שתף קטע נבחר
 

הסקר החברתי: הציבור מרוצה מהתחבורה הציבורית

הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה מפרסמת ממצאי סקר חברתי שערכה בנוגע לשביעות רצון הציבור מהתחבורה הציבורית ברכבות ואוטובוסים. התוצאות מפתיעות לטובה

הסקר החברתי: הציבור מרוצה משירותי התחבורה הציבורית שמעניקות לו חברות האוטובוסים ורכבת ישראל. כך עולה מנתוני עמדות הציבור כלפי התח"צ בישראל, אותם מפרסמת היום (א') הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה. מהנתונים עולה כי 59% מהציבור מעריך באופן חיובי את תפקוד חברות האוטובוסים, ואחוז דומה (58%) את תפקוד רכבת ישראל. הסקר נערך בין החודשים אפריל ודצמבר 2015 בקרב אוכלוסיה בוגרת (20 ומעלה), והקיף 7,100 איש מכל רחבי הארץ - המייצגים כ-3 מיליון תושבים.

 

מרוצים ממצב תחזוקת התחנות - ממצאי הסקר (חני חלילי) (חני חלילי)
מרוצים ממצב תחזוקת התחנות - ממצאי הסקר(חני חלילי)

 

האוטובוס שולט

לפי נתוני הסקר, 57% ממשתתפיו (61% נשים, 51% גברים) בני 20 ומעלה עשו שימוש באוטובוס ב-2015. שיעור הנוסעים הגבוה ביותר נמצא בקרב צעירים בני 20-24 - כ-80% מהם נסעו לפחות פעם אחת ב-2015 באוטובוס. ככל שעולה הגיל יורד השיעור, אך הוא עולה שוב מעבר לגיל 65. כחמישית מהציבור (19%) הבוגר עושה שימוש יומיומי (או כמעט מדי יום) באוטובוס.

מרוצים מהזמינות (יהונתן וולף) (יהונתן וולף)
מרוצים מהזמינות(יהונתן וולף)

 

 

כ-59% "מעריכים באופן חיובי" את תפקוד חברות האוטובוסים, אם כי רק 72% מהמשתתפים אכן נסעו בו במהלך השנה, בעוד 42% מעריכים את השירות כחיובי למרות שלא עשו בו שימוש. רק 22% מהציבור מעריך את השירות באופן שלילי. 45% מהציבור מרוצה מתדירות קווי האוטובוס הבין עירוניים ביישוב בו הם גרים, כאשר אחוז שביעות הרצון בערים גדולות גבוה מזה שביישובים קטנים.

 (יהונתן וולף) (יהונתן וולף)
(יהונתן וולף)

 (גל קולוג) (גל קולוג)
(גל קולוג)

 

כ-59% "מעריכים באופן חיובי" את תפקוד חברות האוטובוסים, אם כי רק 72% מהמשתתפים אכן נסעו בו במהלך השנה, בעוד 42% מעריכים את השירות כחיובי למרות שלא עשו בו שימוש. רק 22% מהציבור מעריך את השירות באופן שלילי. 45% מהציבור מרוצה מתדירות קווי האוטובוס הבין עירוניים ביישוב בו הם גרים, כאשר אחוז שביעות הרצון בערים גדולות גבוה מזה שביישובים קטנים.

 

 

 

ומה לגבי שימוש באוטובוס ממקום המגורים? 57% הסכימו עם המשפט "בדרך כלל, אני יכול להגיע בתחבורה ציבורית בזמן סביר ממקום מגוריי למקום היעד", בעוד 42% לא כל-כך מסכימים או לא מסכימים כלל עם המשפט. ובאותו הקשר, כ-80% מהנסקרים שכן השתמשו באוטובוס, אומרים כי הם מרוצים מקרבת תחנת האוטובוס לביתם. בתל אביב ובאר שבע אחוז שביעות הרצון עומד על 90 ו-91 אחוזים בהתאמה, בעוד שבירושלים השיעור הוא הנמוך ביותר מהערים הגדולות - 72%.

 

גם בנוגע לתחזוקת תחנות האוטובוסים ניכרת שביעות רצון גורפת. 70% מכלל הנוסעים מרוצים ממצב התחזוקה של התחנות. גם כאן, שביעות הרצון הנמוכה ביותר בערים הגדולות היא בירושלים, בעוד תל אביב ובאר שבע מובילות. שביעות רצון הציבור ניכרת גם בנוגע לתחזוקת אוטובוסים, שכן 75% מהנוסעים מרוצים מהניקיון, האוורור והנוחות, כאשר את שביעות הרצון מובילה בין הערים הגדולות ראשון לציון, בעוד ירושלים - שוב - נמצאת במאסף.

 

 

רכבת ישראל

נתון כמעט זהה של שביעות רצון כללית משיגה הרכבת, עם 58% מהציבור שמעריכים את תפקודה באופן חיובי - 83% מאלה שאכן עשו בה שימוש, ו-43% מאלה שלא נסעו בה במהלך 2015. בסך הכל השתמשו בשירותי רכבת ישראל - לפי סקר הלמ"ס - כ-39% מבני 20 ומעלה, עם שיעור דומה של גברים ונשים. רק 23% מתושבי אזור ירושלים, לעומת 58% מתושבי חיפה והסביבה.

 

הרכבת - שביעות רצון גבוהה (צילום: יח"צ רכבת ישראל) (צילום: יח
הרכבת - שביעות רצון גבוהה(צילום: יח"צ רכבת ישראל)

 

לא פחות מ-82% מהנוסעים מרוצים מתדירות קווי הרכבת, מידת שביעות הרצון נעה בין כ-88% בחיפה ל-65% בירושלים. בכל הנוגע לתחזוקת התחנות והקרונות, לא פחות מ-91% מהנוסעים אומרים כי הם מרוצים. מספר גבוה עוד יותר של הנוסעים - 94% - אמרו לסוקרים כי בדרך כלל הם יכולים לקבל מידע ברור ומדויק לגבי תנועת הרכבות.

 

מנכ"ל 15 דקות, גיל יעקב, אמר בתגובה לסקר כי "הנתונים מצביעים על שתי מגמות המוכרות היטב לכל מי שנוסע באוטובוסים: פערים גדולים ברמת השירות בין יישובים וערים בישראל, והעובדה כי מי שנוסעים באוטובוסים הם מי שאין להם ברירה: ילדים, בני נוער וסטודנטים מחד, ואזרחים ותיקים מאידך.

 

"למעשה ציבור הנוסעים בישראל מצביע ברגליים ומביע חוסר אמון בתחבורה הציבורית ומעדיף את הרכב הפרטי - זאת למרות הפקקים ועלויות האחזקה הגבוהות. מחצית מהגברים בישראל לא נסעו באוטובוס בשנה האחרונה. הפערים הגדולים מדי בין ערים ויישובים בישראל מעידים על היעדר קריטריונים ומדדי זמן לתחבורה ציבורית טובה. לא פלא ש-42 אחוזים מהמשיבים, המייצגים כשני מיליון נוסעים, סבורים שהתחבורה הציבורית איטית מדי".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
גל קולוג
הרוב מרוצים - תחבורה ציבורית בישראל
גל קולוג
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים