שתף קטע נבחר

 

ההכנה של ההורים לקראת מבחני המחוננים

קורסים מיוחדים, תוכנות למידה במחשב ותרגילים בבית. שלב א' של תהליך איתור מחוננים מתקיים היום ומסתבר שהורים רבים דאגו להכין את ילדיהם לקראת המבחן. פסיכולוגית: "מה שחשוב הרבה יותר הוא להכין את ההורים למבחן הזה. אם הילד לא עבר זה לא אומר שהוא לא מוכשר"

"כבר מגיל מאוד צעיר הבנו שעידו יוצא דופן מבחינת היכולות והקליטה המהירה שלו וכולם סביבנו שמו לב לכך", מספרת רעות עיני, אמא לשלושה. "כשעידו היה בכיתה ב’, הוא עבר את המבחן הראשון לאיתור מחוננים ולא רצינו שהוא לא יעבור את המבחן השני רק בגלל שהוא לא מכיר את סוג השאלות ואת הדרך לגשת לפתרונן. היה לנו חשוב שהוא יידע לקראת מה הוא הולך – יותר מבחינת ההתמודדות מאשר מבחינת הידע. אני יודעת על לא מעט ילדים שנחשפו לסוג הזה של השאלות לראשונה במבחן ובזבזו זמן יקר על מנת לנסות להבין מה רוצים מהם בכלל. את עוגמת הנפש הזאת רציתי לחסוך מהבן שלי".

 

לכתבות נוספות - היכנסו לפייסבוק הורים של ynet

 

שלב א' של תהליך איתור מחוננים יבוצע היום (ה') לכל ילדי שכבה ב' או במקרים מסוימים בכיתה ג', באמצעות מבחן הבודק כישורים קוגניטיביים וכולל פרקים בהבנת הנקרא וחשיבה כמותית. על פי תוצאות המבחן נדרש הצוות החינוכי לסמן את 15% הגבוהים ביותר בכל כיתה ואותם תלמידים יזומנו למבחן נוסף שיתקיים בינואר-פברואר ברחבי הארץ, מתוכו מאתרים את המחוננים והמצטיינים המתאימים לתכניות הטיפוח הייחודיות. למרות שעל פי הנחיות משרד החינוך אין צורך ללמוד למבחן, מסתבר שיותר ויותר הורים דואגים להכין את ילדיהם כדי שיגיעו למבחן בשיאם.

 

"כשהתחלתי לבדוק, גיליתי שיש לא מעט מכונים ומקומות שמתיימרים להכין את הילדים למבחן", מספרת עיני. שללתי את המקומות הפחות ידידותיים. היה לי ממש חשוב שעידו לא יחטוף טראומה, כי נתקלתי גם באתרי אינטרנט של חברות כאלה שהביאו דוגמאות מאד קשות למבחנים. רציתי שזו קודם כל תהיה חוויה עבורו, כמו חוג. בסופו של דבר, החלטנו ללכת על שילוב של השימוש בלומדה ומספר מפגשים קבוצתיים. לא הייתי מודעת למגוון האפשרויות ורק כשבחנתי את הנושא הבנתי שאני ממש לא היחידה שרוצה לעזור לבן שלה. השיעורים נערכו בקבוצות קטנות והיו מאוד כיפיים. למשל, כשהם למדו על שברים, הם עשו את זה באמצעות קוביות שוקולד. כשעידו סוף סוף ניגש למבחן, הוא עבר אותו והיום הוא לומד בתוכנית מחוננים שבמסגרתה הוא לומד יום בשבוע במרכז חופי”ם לילדים מחוננים בעמק חפר ומאוד נהנה ממנה".

רעות עיני: "היה לי חשוב שיידע לקראת מה הוא הולך" ( )
רעות עיני: "היה לי חשוב שיידע לקראת מה הוא הולך"
 

- האם לדעתך הקורס עזר לו?

"קשה לי קצת להגיד כי אנחנו בבית כל הזמן עובדים איתו על פיתוח מיומנויות למידה. אבל אני יכולה לומר בוודאות שהוא למד במסגרת ההכנה למבחן כיצד להתמודד עם מבחנים אמריקאים, איך לשלול תשובות, לבחור תשובה נכונה ואף לנסות לנחש. הוא גם למד איך עובדים נכון עם טקסטים - קריאה מהירה, זיהוי מילות קישור, מילות עוגן שעוזרות לענות נכון על השאלות לפי טקסט ועוד".

 

עושים תרגילים בזמן הפנוי

"כשהבן שלי קיבל זימון למבחן לאיתור המחוננים בכיתה ב', פשוט לא היה לו מושג מה זה מבחן ומה זה לקבל ציון", אומרת מיה (שם מלא שמור במערכת), אמא לשלושה. "הוא סיפר שהיה לו קל וכיפי, אך כמובן לא עבר, כי פשוט לא היה לו מושג מה לעשות. הגשנו ערעור וניגשנו למבחן נוסף. הפעם דאגתי לרכוש לו לומדה ממוחשבת שתעזור לו להתכונן למבחן והוא עבר אותו ללא בעיה. לבן האמצעי שלי כבר נתתי מראש להשתמש בלומדה כדי להתכונן למבחן".

 

- הם ממש ישבו ולמדו לקראת המבחן?

"שניהם עשו את התרגילים בזמנם הפנוי, מול המחשב. יש אפשרות לעשות מבחנים עם מגבלה בזמן או באופן חופשי, כדי לתרגל. כל אחד הקדיש לזה את הזמן שלו וברגע שהבינו את העיקרון, זה כבר פחות עניין אותם".

 

"התלבטנו אבל לא רצינו להיות פושרים"

"זיהינו שהבן שלנו בכיוון של המחוננים כבר כשהיה בגיל מאוד צעיר", מספרת רחלי מלק-בודה, אמא לשלושה. "הוא התחיל לזהות אותיות בגיל שנתיים. בגיל שנתיים וחצי כבר ידע מספרים ולעשות חיבור וחיסור ובגיל שלוש כבר קרא ספרים. אבל כמובן עד שלא מקבלים את האישור הזה לא באמת יודעים. כשקיבלנו זימון למבחן הראשון לאיתור המחוננים בכיתה ב', שאלתי את עצמי אם צריך להכין אותו. התחלתי לחפש בכל מיני פורומים ואתרים מכונים להכנה ואחרי כמה בירורים כאלה עצרתי את עצמי ושאלתי: 'מה את עושה? את באמת רוצה להיות כמו ההורים הפושרים האלה שדוחפים את הילדים שלהם בכוח?'. לא היינו משוכנעים אם אנחנו רוצים שהילד יעשה קורס הכנה".

רחלי מלק-בודה: "לא רצינו לדחוף את הילד" ( )
רחלי מלק-בודה: "לא רצינו לדחוף את הילד"
 

- אז בסוף הוא הלך לקורס הכנה?

"בסופו של דבר החלטנו שאם הוא באמת מחונן הוא יעבור בכל מקרה. חששנו שיילך לקורס ובסוף לא יעבור את המבחן ולא רצינו שייצא בתחושת כישלון. אז אמרנו - מה שיהיה יהיה. גם אם הוא לא ילך לקורס ובסופו של דבר לא יעבור את המבחן זה דווקא לא סוף העולם, כי הוא לא פיתח ציפיות. החלטנו לא לשלוח אותו לקורס וגם לא ללחוץ עליו בנושא. בסוף הילד עבר את שני המבחנים בקלות והתחיל ללמוד במסגרת המחוננים, אבל אחרי שנתיים הוא החליט לפרוש".

 

- למה? היה לו משעמם?

"הוא פשוט לא התחבר לתכנים. המחוננות שלו מתבטאת בתחום המתמטיקה והשפה, אבל בתוכנית היו קורסים מכל מיני תחומים - קולנוע, גינון, דברים שלא עניינו אותו. הוא ילד שאוהב חידות היגיון, ולא בכל סמסטר בתוכנית היו קורסים שיכלו לתת לו את זה.

 

"בסופו של דבר, אם הילד מחונן ובעל אמביציה הוא ידע לממש את הפוטנציאל שלו, עם תוכנית או בלי. בסוף גילינו שהסיבה העיקרית שהבן שלי עזב את תוכנית המחוננים הייתה שהוא פספס בגלל זה שיעורי ספורט, והוא חולה על ריצה וכדורגל. כשהבנו את זה, לא ניסינו לשכנע אותו להמשיך ולהישאר כי אם ככה הוא מרגיש, אנחנו בטח לא נעצור אותו. הכי חשוב לנו שיהיה לו חופש בחירה, ושיוכל להחליט לאיזה תחום הוא נמשך ואיפה הוא רוצה להתפתח".

 

דילמות של הורים לילדים מחוננים

 

"הכנה מוקדמת מיותרת ומזיקה"

לדברי מנחם נדלר, מנהל האגף למחוננים ומצטיינים במשרד החינוך, אין כל צורך להתכונן למבחן המחוננים. "לדעת אנשי המקצוע באגף (ולדעה זו שותפים פסיכומטריקאים מומחים, אנשי המערך המסייע, יועצים ופסיכולוגים) הכנה למבחן היא מיותרת לחלוטין ומכניסה ללחץ מיותר את הילדים וההורים. הצוות החינוכי בבתי הספר הונחה כיצד להעביר את המבחנים בכיתות, תוך שהם פותרים יחד עם התלמידים מספר דוגמאות ומנחים אותם כיצד לסמן תשובות ולהתקדם. החומר מותאם לרמת התלמידים וכל הכנה מוקדמת מיותרת ומזיקה".

 

- ההכנה אמורה לסייע לילדים. לא כך הדבר בפועל?

"אנחנו רוצים לאתר את התלמידים בעלי הכישורים הקוגניטיביים הגבוהים ביותר ולא את מי שעשה הכנה בקורסים שונים ומשונים. חמור מאוד יהיה גם עבור ילד שזכאותו ללמוד בתכניות ייחודיות תהיה על בסיס שעות הכנה רבות ולא על בסיס כישורים אישיים. אותו ילד יתקל בקשיים רבים בתכניות הייחודיות ולא ימצא את מקומו בהם וחבל. הלחץ ההורי (והכסף שמושקע בעניין מול גופים פרטיים) יוצר עול רגשי על הילדים, שאמורים 'לספק את הסחורה'. אין זו מטרת האיתור ואנחנו נגד תהליכים כאלו לחלוטין".

 

יותר חשוב להכין את ההורים

"בעיני מה שחשוב הרבה יותר הוא להכין את ההורים למבחן הזה", אומרת תמר גרינוולד, פסיכולוגית חינוכית. "אם הילד לא עבר את המבחן זה לא אומר שהוא לא מוכשר, אלא שהציון שלו נמוך משני האחוזים העליונים. כמו כן, מאחר ומדובר במבדקים שמודדים דברים מאוד מסוימים, לפעמים לא ניתן לזהות כישרון ששייך לתחום אחר, שלא נמדד. למערכת החינוך יש תפקיד לתווך להורים איך להציג את המבחן לילדים, מה להגיד עליו לפני ואחרי ולא פחות חשוב - מה לא להגיד.

 

"אם נסכם, זו בעיה חברתית-תרבותית שלנו שכל ילד נמדד כל הזמן בציונים ומבחנים. תוכניות מחוננים נועדו לתת מענה לילדים שהצורך שלהם ברמת מצוקה, ילדים שמערכת החינוך הרגילה לא נותנת להם מענה מספיק לצרכים אינטלקטואליים, רגשיים או חברתים וקשרים עם בני גילם, שנובעים מיכולת אינטלקטואלית גבוהה. ברגע שתואר 'מחונן' הופך לחלק מהתחרות 'למה הילד שלי לא שם?' כל הרעיון מאבד משמעות".

 

עלייה במספר המחוננים בישראל. צפו:

 

צילום: רועי עידן, אלי סגל

צילום: רועי עידן, אלי סגל

סגורסגור

שליחה לחבר

 הקלידו את הקוד המוצג
תמונה חדשה

שלח
הסרטון נשלח לחברך

סגורסגור

הטמעת הסרטון באתר שלך

 קוד להטמעה:

 

 

 

 







 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: shutterstock
רוצים לוודא שהילד מבין לקראת מה הוא הולך
צילום: shutterstock
מומלצים