מוסכניקים, לא מה שחשבתם: מחשב ולא גריז
הודות למערכות מתקדמות המותקנות כיום ברכבים, בחלק מהמוסכים ניתן למצוא מערכות מחשוב, המתחברות אל המחשבים הפנימיים ברכב ומחליפות את העבודה המסורתית של המכונאים. הדבר הופך את המוסכניקים לאנשי מחשבים, הנדרשים ללמוד לעבוד עם מערכות מידע מתקדמות וישנם כאלו המעידים כי המהלך מביא לשיפור התנאים בענף
המוסך - הדור הבא: המקום בו בודקים את הרכב כולל היום לא רק פיח, אלא גם מחשבים ומערכות טכנולוגיות מתקדמות.
כתבות נוספות בערוץ הקריירה
באר שבע היא העיר המסוכנת ביותר לעסקים
התעשייה בסכנת קריסה: "לא מוצאים עובדים"
קריירה מהפרברים: המצליחנים שגרים רחוק
צורת העבודה במוסך עברה בשנים האחרונות שינויים ובמוסכים רבים מותקנים כיום מחשבים ניידים, עם מערכות מידע שבאמצעותם בודקים המכונאים את הרכבים. מייסד רשת אוטו פרו, דרור אהרונוב, מסביר כי הדבר נעוץ במערכות המתקדמות המותקנות ברכבים עצמם: "למנוע הרכב יש מחשב ניהול, אשר יודע לתת פתרונות ביצועיים למנוע לפי דרישתו של הנהג. לפי עוצמת הלחיצה על דוושת הגז, המחשב יודע לתת לנהג את התוצאה הרצויה.
"כמו כן, יש מערכת ממוחשבת לניהול תיבת ההילוכים, אשר משולבת עם מערכת ניהול מנוע. גם כאן, מחשבי המנוע ותיבת ההילוכים יודעים לתת לנהג את התוצאה המיטבית לבקשתו. המערכות מעניקות יכולת שליטה מרחוק על ציוד הבדיקה ומתן פתרונות מהירים ומדויקים, מה שמקל על עבודת המכונאים. לדוגמא, במקום לכוון את המנוע ידני (כוון שסתומים) כפי שעשו בעבר, הפעולה נעשית כיום על ידי מחשב. הדבר מסייע לנו לתת שירות ברמה גבוהה ללקוח, ולא פחות חשוב - זה מוביל לקיצור זמן השהייה של הרכב במרכז השירות".
"תנאי התעסוקה טובים יותר"
כיוון שהעבודה במוסכים החדשים כוללת שימוש במערכות מחשוב דיגיטאליות, אהרונוב מספר כי ההכשרה של העובדים במוסך עברה שינוי גם היא: "נהוג לחשוב שהעבודה במרכז השירות אינה דורשת הכשרה מקצועית והיא נמנית עם רשימת עבודות שנחשבות ל"שחורות" ו"מלכלכות, אך המגמה כיום הפוכה.
"היות וכל הרכב מנוהל על ידי מחשב, הדבר דורש ידע, מיומנות והדרכה, המועברים על ידי המנהל הטכני. אותו מנהל מעביר גם הדרכות לעובדים בניהול מנוע בנזין, מנוע דיזל, ודיאגנוסטיקה (זיהוי תקלות ברכב) של רכב היברידי".
אהרונוב מוסיף: "ההון האנושי במרכזי השירות השתנה בשנים האחרונות ללא היכר, אנו רואים יותר ויותר אנשים שמגיעים ממקצועות אחרים, מבקשים לעשות הסבה ולהיכנס לתחום".
יובל ברא"ס, העובד במוסך "שירותי רכב מצר" בקיבוץ מצר, מעיד כי "במקביל להתקדמות הטכנולוגית של המכוניות, כך גם אנו המכונאים ואנשי הדיאגנוסטיקה חייבים להתקדם", ואילו שלומי ינון, העובד במוסך "דרך השטח" בקיבוץ שפיים, מציין: "אנחנו עוברים הדרכות תקופתיות, בכדי לשפר את רמת הידע והמקצועיות שלנו בכל התחומים".
עובד במוסך נוסף, שאינו מעוניין להזדהות בשמו, מספר: "אין ספק שתנאי התעסוקה טובים יותר. כל מוסך מודרני שואף ומבין את החשיבות שעובדיו יהיו במסגרות לימודיות והכשרה מתמדת, על מנת לשמור שלא ייווצר פער בין הטכנולוגיה לבין ידע העובדים".