שתף קטע נבחר

 

מטוס הקרב שחובר לו יחדיו

מטוס F15 עלה באש באוויר, הונחת בשלום אבל הפך לטוטאל לוס • במקום לזרוק את גוף המתכת המפויח לפח עשה חיל האוויר סטארט־עף: לקחו את חלקו הקדמי - שנותר שלם - וחיברו אותו לחלק אחורי של מטוס מעודפי חיל האוויר האמריקני • בשבוע שעבר המריא יצור הכלאיים האווירי לשמיים - ועבר בשלום את טיסת המבחן הראשונה • בעקבות ההצלחה: 10 מטוסים נוספים בדרך לשיפוץ

האם דמיינתם אי פעם שערמת ברזלים שרופים ומפויחים יכולה להפוך למטוס קרב משוכלל? חיל האוויר בנה מטוס מדגם F15 משני מטוסים כאלה שכבר היו כמעט גרוטאות. לא מאמינים? המטוס הזה כבר המריא לאוויר ובקרוב הוא צפוי לחזור לשירות מבצעי.

 

לפני ואחרי:

 (צילום: דובר צה"ל) (צילום: דובר צה
 (צילום: דובר צה"ל) (צילום: דובר צה
 

המטוס המחודש, שעלה כמה מיליוני שקלים, יביא לחיסכון של עשרות מיליוני דולרים. תחילת הסיפור ב־2011 כאשר F15 דו־מושבי, המכונה "בז", התנגש בשקנאים במהלך טיסת אימון. כמה מהם חדרו לשני מנועיו, והם עלו באש. סא"ל ר', שהטיס אותו, ושהיה גם טייס ניסוי, הצליח להנחית את המטוס. הוא והנווט ניצלו, אבל המטוס ניזוק קשות בחלקו האחורי כתוצאה מהאש.

 

המטוס השרוף הועבר ליא"א 22, יחידה שמתמחה בשיפוץ ובשיקום מטוסים. בבדיקה ראשונית נקבע שהנזק גדול מדי ולא ניתן לתיקון. מכיוון שמטוסי ה-F15 הדו־מושביים הם מצרך יקר ערך בחיל, בזכות יכולתם לשמש מטוסי תקיפה לטווח ארוך, נותר המטוס השרוף לעמוד ביחידה, ממתין לפתרון.

 

"יום אחד נולד רעיון מחוץ לקופסה", מספר גורם ביחידה. "הרי החלק הקדמי והיקר של המטוס, ובו תא הטייסים, המכ"ם ורוב המערכות האלקטרוניות, לא ניזוק. אז למה שלא ניקח אותו ונחבר לחלק אחורי של מטוס שהגיע לארץ מעודפי חיל האוויר האמריקני, טס תקופה קצרה והועבר לאחסנה?"

 

הגורם אומר כי הרעיון נשמע תחילה מטורף. ואכן: בבואינג, יצרנית המטוס, היו ספקנים באשר למבצע השיפוץ והדגישו כי מעולם לא נבנה כך מחדש מטוס F15.

 

אבל בחיל האוויר לא התייאשו מהתחזית הפסימית. אנשי היחידה הכינו תוכנית, מפקד החיל אלוף אמיר אשל בחן אותה ואישר לצאת לדרך. הוא הבטיח שאם המבצע יצליח הוא בעצמו יטיס את המטוס.

 (צילום: דובר צה"ל) (צילום: דובר צה
(צילום: דובר צה"ל)
 

העבודה נמשכה שנתיים. לאחר חיבור שני החלקים היו צריכים הטכנאים לבצע בחלק האחורי שיפורים ושינויים בטיחותיים, להתקין מערכת לוחמה אלקטרונית ועוד. "פיתחנו לצורך הפרויקט ציוד לבדיקת כל החוטים במטוס, עבודה שפעם הייתה לוקחת לנו חודש וכיום רק יום אחד. זה היה פרויקט של עשרות אנשים בהשתפות הרבה גופים בחיל, כולל הטייסת שמחכה שהמטוס יחזור. בסוף הצלחנו".

 

ביום חמישי האחרון טיפס אל המטוס סא"ל ר', הטייס שהנחית אותו לפני חמש שנים, וערך טיסת ניסוי. לאחר שנחת הוא קבע כי המטוס כשיר להמשך הבדיקות, כמו טיסה במהירות המרבית ותמרונים חריפים, וזאת כדי להיווכח שיעמוד בכל המשימות בשלום. כעת מחכה אלוף אשל לטיסה המיוחלת שהבטיח ומקווה שיספיק לבצע אותה לפני סיום תפקידו.

 

בכך לא מסתיים הסיפור המופלא הזה. לאור ההצלחה שוקלים בחיל האוויר להשתמש בידע שנצבר בפרויקט כדי לשפץ ולהכניס לשירות עשרה מטוסי F15 דו־מושביים שהגיעו לאחרונה לארץ, גם כן מעודפים אמריקניים, ולקבל במחיר מציאה חצי טייסת נוספת.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: דובר צה"ל
המטוס שחובר לו יחדיו
צילום: דובר צה"ל
מומלצים