אחרי 82 שנה: אושרה תוכנית מתאר לחיפה
סוף לתוכנית מימי המנדט: ועדות התכנון אישרו סופית את התוכנית המרחבית לעיר, שעיקרה הגדלת האוכלוסייה ב-50 אלף איש עד שנת 2025
עיר עם תוכנית: כשנתיים לאחר שנפתחה לעיון ולהתנגדויות הציבור ושש שנים לאחר שהופקדה, אושרה אמש (ב') באופן סופי תוכנית המתאר החדשה לחיפה. עיקרה - הגדלת האוכלוסייה בעיר ב-52 אלף איש עד שנת 2025, כך שהיא תכלול כ-330 אלף תושבים. תוכנית המתאר שהייתה קיימת עד כה תוכננה לפני 82 שנים, בשנת 1934 עוד בימי המנדט הבריטי - והדבר פגע בראיה המרחבית התכנונית בעיר.
כתבות נוספות במדור צנרת התכנון :
עפולה: אושרה תוכנית ל-1,580 דירות חדשות
גבעת שמואל: 2,000 דירות על קרקע פרטית
אושרה תוכנית בנייה נוספת באפולוניה
מאז אישור התוכנית המנדטורית נעשו מספר ניסיונות לקדם תוכנית מתאר חדשה, אולם הם לא צלחו. כך, למשל, תוכנית מתאר שהייתה בשלביה הסופיים אבדה בפיצוץ מלון המלך דוד בירושלים בשנות ה-40 של המאה הקודמת. תוכנית נוספת שהוכנה בשנות ה-60 והופקדה בשנת 1980 לא בשלה למתן תוקף ובוטלה עם הפקדת התוכנית הנוכחית ב-2014.
מאז הפקדתה של התוכנית המתאר החדשה, שנועדה להחליף את הראייה התכנונית משנות ה-30, הוגשו לה התנגדויות הרבות, אולם כאמור אתמול היא אושרה למתן תוקף על ידי הוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה במחוז חיפה שבמינהל התכנון, בראשות יו"ר הוועדה יוסף משלב.
במינהל התכנון מציינים כי התוכנית נותנת מענה לפיתוחה של חיפה כמטרופולין הצפוני של מדינת ישראל, על ידי העצמה וביסוס מעמדה הכלכלי-חברתי, ומציגה ראייה עדכנית המתייחסת להתחדשות עירונית, מדגישה את הצורך בחיזוק הקשר בין העיר לים, נותנת טווח גבהים לבינוי ומאפשרת לוועדה המקומית לתכנון ולבנייה עצמאות בקידום ואישור תוכניות, ללא צורך בהגשתן לוועדה המחוזית.
צפו בהדמיות: פרויקט חזית הים העירונית, חלק מתוכנית המתאר לעיר
התוכנית, שנערכה על ידי צוות תכנון בראשות יצחק פרוינד ובלווי ועדת היגוי בין-משרדית, כוללת מרכז עסקים ראשי בעיר התחתית ומרכז תעסוקה בשטחים שבמפרץ חיפה, הקמתם וחידושם של מבני ציבור, מוקדי השכלה גבוהה, תיירות, תרבות, מסחר, פנאי ומגורים. היא גם מתייחסת, איך לא, לפרויקט העירוני השאפתני "חזית הים העירונית" שמבקש להפוך את העיר ל"ברצלונה של ישראל", וזאת תוך מתן דגש על ההיבט הסביבתי.
בנוסף, מעגנת התוכנית בתחומה את פארק מורד הקישון, שיהווה שטח פתוח בלב המטרופולין בסמיכות לנמל המפרץ ולנמל חיפה. כמו כן, היא שמה דגש על חיזוק הקשר בין העיר לים, תוך שמירה על חופי חיפה כחופים עירוניים שנותנים מענה לנופש וספורט לתושבים.
עוד היא כוללת פינוי מכלי הדלק שליד שכונת קריית חיים לטובת שכונת מגורים; החזרת מתחם העיר התחתית לתפקידו המקורי כליבת העיר, מצומת הצ'ק פוסט ועד בת גלים; והתחדשות עירונית מסיבית בשכונת הדר הכרמל.
לדברי ליאת פלד, מתכננת מחוז חיפה, "הוועדה המחוזית רואה חשיבות רבה בקידום תוכנית העונה לצרכי העתיד ומאזנת בין הצרכים הלאומיים, העירוניים והמקומיים. התוכנית נותנת כלים לחיזוק מרכזי התעסוקה בעיר וחיבור גוש הקריות וחיפה למרכז מטרופוליני אחוד. אישורה יסייע לוועדה המקומית לתכנון ולבנייה בחיפה לאשר תוכניות משמעותיות רחבות היקף בתחום העיר".
ראש העיר חיפה, יונה יהב, ציין כי "לראשונה מוסדר נושא התשתיות ואיכות הסביבה בתוכנית כוללנית, הקובעת כי ינקטו כל האמצעים למניעת מפגעים סביבתיים, באופן שבו אזור המפרץ והעיר חיפה כולה יהפכו נטולי מפגעי זיהום אוויר והסביבה. התוכנית מבטיחה פיתוח שטחים ירוקים, לרבות הקמת פארק הקישון ושמירה על הוואדיות, ומעודדת התחדשות עירונית בכל רחבי העיר".
עוד בחיפה: התוכנית שתהפוך את האצטדיון לשכונה
במקביל, אישרה אמש הוועדה המקומית לתכנון ולבנייה בחיפה תוכנית בינוי לשכונת מגורים חדשה בשכונת קריית אליעזר, הממוקמת בשטח האיצטדיון שפונה באחרונה. נזכיר כי ב-2013 אושרה התוכנית להריסת אצטדיון קריית אליעזר והקמת שכונת המגורים, במסגרתה צפויות להיבנות 505 יחידות דיור בחמישה מתחמים, מהן 100 דירות במסגרת של התחדשות עירונית.
לאחר אישור התוכנית והריסת האצטדיון, שווקו ארבעה מגרשים על ידי רשות מקרקעי ישראל במסלול מחיר למשתכן לטובת הקמה של 405 יחידות דיור. בסך הכול משתרעת התוכנית על שטח של 83 דונם: 23 דונם למגורים, 18 דונם למבנים ציבוריים ו-19 דונם לשטחים ציבוריים פתוחים. ארבעה מגרשים יכללו בניינים בני 9-11 קומות ובמגרש האחרון ייבנו בניינים בני 9-18 קומות.
במסגרת התוכנית, אושרה גם הרחבה משמעותית של רחוב לסין, לטובת תוספת מקומות חניה לדיירי הסביבה. בעיריית חיפה מסבירים כי לאחר תיאום מוקדם ותכנון מערכות משותפות לכל התוכנית לגבי דרכים, שטחים ציבוריים פתוחים וכו', אישרה הוועדה בראשות חדוה אלמוג, מ"מ ראש העיר, את התוכנית במטרה לאפשר מתן היתרים להקמת המבנים.
בפני הוועדה המקומית הוצגה תוכנית כוללת של המתחם, לפיה בשלב ראשון ייבנו 213 יחידות דיור בשני מגרשים מתוך הארבעה שכבר שווקו. שני המגרשים הנותרים יובאו לדיון בפני הוועדה הקרובה, לאחר שיושלם התכנון המפורט שלהם. חברות אשדר ועץ השקד בשותפות חברת אמריקה ישראל זכו במכרזים אלה.
המגרש החמישי עדיין לא שווק והוא מיועד לתוכנית בינוי-פינוי. הוא שוריין לטובת אכלוס דיירי מבני רכבת ישנים שייהרסו, ובמקומם יוקם פרויקט מגורים חדש שיאוכלס בדיירים ממבני רכבת אחרים וכך הלאה - בדומה לשיטת הדומינו. בתוך כך, תתאפשר הקמת מבני דיור חדישים במקום בנייני רכבת ישנים שנבנו בעיר בשנות ה-50.
עוד נקבע כי ישמר תוואי תת-קרקעי למנהרת הרכבת המיועדת, במסגרת הטיית תוואי המסילה שתחצה בהמשך את הר הכרמל. מנהרת הרכבת מיועדת לשחרר בדרך זו את החיץ שיוצרת המסילה הנוכחית בין העיר לקו החוף.