צה"ל ל"ביקורופא": הפחיתו את כמות הגימלים שנרשמים לחיילים
4 מתוך 5 חיילים שמגיעים לרשת המרפאות יוצאים עם גימל, זאת לעומת 1 מתוך 5 חיילים שנבדקים במרפאות צה"ל. בחיל הרפואה הבחינו בפער ופועלים לצמצמו. במקביל, הושלם פיילוט של טיפול רפואי בשיחת וידאו
חיל הרפואה של צה"ל פנה לאחרונה לרשת מרפאות "ביקורופא", שמעניקה שירותי רפואה דחופה לחיילים, וביקש מרופאיה להפחית משמעותית את כמות הגימלים שרופאי המרפאות רושמים לחיילים.
בחיל הרפואה הבחינו השנה במספר שיא של פניות חיילים למרפאות "ביקורופא", ולפי הערכות עד סוף 2016 תעמוד כמות הפניות על כ-340 אלף - זינוק של עשרות אלפי פניות לעומת השנים הקודמות. בדיקה של המוטיבציה היתרה של חיילים לגשת ל"ביקורופא" מעלה כי חלק ניכר מהרופאים שמטפלים בחיילים רושמים להם כמות גדולה של ימי חופשת מחלה.
חלק מאותם רופאים העניקו גימלים בהיקפים של 80% מביקורי החיילים אצלם, ואילו במרפאות הצבאיות הנתון הממוצע מסתכם בכ-20%. הציפייה וההערכה של חיל הרפואה מרופאי "ביקורופא" מסתכמות בכ-50 עד 60 אחוזים.
"עשינו מיפוי ספציפי של הרופאים שנותנים הרבה גימלים, ואליהם אנו פונים", הסביר ל-ynet קצין בכיר בחיל הרפואה. "תמיכה לטענתנו הגיעה מנתון נוסף: ב-25% מהמקרים שבהם חייל מקבל מרשם לתרופה מרופא ב'ביקורופא', התרופה בכלל לא נאספת על-ידי החייל, למרות קרבת בית המרקחת למרפאות. השנה הגענו למעשה לקצב פניות של חיילים ל'ביקורופא' שמשתווה לכך שכ-1,000 חיילים ייגשו מדי יום לחדרי המיון".
לפי נתוני צה"ל, רוב החיילים שפונים ל"ביקורופא" הם חיילים עורפיים, בין היתר כפועל יוצא מזמינות הרפואה בבסיסים עבור לוחמים שיוצאים לחופשות אחת לשבועיים בממוצע, ולאור העובדה שלוחמים נחשבים בצה"ל לחיילים בריאים יותר מאשר חיילים עורפיים. הסניפים העמוסים ביותר של "ביקורופא" מבחינת כמות ביקורים של חיילים הם במרכז - בתל אביב, ראשון לציון וכפר סבא.
"לא נגדיל את שעות הקבלה לחיילים בסניפים הללו ולא נפתח עוד סניפים בגוש דן כי זה לא יביא לתועלת, אלא רק יגדיל את כמות החיילים שיגיעו למרפאות 'ביקורופא'", הוסיף הקצין, שציין כי בפריפריה כן יש כוונה להמשיך ולהגדיל את כמות סניפי הרשת שזמינים לחיילים, בין היתר בחצור הגלילית, מצפה רמון, מעלות, יקנעם, אריאל ובית שאן.
הקצין התייחס לביקורות שיש לחיילים על השירות האיטי ב"ביקורופא": "אנו עורכים ביקורות סמויות לבדיקת טיב הטיפול, היחס וזמן ההמתנה. בסניפים גדולים חייל יכול להמתין כשלוש עד ארבע שעות בעוד הזמן הממוצע בהמתנה הוא 90 דקות".
המטרה: טיפול רפואי בשיחת וידאו אונליין
בתוך כך, בצה"ל השלימו לאחרונה פיילוט מוצלח של שירותי רפואה לחיילים "בשלט רחוק", באמצעות תוכנת טלה-רפואה שפעילה זה שנים בשירותי הרפואה באזרחות, בעיקר ביישובים מרוחקים. לפי התוכנית החדשה, חיילים יוכלו לקבל תוך פרק זמן קצר טיפול רפואי ממומחה באמצעות שיחת וידאו אונליין. 120 חיילים מבסיסים עורפיים דוגמת ניצנים ותל השומר השתתפו בפיילוט.
קצין בכיר בחיל הרפואה אמר שב-85% מהטיפולים במהלך הפיילוט, הטיפול הסתיים במפגש הדיגיטלי ללא רצון או צורך מצד החייל המטופל להיפגש לאחר מכן עם רופא במציאות, אף שניתנה לו האפשרות לכך. הפיילוט והתוכנית עצמה יתבססו בשלב הראשון על רפואת עור ורפואה נפשית, ובהמשך יורחבו לתחומים נוספים דוגמת אף, אוזן וגרון, וייתכן שגם לרפואת עיניים.
"החובש במרפאה יסייע לרופא שישב במקום אחר לבדוק את החייל", הסביר הקצין. "נתחיל עם זה ב-2017, במקביל למכרזים שנפתחו עבור חברות שמעניקות את השירות הטכנולוגי הזה", הוסיף.
אחת המטרות של המהלך היא לצמצם את כמות ההפניות שחיילים מקבלים, שמצריכות את הוצאתם מהמשימות ומהבסיס שלהם ליום שלם ומבזבזות בכך משאבים רבים לצבא. "רק ב-2015 היו לנו 60 אלף הפניות של חיילים לרופאי עור, ו-20% מהן לא מומשו", ציין הקצין. "השירות החדש יחסוך זמן וכסף וישפר את השירות והזמינות הרפואית לחייל".