פריצת דרך? מכשיר יבדוק קשר בין פחם לתחלואה בחדרה
יש קשר בין פריקת פחם בתחנת הכוח אורות רבין, לבין הימצאות אבק שחור בשכונות בעיר חדרה, כך טוענים באיגוד ערים לשמירת איכות הסביבה שרון-כרמל. כעת ניתן לבדוק זאת. בחברת החשמל טענו לאורך השנים כי מקור האבק הוא בכביש החוף ובאזורי התעשייה הסמוכים
האם נמצאה פריצת דרך מדעית שתוכיח קשר בין הזיהום הסביבתי בחדרה לבין פריקת הפחם בתחנת הכוח אורות רבין? גורמים האחראים לשיתוף הפעולה בין אוניברסיטת חיפה לאיגוד ערים לשמירת איכות הסביבה שרון-כרמל פיתחו מכשור חדש אשר לטענתם יזהה את מקורו של אבק הפחם בשיטה חדשנית, המפעילה גלים המאבחנים ומפרידים את האבק משאר מרכיבי הפחם. עד כה שימשה השיטה לבחינת כמויות מינראלים בקרב חקלאים.
לדברי אנשי האיגוד, הציוד מזהה ומכמת גם את אופן הפיזור וכמויות אבק הפחם המתפזרות בשכונות בחדרה בעת הטענת ופריקת הפחם בתחנת הכוח.
צפו בהתייחסותם של ראש עיריית אור עקיבא ומנכ"ל איגוד ערים לגילוי:
כתבות נוספות בערוץ הכלכלה הירוקה
מדובר בכלי חדש שפותח על ידי מנכ"ל איגוד ערים שרון-כרמל, ניר סהר וד"ר אנה ברוק מאוניברסיטת חיפה, ואשר יאפשר לראשונה לבחון אם יש קשר לתחלואה בחדרה לבין אבק הפחם. המפגע משפיע באופן מהותי על תושבי שכונות חפציבה ונווה חיים בחדרה, בדמות אבק שחור בבתים ובסביבתם. חלקיקי הפחם מופיעים בגדלים שונים - ככל שהחלקיק קטן יותר כך הוא נישא בקלות ומגיע למרחקים.
"מפגע סביבתי, וכנראה גם בריאותי"
ד"ר ברוק מסבירה כי המדידה מתבצעת באמצעות קרינה אלקטרומגנטית בתחום קרינת השמש בסביבה הפתוחה. באמצעות ניתוח הנתונים מתקבלים ריכוזי האבק השוקע. "זה כלי שמוגבל לשימוש בשעות השמש, אבל אפשר למדוד בכל האזור וניתן לבצע מדידות בכל סנטימטר בשטח. זה האמצעי היחידי שהוכח כיעיל לכימות של אבק פחם שוקע מהסוג הזה", היא מתארת, "השיטה מסוגלת להבדיל בין אבק הפחם למה שנקרא "אבק רקע".
לדבריה, "המכשיר החדש נכנס ככלי למדידת אבק עבור הרגולטור. למעשה, היום רישיון עסק של חברת חשמל בהפעלת אורות רבין מותנה בהפעלת השיטה הזו לניטור כמותי של אבק. ברמה הארצית, זו הפעם הראשונה שכלי שהחל ככלי מעבדה התגלגל לשימוש בשדה.
"אבק פחם הוא מפגע סביבתי. הוא ככל הנראה גם מפגע בריאותי, אם כי הקשר לתחלואה טרם הוכח. מדובר במפגע שעד היום לא היה ידוע כמה ממנו נתרם על ידי הפעלת תחנת הכוח, ומה הכמויות שיש בסביבה. עכשיו אנחנו יכולים לעקוב אחרי האבק ולקשור את זה לתחלואה - כלומר, אפשר לראות אם יש קשר בין דפוס תחלואה בעיר חדרה לבין הדפוס של פיזור האבק. נוכל גם לקשור בין פעילויות מניעה שחברת החשמל עושה ויעילותה לבין כמות האבק המתפזרת החוצה".
בבדיקות ומחקרים שנעשו עד לתקופה האחרונה לא ניתן היה למדוד את שיעור אבק הפחם לעומת האבק הרגיל, ולכן הפרמטר שנבחן הוא חלקיקים בגדלים שונים. כמו כן לא קיים בעולם ובכלל זה בישראל תקן לחריגות של אבק פחם. לאורך כל השנים נטען מטעם חברת החשמל כי תופעה זו נובעת מקרבת השכונות לכביש החוף ולמוקדי התעשייה בחדרה – טענה שלא הייתה ניתנת לערעור בשל חוסר היכולת למדוד אבק פחם. בשנתיים האחרונות נערכו בדיקות באמצעות המכשיר החדש בשכונות הסמוכות לתחנת הכוח, ולדברי סהר "הוכח מעל לכל ספק זיהום ישיר מאבק הפחם. בעקבות כך יחל האיגוד להשתמש באופן קבוע בציוד החדשני והוא מדווח על כך באופן שוטף למשרד להגנת הסביבה".
מחברת החשמל נמסר: "נכון להיום, אין בידי חברת החשמל שום מידע על ציוד לזיהוי פחם שפותח ע"י איגוד ערים שרון-כרמל ועל ממצאיו בתחום איתור אבק. במידה וקיים כזה נשמח לקבלו מהגורמים המוסמכים.
"כחלק מהאחריות התאגידית, השמירה על הסביבה והקיימות אותם מובילה חברת החשמל בכלל פעילותה, החברה השקיעה ומשקיעה מאמצים רבים להקטנת היווצרות אבק הפחם ממתקניה. במסגרת זו חודדו נהלי הפריקה של הפחם, הותקנו משפכים טלסקופיים ונעשה ניטור על פעילות המתקנים.
"חברת החשמל נמצאת בקשר מתמיד עם גורמי מחקר מקומיים ובינלאומיים בתחומים שונים, ולו היה מתפרסם מחקר המציין כי ישנו ציוד המאפשר גילוי של אבק פחם וממצאיו אכן אמינים, סביר שהנושא היה מיושם".
מאיגוד ערים שרון-כרמל נמסר, לעומת זאת, כי בשבוע הבא צפויה להתקיים פגישה עם נציגי המשרד להגנת הסביבה וחברת החשמל בנושא הזה, וכי המחקר הועבר ואף הוצג בפני בכירים בחברת החשמל.