איך להשאיר את הטאלנטים אצלכם במשרד
עולם התעסוקה הנוכחי מאוכלס בעובדים שתמיד מחפשים את הדבר הבא. איך מצליחים לשמור על האנשים המוכשרים אצלכם? עשרה טיפים שיעזרו לכם להפוך את החברה שלכם למקום שכדאי להישאר בו. מדריך
להחזיק את העובדים הטובים: עשר פעולות שלא כוללות שדרוג משכורות ויעזרו לכם למשוך עובדים חדשים ולהשאיר את מי שכבר מועסק בחברה.
מדריכים נוספים בערוץ הקריירה
מחפשים עבודה ברשת? כך תצטלמו נכון לפרופיל העסקי
איך להתמודד עם "תפוח רקוב" בחברה
בעיית העסקים הקטנים: כמו נהגי משאית בלי רישיון
אחת הסוגיות המרכזיות המעסיקות חברות בעולם התחרותי של היום, המורכב מבני דור ה-Y שתמיד מחפשים את הדבר הבא, הינה סוגיית שימור העובדים. השאיפה היא להפחית ככל הניתן עזיבה של עובדים מקצועיים, כישרוניים ומבטיחים, בייחוד מתחומים בהם התחרות קשה ומכאלו בהם קשה לאתר עובדים ברמה מקצועית גבוהה.
חברות רבות כבר התחילו להפנים ששווה יותר להשקיע, לקדם ולדאוג לעובד טוב כדי שיישאר ולא יעזוב, כיון שפעולות אלו עולות פחות מגיוס והכשרת עובד חדש. רגע לפני שאתם קופצים ומעלים לכולם את השכר, הנה עשרה טיפים לשימור עובדים:
מתגו את החברה
הכל מתחיל במיתוג ומסתיים בשיווק, עליכם לחשוב מהו הערך המוסף שאתם מציעים לעובדים, ומה יש אצלכם שאין אצל המתחרים. רצוי להתייעץ לפני כן עם עובדים קיימים וותיקים שיוכלו לסייע לכם בתהליך. עובדים אוהבים לעבוד בחברות שנחשבות מוצלחות ושוות, ובאמצעות השיווק תוכלו למשוך כישרונות חדשים, ולוודא שירצו להישאר.
הדריכו את העובדים
העניקו לעובדים כלים ניהוליים, כלים מקצועיים ואפילו העשרה כללית. עובדים רוצים להתקדם ולהתמקצע וברגע שתסייעו להם בכך הם ירגישו שמדובר במקום ששווה להישאר בו ואתם תרוויחו עובדים מתמידים, מקצועיים ומיומנים.
צרו אופק מקצועי
נושא הקידום האישי והאופק המקצועי חשוב לא פחות מרמת השכר. עליכם לבנות תכניות ייחודיות ורלוונטיות לכל תפקיד מבעוד מועד ולהציג אותן לעובדים. האופק המקצועי צריך להיות ברור, יש להראות לעובדים לאן יתקדמו בעוד מספר שנים ואיך השכר שלהם אמור לצמוח.
עובדים שיודעים לאן פניהם מועדות ישארו בארגון שבעי רצון ולאורך זמן.
תגמלו באופן אישי
עובדים רבים בוחרים לעזוב את מקום העבודה לא בגלל שאינם מקבלים תגמול כספי ראוי, אלא כיון שהם מרגישים מתוסכלים ולא מוערכים. לעיתים מילה חמה מהמנהל הישיר יכולה להספיק, ויש לומר אותה כמה שיותר קרוב למועד האירוע ועדיף בפומבי, כדי להגדיל את האפקט ככל שניתן ועל הדרך לגרום גם לעובדים אחרים להתחיל לפעול.
אם צריך קצת יותר ממילה - דאגו להכין תכנית תמריצים. אל תסתפקו בתוכניות הסטנדרטיות, הציעו תוכנית מותאמת אישית לצרכיו של כל עובד או של כל קבוצה. כל אחד מהעובדים נמצא במקום אחר ויש לו העדפות אישיות, ככל שתהיה להם שליטה וחופש בחירה גבוהים יותר כך ירגישו מרוצים יותר מהתגמול שהצעתם.
איזון בין החיים הפרטיים לעבודה
בעידן המודרני קשה מאוד לשלב בין החיים הפרטיים לקריירה, אך החיים מחוץ לעבודה חשובים לעובדים לא פחות ממה שקורה בתוכה. עבור רבים מהעובדים, דוגמת סטודנטים או הורים לילדים קטנים, גמישות בשעות העבודה ובמיקום היא הכרחית. סביבת עבודה נוחה ותומכת תגרום לעובדים להישאר, תצליח לשמר אותם טוב יותר, תפחית שחיקה ואף תסייע ליצירתיות שלהם.
תנו אמון ועצמאות
עובדים שלא ניתנת להם האפשרות לעצמאות וללקיחת אחריות על תחומי עבודתם עשויים לנטוש. כל עובד רוצה להרגיש שנותנים בו אמון ומאפשרים לו לקחת אחריות על תחומי עיסוקו בחברה ופיקוח יתר ובדיקה מתמדת עשויה ליצור אצל עובדים מסוימים תחושה ש"חונקים" אותם.
אפשרו לעובדים לקחת אחריות, לנהל את לוחות הזמנים ואת המשימות שלהם בעצמם ולצמוח מכך, תוך כדי משובים מתאימים.
אפשרו יכולת השפעה
ככל שלעובד תהיה השפעה גדולה יותר על סביבת העבודה, בהיבטים של יחסי אנוש, היררכיה, שיתוף פעולה ושיתוף מידע, כך הוא יהיה מחויב יותר לחברה כיון שתהיה לו הסמכות לעצב לעצמו את סביבת העבודה הרצויה. במקום לעבור לעבוד בחברה אחרת, העובד יוכל לשנות את האווירה בחברה אליה הוא כבר משתייך ולהפוך אותה לטובה יותר.
לפנק, לפנק, לפנק
תכניות רווחה הן דבר שכיח כמעט בכל חברה כיום ובייחוד בחברות מתחום ההיי-טק. מנהלי הרווחה בחברות אלה יוצאים מגדרם בכדי "להמציא את הגלגל" בכל פעם מחדש, אך החוכמה היא ליצור רווחה מותאמת אישית לאוכלוסיות שונות ולמחלקות שונות, שתעניק לעובדים את התחושה שמקום העבודה הוא משפחה.
תכניות אורח חיים בריא, שהפכו שכיחות מאד בשנים האחרונות, שמות את נושא בריאות העובדים בעדיפות עליונה, ניתנות ליישום גם בהשקעה כספית נמוכה ובאות לידי ביטוי במגוון דרכים: החל משיתופי פעולה עם מועדוני כושר, דרך הכנסת מזון בריא לחדר האוכל של החברה וכלה בפינוקים וחטיפים בריאים המוצעים לעובדים במשך היום.
סביבת עבודה נעימה
חברות רבות מייצרות כיום לעובדים סביבת עבודה מפוארת שתספק להם את כל צרכיהם. משרדים רבים מקימים חדרי אוכל, חדרי כושר, מתחמי קולנוע ואפילו חנויות בהם העובדים יכולים לרכוש מזון ומוצרים לביתם. נכון שלא כל חברה יכולה להרשות למשרדים מהסוג הזה, אבל גם כשהתקציב מצומצם אפשר לדאוג לסביבה נעימה.
ניתן לדאוג למבנה סביר - לא צפוף מדי ולא גדול מדי, עם אקוסטיקה טובה. רהיטים נקיים, רצפה נקייה, ריח נעים ועיצוב סולידי וחמים. עמדות עבודה מיוחדות במרפסת, או על גג הבניין בשמש, במקום בו האוויר חופשי, יכולים גם הם לתרום לאווירה הטובה וליכולת החשיבה של העובדים.
תנו בחזרה
תופעה שהפכה שכיחה בשנים האחרונות היא תכניות מעורבות והתנדבות בקהילה. עובדים אוהבים להיות חלק ממשהו "גדול יותר", על אחת כמה וכמה כשמדובר בהשקעה שערכים בצידה. כדאי אף להתייעץ עם העובדים באמצעות קבוצות מיקוד ולבחון מה מתאים להם ומהי הפעילות שאליה רובם מתחברים.
הכותבת היא סמנכ"לית משאבי אנוש ב"סודקסו ישראל", המתמחה בפתרונות איכות חיים בעבודה