ביער השחור לא רוצים ישראלים: "זו לא אנטישמיות, אתם מתנהגים בצורה מבישה"
בעלת הצימרים הגרמניה שסירבה לקבל משפחות מישראל לא לבד. אבל האם מדובר באמת באנטישמיות או שהסיפור שונה לחלוטין? גורם בענף הצימרים ביער השחור: "אתם פשוט לא יודעים להתנהג"
"קודם כל חשוב להסביר: לא מדובר כאן באנטישמיות". כך מתחיל את השיחה עם ynet גורם המקושר מאוד לענף התיירות ביער השחור בגרמניה. היעד האירופי שכבר שנים מככב כפייבוריט בקרב התיירים הישראלים בכלל והמשפחות הישראליות בפרט. לאחרונה עלה המקום לכותרות, לאחר שבעלת צימרים מהאזור ענתה למשפחות ישראליות שביקשו להזמין צימרים דרך אתר Booking בשלילה, בטענה ש"המקום לא מתאים לתיירים מישראל".
לדברי אותו גורם המתגורר בעיר סמוכה ליער השחור, הגרמנים מאוד מנומסים ולעולם לא יגרשו תייר או יאמרו לו ישירות שהם לא מעוניינים לארח אותו בגלל חוסר משמעת או נימוסים - אבל זו בהחלט הדעה הרווחת באזור כלפי ישראלים. "זה לא כי הם ישראלים או יהודים, צאו מהסיפור של אנטישמיות", הוא אומר. "אני לא יודע מה עבר לה בראש כשהיא כתבה את התשובה הזאת, היא היתה תמימה אבל היא לא לבד. בעלי הצימרים פשוט עושים את החישוב הכלכלי ומבינים שזה לא משתלם".
חשוב לציין כי האדם עמו שוחחנו מקורב למשרד המידע והתיירות באזור, ומכיר היטב את שני הצדדים בסיפור. לדבריו, אם לא יהיה שינוי דרמטי בהתנהגות התייר הישראלי, נהיה עדים לעוד ועוד תשובות כאלה. "בעלי הצימרים כאן הם אנשים פשוטים, כפריים, נוצרים קתוליים שלא יודעים הרבה על מה שקורה בעולם, לא רואים חדשות ואינם מעורבים פוליטית בעד או נגד ישראל. להיפך, הם עדיין מרגישים אשמה מהעבר, אבל כלל לא מתייחסים למוצא או הלאום של מי שמגיע אליהם. הם מתנהלים לפי העובדות בשטח. אין אנטישמיות".
עדכונים נוספים כל הזמן גם בפייסבוק של ynet חופש
זה לא ג'ונגל, זה יער
במשך עשרות שנים, התיירות באזור היער השחור היתה ברובה תיירות פנים של גרמנים שהיו באים לכאן לחופשה השנתית הקבועה שלהם, וגם היום הם עדיין מהווים אחוז משמעותי מאוד באזור. עם זאת, לבעלי הצימרים והמארחים באזור חשוב לארח גם אורחים ותיירים גם ממקומות אחרים. לכן מושקעים כאן משאבים רבים וכסף, כמו גם השתלמויות והרצאות שעוסקות בלחנך את המארחים להיפתח לקהלים אחרים שהם לא גרמנים, ולא דוברי גרמנית. "הם מאוד מתאמצים - כי גם מצדם לא הכל מושלם, אבל נדמה שהישראלים לא עושים כל מאמץ", אומר הגורם עמו שוחחנו ומוסיף: "זה לא רק קומץ קטן שהורס את התדמית הטובה של השאר, אלא ההיפך, קומץ תיירים ישראלים מתנהגים כמו שצריך, בנימוס והבנת הצד המארח, בזמן שרוב התיירים מישראל מתנהגים בצורה מבישה".
והדוגמאות לא מעטות, מקטנות ועד גדולות. למשל, אורחים שמאחרים בלי לעדכן את בעל הצימר שממתין במקום. התייר הישראלי לא מתאר לעצמו שהמארח מחכה לו ומפנה תכניות מהלו"ז שלו כדי לקבל את פניו ואז כשהתייר מגיע בשעת לילה מאוחרת לצימר ומעיר את בעליו מבלי להתנצל כלל על כל ההתנהלות, הוא אינו מבין שעוד לפני ההיכרות הראשונית ביניהם כבר האירוח התחיל ברגל שמאל ובכעס.
מקרים נוספים של חוסר רגישות ונימוס מצד המבקרים הישראלים מתארים התעלמות מבקשות המארחים להפריד את האשפה לפחים שונים לפי סוגי פסולת, לסגור את המזגן והאור בחדר כשיוצאים מהצימר ועד להתפרעויות והשארת הצימרים מלוכלכים ואפילו הרוסים.
לשאלתנו, האם מדובר במקרים שחוזרים גם עם תיירים שאינם ישראלים, ענה אותו גורם כי אכן קורים מקרים דומים - אך לא באותן כמויות. "מגיעים לכאן אנשים מכל העולם, זהו יעד פופולארי לא רק עבור הישראלים אבל נראה שניסיונות התחמונים וההתחכמויות, הזלזול באינטליגנציה של המארחים הגרמנים, כמו למשל בהעברת ילדים ממשפחה למשפחה כדי לשלם פחות, או כי כתוב שצימר מסוים מכיל עד שש נפשות, אלו צורות התנהלות שלא רואים כאן מתיירים אחרים".
אותו גורם שמודע לשיח בארץ אודות המקרים המביישים של ישראלים בחו"ל, בין אם במהלך טיסות ובין אם בהרס בתי מלון ואתרים ברחבי העולם, לא חושב שיש כאן מקום להאשים חתך אוכלוסיה מסוים, לא מבחינת מוצא עדתי, מעמד סוציואקונומי, מגורים בעיר כזאת או אחרת בישראל ואפילו לא גיל. "היער השחור הוא יעד שפחות מתאים לצעירים ויותר למשפחות וקהל מבוגר ועדיין ניתן לראות שרוב התיירים מישראל מתנהגים לא בסדר, לא משנה מאיפה הם מגיעים".
אז מה התוצאה? יותר ויותר בעלי צימרים לא מעוניינים לקבל אורחים מישראל ולארח קבוצות תיירים ישראליות ומצד שני ישראלים שמזהים את הבעיה החדשה, רוכשים צימרים בעצמם ולוקחים על עצמם את תפקיד האירוח עבור אותם ישראלים שלא יקבלו מענה חיובי מצד המארחים המקומיים.
"בעל צימר שעובר חוויה כזו לא ירצה ישראלים"
כך למשל שלמה עבדי, שמפעיל כיום צימרים באזור ומספר אף הוא על בעיותיהם של המקומיים עם התיירים המזלזלים. "בעל צימר מתמחר את מחיר ההשכרה הוא לוקח בחשבון עלות ממוצעת של שימוש בחשמל, והישראלים יכולים להשתמש בפי עשרה מהחישוב". עוד מספר עבדי כי "כשמגיע רכב פינוי הזבל של העירייה, אם הפרדת הזבל לא בהתאם - פשוט לא מפנים, בעל הצימר נדרש למיין מחדש ומוטל עליו קנס או עלות הזמנת רכב הפינוי מחדש. השיקול הוא כלכלי, תייר ישראלי עולה הרבה יותר מתייר רגיל, ובעל צימר שעבר חוויה כזו כבר לא יקבל משפחה ישראלית אחרת".
עבדי מבין את הפער בין המנטליות והחינוך של הישראלים לגרמנים. הוא תוהה מדוע לא היה שום גורם באזור או בארץ שהסביר מראש לתיירים מישראל כיצד עליהם להתנהג. כיום בבעלותו שני צימרים שמיועדים לתיירים מישראל, כולל הוראות "עשה ואל תעשה" - וכולן בעברית.
"כשראיתי את הכתבה שעלתה ב-ynet עם האמירה 'לא רוצים ישראלים בגרמניה', היה לי חשוב לנצל את הבמה ולהגיד שזה לא כך. אנחנו כן רצויים אבל יש כללי התנהגות מקומיים והם שונים ממה שהורגלנו ולמדנו וצריך לכבד אותם. חשוב להבין ולברר אצל בעל הצימר או המלון מה נדרש מכם כאורחי המקום, מה שנקרא 'חוקי הבית' - ולפעול על פיהם מבלי לעגל פינות. הדרישות הגיוניות, נכונות, ולא קשות לביצוע", מסכם עבדי. "ברומא התנהג כרומאי".