סקירה: Civilization VI
אחרי כמעט 6 שנים מורטות עצבים של המתנה, Civilization VI יצא לשוק וקהילת הגיימינג רועשת וגועשת. יצאנו לבדוק על מה כל הרעש וחזרנו עם מסקנות.
המשחק Civilization הוא משחק אסטרטגיה מבוסס תורות שפותח על ידי סיד מאייר ויצא לראשונה ב-1991. בתחילת המשחק עלייך לבחור מנהיג של מדינה או אומה מההיסטוריה האנושית (קליאופטרה - מצרים, רוזוולט - אמריקה, המלך פיליפ - ספרד וכו') ולהנהיג את אותה אומה לניצחון על שאר האומות, זאת תוך התקדמות על ציר זמן שמתחיל בעידן האבן וממשיך עד עידן המידע.
כמנהיג של אותה מדינה עלייך לנווט את סדרי העדיפויות בפיתוח טכנולוגיות שמאפשרות ליצור מבנים,חיילים, סוגי ממשל ועוד, שאמורים לעזור במהלך ההתקדמות במשחק, כך לדוגמא המצאת הגלגל מאפשרת לבנות כרכרות מלחמה ותחנות מים שמגדילות את הייצור באותה עיר. כן, זה קצת מסובך להבין את המשחק בלי לשחק בו, כמעט כמו שזה מסובך להסביר משחק בסדר גודל כזה על רגל אחת, לכן הדרך הכי טובה להכיר את המשחק היא פשוט לשחק בו, או לראות סרטונים שלו ביוטיוב.
ועכשיו למשחק: אם נצטרך לתאר את CIV6 במילה אחת, המילה תהיה - "יותר" הוא יותר מסובך, יותר מתוחכם, יותר קשה, וגם יותר מספק מבעבר. מצד אחד הבסיס שלו כמעט ולא השתנה - המשחק מתחיל כמו תמיד עם מתיישב (settler) ועם לוחם, עלייך להקים עיר ולהתחיל לגדול, בסיסי. מנגד, ישנם גם לא מעט שינויים. ההבדל הגדול ביותר כנראה הוא החלוקה למחוזות, עד CIV 5 כל המבנים היו נבנים בתוך העיר, כלומר יכול להיווצר מצב שבו לדוגמא נבנות הפירמידות על המים, והייתה תחושה שהצבת המבנים בטריטוריה הייתה אקראית לחלוטין ופגעה ויזואלית בהנאה של המשחק.
ב-Civilization VI קיימת חלוקה לפי מחוזות, כלומר יש מבנים שנבנים בתור העיר עצמה כמו האנדרטה בתחילת המשחק, יש מבנים שעלייך לבחור היכן לבנות במפה כמו פלאי עולם (חלקם יכולים להיבנות רק בשטחים מסוימים כמו שטח מדברי או הררי וכו') וישנם מבנים שלא ניתן לבנות כל עוד לא נבנה להם מחוז. לדוגמא, אתה מעוניין להקים ספרייה בעיר. בניגוד לעבר, כאן עלייך קודם להקים מחוז מחקר שבתוכו תבנה הספרייה ובהמשך האוניברסיטה ומעבדת המחקר, ותפקידו של המחוז יהיה לייצר נקודות מדע וכך לקדם אותך לעבר ניצחון מדעי, אם יבנה סמוך להר, הוא יספק יותר נקודות. כנ"ל לגבי תרבות - בכדי להקים אמפיתיאטרון בעיר, יש להקים קודם מחוז תרבותי, שייתן ניקוד גבוה יותר אם יבנה בסמוך לפלא עולם. כדי להקים מחנה צבאי (barracks) צריך להקים עמדה צבאית שתשמש כמקום היווצרם של הלוחמים, וכמבצר שיכול לירות על האויב בזמן הגנה, לכן גם יש חשיבות היכן לבנות את המחוז. אם קיימות שתי ערים במרחק קצר אחד מהשני שווה להקים את המבצר ביניהם וכך לכסות את שניהם מבחינה הגנתית, לכל מחוז האופי שלו. ולכן יש צורך בחשיבה מוקדמת בכדי להחליט היכן להקים כל מחוז.
דבר נוסף - כאשר עיר נבנית, ישנה כמות מקסימאלית של אזרחים אותה היא יכולה לאכלס בהתאם לשטח בו התיישבה, אם העיר הוקמה ליד נהר או אגם אז היא יכולה לאכלס שישה תושבים, ליד אוקיינוס - ארבעה, באמצע שום מקום - יש מקום לתושב אחד או שניים, כך שהשיקול של היכן להקים את העיר הבאה, לא נובע רק מאילו משאבים טובים יש באזור או כמה רחוקה העיר תהיה מהעיר השנייה. כמובן שניתן לבנות כפרים ושכונות בתור מחוזות שיאפשרו להגדיל את כמות האוכלוסייה בעיר.
קיימת אופציה להפעיל "סקין" על המפה שמראה היכן מומלץ יותר להתיישב ואיפה פחות, קיים גם סקין שמראה את חלוקת היבשות - ולא, ההגדרה של יבשת השתנתה במשחק הזה. יבשת אינה רק אדמה מוקפת מים כמו שהיה נהוג עד כה, אלא יכולה להיות "יבשת" שמכילה בתוכה שניים או שלוש יבשות כמו לדוגמא בין אירופה לאסיה אין הפרדה של ים ועדיין הן מוגדרות כשתי יבשות שונות. הסיבה לחלוקה היא שליבשות יש משמעות אצל חלק מהמנהיגים במשחק החדש. כך לדוגמא האמריקאים מקבלים תוספת של 5 נקודות התקפה אם קרב מתנהל ביבשת שלהם. בנוסף כחלק מהאג'נדה הראשית שלהם - מפריע להם אם מתנהלות מלחמות על היבשת שלהם.
שינוי מהותי נוסף הוא עניין "הפועל" (worker) - במשחק הקודם היה ניתן לבנות פועל, לשים אותו על בנייה אוטומטית ולתת לו לרוץ עד סוף המשחק. ובכן, אי אפשר לעשות זאת יותר. בCIV 6 הפועל שנקרא כעת "בנאי" (builder) מוגבל בתחילת המשחק לשלוש פעולות בלבד ויש לשקול מתי לייצר בנאי ואיך להשתמש בו, בסיום הפעולות הבנאי פשוט יעלם. בהמשך ניתן להגדיל את מספר הפעולות של הבנאי גדל לחמש פעולות.
דבר אחרון שניגע בו בקצרה זה מלחמה וסוגי ניצחונות. במשחק הנוכחי קיימת מערכת "קאזוס בליי" (casus belli) שקובעת שאינך יכול עוד לצאת למלחמה סתם כי בא לך וצריך "עילה למחלמה", ז"א אפשר לצאת למלחמת פתע, אבל זה פוגע בניקוד, באושר של האזרחים, ובמערכת היחסים עם שאר המנהיגים. ישנן כמה אפשרויות של "מלחמה לגיטימית" שניתן להפעיל ולכל אחת אופי והשפעות אחרות על המשחק. לגבי סוגי הנצחונות - השינויים היחידים שנעשו הם שאין יותר (בינתיים) ניצחון דיפלומטי דרך האו"ם, מנגד הצטרפה האפשרות לניצחון בעזרת דת, שבו אם הדת שהקמת נשלטת ביותר מ50% מהערים במשחק - ניצחת. ניצחון צבאי עדיין נחשב ל"קל" ביותר למרות שעם מערכת ה"קאסוס בליי" זה נהיה קצת יותר מסובך. יש ניצחון יבש על ידי ניקוד במידה והמשחק לא הוכרע קודם והניצחון המדעי והאהוב שבו עלייך לעבור שלוש תחנות, שליחת לווין לחלל, להנחית אדם על הירח, ולבנות מושבה על מאדים, אם הצלחת לעשות את שלושתם ניצחת את המשחק. ישנם עוד המון הבדלים ודברים חדשים במשחק כמו האפשרות לקדם טכנולוגיות מסוימות על ידי משימות או פעולות (boost system), או מערכת ממשלתית חדשה ומורכבת יותר, או אג'נדות של מנהיגים ומערך רכילויות או משחקי האונליין שגם פה שונים ונוחים יותר ביחס לקודמים ועוד המון שינויים מרעניים. אבל צריך להשאיר גם לכם לגלות כמה דברים לא?
לסיכום:
הטוב: המשחק הרבה יותר מאוזן, דינאמי וריאליסטי, אם בעבר הצלחת עם קצת מזל לפתוח פער התחלתי על ידי משאבים טובים בסביבתך או גילוי מוקדם של טכנולוגיות, יכולת לרוץ עד סוף המשחק בראש שקט ובקלות. ובכן לא עוד, אתה יכול להוביל וליפול ברגע ומנגד לדשדש מאחור ודרך כמה מהלכים נכונים לעקוף את כולם בסיבוב, כך שהמתח נמשך ממש עד הסוף. בנוסף העיצוב החדש של המפות ומשאבי הטבע שקיבלו נפח מעט "מונפש" (cartoony) נעים לעין, כמו גם המוזיקה שמחלחלת לאוזן ומותאמת לכל אומה, מכניסה אותך למשחק וכמובן הליהוק הגאוני של שון בין (נד סטארק) לקריין את המשחק.
הרע: למרות הדרכה צמודה לשחקני CIV6 או לשחקני CIV בכלל, מערכת המשחק יכולה להיות מסובכת ומסורבלת גם עבור אנשים ששיחקו את אחד ממשחקי Civilization בעבר, ועל אחת כמה וכמה כלפי שחקנים שמעולם לא שיחקו באחד מהמשחקים ויכולים להירתע מכמות האפשרויות והממשקים שקיימים בו ולהרים ידיים עוד לפני שהתחילו וחבל.
המכוער: פדרו השני - המנהיג של ברזיל. לא, נו באמת תסתכלו עליו....