שתף קטע נבחר

אונס אפור

"יש אדם שמעוניין במפגש מיני, מרצונו החופשי, ויש שלא. שחור או לבן. אם ההסכמה אינה ברורה - זה אומר שאותו אדם לא נתן את הסכמתו. אם ההסכמה אינה ניתנת מרצון חופשי בשל מצב גופני או נפשי מעורער - כמו במצב של צריכת אלכוהול או סמים - היא לא ניתנה". שני שטלריד, המסייעת לנפגעי תקיפה מינית, משתפת

יש איזושהי אמונה רווחת כזו שאונס הוא תמיד פשע אלים ואם אינו כזה, אז הוא נכנס לקטגוריית "שטח אפור". האמונה הרווחת הזו באה מתוך ידיעות תקשורתיות שהיו מקובלות עד לפני כמה שנים בודדות. בכל כותרת היה ארוע שמתחיל מאדם זר שחוטף מישהי לשיחים ומבצע בה את זממו, בעוד היום, אנחנו כבר יודעים שהרוב המוחלט של מקרי האונס מתרחש על ידי אדם מוכר. התפיסה הזו של אונס כאקט אלים על ידי זר נובעת בעיקר ממתיוסים הסובבים אונס, בעוד ששורדי תקיפה מינית ידווחו על תחושות אחרות לחלוטין.

 

לטורים הקודמים:

אונס - מיתוסים ועובדות

אנשים עם אהבת חינם נטו. זה הכל

"אות הזדהות למען נפגעי תקיפה מינית"

"לא היתה לי שליטה על מה שנעשה בגופי"

יש פרצה בטיעון הפרצה. פרצה מסוכנת

"ידעתי שהוא נמשך אלי ובכל זאת הלכתי"

 

אם היה שטח אפור כזה באונס, אונס-אפור, זה אומר שההנחה היא שאפשר לתת הסכמה חלקית ליחסי מין, ואין דבר כזה הסכמה חלקית. יש רצון. רצון תשוקתי אינו דבר שחומק מהעין. הגבר ה"נורמטיבי": זה מה שיחפש. רצון הדדי. זה מה ש"יעשה לו את זה". שמישהי חושקת בו.

 

עבריין מין הוא כזה שההסכמה אינה מה שהוא מחפש. מה ש"עושה לו את זה" זה חוסר הרצון, חוסר ההסכמה, המבוכה, ההלם, השיתוק, הכפייה שבעניין. ולכן "אונס-אפור" אינו קיים. אין דבר כזה הסכמה חלקית.

 

אין שום התנהגות של אדם ש"מקדמת" אונס, פרט להתנהגות האנס עצמו

יש אדם שמעוניין במפגש מיני, מרצונו החופשי, ויש שלא. שחור או לבן. אם ההסכמה אינה ברורה - זה אומר שאותו אדם לא נתן את הסכמתו. אם ההסכמה אינה ניתנת מרצון חופשי בשל מצב גופני או נפשי מעורער - כמו במצב של צריכת אלכוהול או סמים - היא לא ניתנה.

 

אדם שאינו יכול לשלוט במה שקורה סביבו - לא נותן את הסכמתו לקיום יחסי מין. אדם שמסמם אדם אחר ברמת חוסר שליטה על מה שקורה עם גופו - לא פחות גרוע מנקרופיל, בעיניי. אז נכון, האונס במקרה כזה אינו אלים, אבל האם לא התרחש אונס? בוודאי שכן.

 


אז נכון, האונס במקרה כזה אינו אלים, אבל האם לא התרחש אונס? בוודאי שכן

 

גם אם אדם שיכור, גם אם הבגדים שלה פרובוקטיבים, גם אם היא קיימה אתכם יחסי מין כבר בעבר, גם אם הוא אתכם במצב אינטימי - שום דבר מאלה אינו מהווה הצדקה או תירוץ או סיבה לתקיפה מינית. אין שום התנהגות של אדם ש"מקדמת" אונס, פרט להתנהגות האנס עצמו.

 

כל נפגע פגיעה מינית - גבר או אשה, זר או מוכר, חבר או בן זוג, ילד או מבוגר, שיכור או פיכח - עדיין נפגע. הוא עדיין הצד הפסיבי בפגיעה בעוד הפוגע - הוא הצד האקטיבי בפגיעה - הוא מחולל הפשע. הוא היחיד שיש להאשימו.

 

זה התחום היחידי שקיים בו בלבול כל-כך גדול בין פושע לקורבן, אבל אסור לשכוח - אונס אינו מוגדר על ידי התנהגות הקורבן. הוא מוגדר על פי התנהגות האנס!.

 

  • שני שטלריד, אמא של עמית וטל. לאחר שחשפה בתקשורת את סיפור האונס האישי שלה והשיקה את ״קמפיין האותיות״ , ו״לא לבושה״, היא הקימה את עמותת ״אות הזדהות למען נפגעי תקיפה מינית״ ומאז היא פעילה במאבק נגד תקיפות מיניות, תוך ליווי מאות נפגעים והעברת הרצאות בנושא.

 

 

  • מעבר לקווי הטלפון של מרכזי הסיוע לנפגעות ונפגעי תקיפה מינית ממתינות מתנדבות לנשים ומתנדבים לגברים, להקשיב ולשוחח באנונימיות מוחלטת. אתם לא לבד. התקשרו 1202 לקווי סיוע לנפגעות תקיפה מינית ו-1203 לנפגעי תקיפה מינית.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
רוח טובה
יד שרה
כיתבו לנו
מומלצים