הפתרון לקטל בפועלי הבנייה - השבתת אתרים
מנהלי העבודה סבורים שפועלי הבניין הם חומר גלם מתכלה ומעדיפים את הרווח הכספי. לכן, יש להפעיל סנקציות חריפות כנגד אתרי בנייה בהם אירעו תאונות עבודה ולא לפתוח אותם מחדש עד לאישור המשטרה. דעה
השבתה מידית היא הפתרון: אם כל אתר בנייה בו מתרחשת תאונת עבודה יושבת עד למיצוי החקירה, המנהלים בענף יחששו לעבור על חוקי הבטיחות וישמרו על חיי הפועלים.
טורים נוספים בערוץ הקריירה
5 סיבות לסילוק הפרפקציוניזם מראיון העבודה
השנה נהרגו כ-40 פועלי בניין כתוצאה מהפקרות, אזלת יד וחוסר מקצועיות, הן של חברות קבלניות והן של גופי הרגולציה והאכיפה. הסיכוי להיהרג כפועל באתר בנייה גבוה פי שבעה מהסיכוי לכך במפעל תעשייתי ועבודתו של פועל בניין מסכנת את חייו אפילו פי כמה מזו של איש ביטחון בתקופת פיגועים, שסיכון הינו חלק מעיסוקו.
מנהל עבודה המחייב מנופאי לעלות על המנוף ולהפעילו בתנאי רוח חריגים הינו פושע. מתמונות החניון שקרס ברמת החייל, קל להגיע למסקנה שהפיקוח והתכנון באתר היו שערורייתיים, היות ועמודי החניון, שנשארו כמעט שלמים, תיפקדו כ"שיפודים" שחדרו דרך התקרות במקום לתמוך בהן. נראה שמשרדי הממשלה והגופים הנוספים המופקדים על התחום דוגמת משרד הכלכלה, משרד הבינוי והשיכון ומנהל הבטיחות של משרד הרווחה, עומדים חסרי אונים נוכח האסונות ומהם לא תגיע הישועה.
איני מצליח להשתחרר מהמחשבה שבמקרה של תאונה, הדבר החשוב ביותר לחלק מהקבלנים ומנהלי העבודה הוא היכולת להאשים את העובד ברשלנות שגרמה למותו ולוודא שקיים כיסוי ביטוחי הולם לאירוע, העיקר שניתן יהיה לעבור בהקדם לסדר היום, כאילו היו הפועלים חומר גלם מתכלה. חלק מהעוסקים בענף מייחסים לכסף ערך גבוה יותר מאשר לחיי הפועלים.
בהתאם לכך, יש לקבוע כי אתר בניה בו נפגע פועל בפגיעה שחייבה הזמנת אמבולנס או הגעה למיון, החל מפגיעה המוגדרת כ"קלה" ועד חס וחלילה מוות, יושבת לאלתר, עד לסיום חקירה ראשונית של המשטרה. חוקרי המשטרה יסתייעו, כמובן, באנשי הבטיחות של משרדי הכלכלה, הבינוי והשיכון ומינהל הבטיחות, אולם האחריות לחקירה תהיה של המשטרה.
חידוש העבודות באתר יחל אך ורק באישור המשטרה ובהתאם לתוצאות החקירה הראשונית, כפי שמתקיים בחקירות משטרה של תאונות דרכים עם נפגעים, לרבות השבתת הכביש או נתיבים ממנו. תהליך כזה יכאיב וירתיע את אלה המייחסים לכסף ערך רב ואני משוכנע שישפר את השמירה על חיי העובדים.
לשאוף ל"אפס הרוגים בשנה"
פתרון ברוח זה התקיים במלחמה של צה"ל בתאונות הדרכים בשנות השבעים. באותן שנים, מצב הבטיחות בדרכים בישראל בכלל ובצה"ל בפרט, היה קטסטרופלי: 70 הרוגים למיליארד ק"מ נסיעה, פי 10 מהמצב כיום.
בצה"ל נקטו אז במדיניות של השבתה לשבועיים של כל רכב שעבר עבירת תנועה, מעבר לענישה הרגילה של הנהג העבריין. אם נהג המח"ט נסע להביא פלאפל מהשער וביצע עבירה - המח"ט נאלץ להשבית את רכבו לשבועיים. בעקבות ההוראה, תוך שנה צה"ל צמצם את מספר תאונות הדרכים במחצית והפך לגורם מוביל בשמירה על הבטיחות בישראל.
יש לשאוף ל"אפס הרוגים בשנה" בתאונות עבודה באתרי בנייה והשבתה לאלתר של כל אתר בו נפגע פועל יקרב אותנו אל המטרה בצורה המהירה והיעילה ביותר. הביצוע יחייב שינויים מסוימים בתקנות ובחקיקה, אך לצד התועלת המוסרית העצומה, הדבר יגרום לרווח כלכלי משמעותי, בהתחשב בכך שעלות האסונות גבוהה בהרבה מעלות מניעתם.
הכותב הינו הבעלים של חברת "זיו-אב הנדסה" ולשעבר המדען הראשי של משרד התחבורה והתשתיות הלאומיות