנו המון שאלות בסקר הזה, בין היתר שביעות הרצון מהמרצים, מהיחס, ואוניברסיטאות שעוסקות יותר במחקר מתקשות לשים את הדגש הראוי גם על איכות הלימודים והן צריכות להשתפר בזה".
- פרופסור רבינוביץ', האם מגדל השן האקדמי, האוניברסיטאות, לא איבדו קשר עם המציאות המודרנית? אולי אתם קצת מנותקים ובגלל זה ממצאי הסקר?
רבינוביץ': "אוניברסיטת בן גוריון זוכה להערכות סטודנטים גבוהות מאוד. בסקר ההוראה הפנימי שלנו, שהוא מדגם הרבה יותר גדול, ובו כל סטודנט משיב על שבעה קורסים בממוצע בכל סמסטר,
על כל מרצה, עולה ש-85% מרוצים או מרוצים מאוד.
"מעניין שגם אורט בראודה נמצאת למטה (בממצאי הסקר). זאת אומרת שמוסדות שלוקחים את תפקידם ברצינות אינם מורידים רמה, מחפשים איך לאתגר את הסטודנטים ולהכין אותם כראוי לחיים, ואכן הסטודנטים שלנו מצליחים מאוד בתעשייה, ומבוקשים מאוד בתעשייה".
פרופ' רייכמן טען בדיון שלדעתו סטודנטים לא נתנו ציון גבוה לרמת הוראה ולשביעות רצון מכיוון שהם קיבלו יחס מפנק: "הבינתחומי נותן את הכלים ואת ההכשרה לסטודנטים שלנו להתייצב מול החיים. אנחנו מכשירים את הסטודנטים שלנו לצאת לעולם, להיות יזמים, לא להיכנע לסטטוס קוו שלא נראה להם".
פרופ' יובל אלבשן, דיקן הפקולטה למשפטים בקריה האקדמית אונו, שהגיעה למקום השני בדירוג הכללי, התייחס גם הוא לנתונים ואמר: "צריך לבחון מה נקודת המוצא של המוסד האקדמי. אם היא הסטודנט או המרצה ואיש הסגל. נקודת המוצא חייבת להיות על הסטודנט והצרכים שלו. אין הכוונה שיעבדו או ילמדו פחות, אלא מה יותר נכון עבורם מבחינת שעות ההוראה, נגישות, שירותים נלווים ותכנים מועברים. צריך לשאול למשל מה הסטודנט צריך ללמוד ולא מה המרצה רוצה ללמד. מעמד האוניברסיטאות נשחק ויורד כיוון שנקודת המוצא שלהם היא על איש הסגל ולא על הסטודנט".