איך הופכים חלום לעסק מצליח
יש לכם חלום להקים עסק עצמאי? לפני שאתם מדפיסים כרטיס ביקור ופותחים תיק ברשויות המס חשוב לעצור ולתכנן את הפרויקט בצורה מושכלת. מדריך
רגע לפני שפותחים את העסק: צעדים שחשוב לעשות כדי לוודא שהיוזמה שלכם תהיה רווחית ותשרוד גם אחרי השנה הראשונה.
מדריכים נוספים בערוץ הקריירה
מחפשים עבודה ברשת? כך תצטלמו נכון לפרופיל העסקי
איך להשאיר את הטאלנטים אצלכם במשרד
על פי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, בשנת 2015 היו בישראל כ-547,600 עסקים פעילים, כאשר באותה השנה כ-53,200 עסקים נפתחו וכ-40,500 עסקים נסגרו. ככלל - מחצית מהעסקים החדשים אינם שורדים את השנים הראשונות של הפעילות.
כדי לחזק את יסודות העסק ולאפשר בסיס לצמיחה ולהצלחה לאורך זמן, איגדנו עבורכם מספר עקרונות מפתח. קיימים סוגים רבים של עסקים אך ישנם כללים המשותפים לכולם:
מיקוד הכיוון העסקי
השלב הראשון בתהליך ההקמה הוא המיקוד, הגדרת מהות העסק ואבני הבניין שלו. הדבר מתווה את התשתית לתכנון ולניהול העסק, ובנייה נכונה של הכיוון הינה תנאי הכרחי להצלחה.
הסוד של מיקוד עסקי מוצלח הוא שילוב בין תשוקה, כישורים ופוטנציאל עסקי. התשוקה היא הכוח המניע של העסק, צורך עמוק ויציב אשר מעורר בכם עניין ויוצר דחף לפעול ולהתקדם לעבר המטרות שלכם. אם אינכם מתלהבים ממה שאתם עושים - תתקשו להישאר ברמת האנרגיה הדרושה לצמיחה. הכישורים הם הכוח המאפשר את מימוש התשוקה שלכם הלכה למעשה והפוטנציאל העסקי מאפשר פיתוח רעיון שעונה על צורך מהותי של הלקוחות ומאפשר לכם רווחיות.
מיקוד הכיוון העסקי חייב לתת מענה לצרכים האישיים שלכם ולצרכי קהלי המטרה שלכם בו זמנית, ובתהליך יש להגדיר את ייעוד העסק – מהי המטרה שלשמה הוקם ומה הערך שהוא מספק ללקוחות הפוטנציאליים. בנוסף, יש לבנות סל מוצרים ושירותים, לקבוע קהלים ולהניח את היסודות לבסיס הכלכלי של העסק.
ביחד או לבד
השלב הבא הוא קבלת ההחלטה האם להקים את העסק לבד או עם שותפים, כדי להחליט היטב עליכם לקחת בחשבון שיקולים עסקיים ולהבין את היתרונות והמגבלות של האפשרויות השונות. בהקמת עסק עם שותפים אתם חולקים סיכונים, קיימת השתתפות בהשקעה הראשונית ויש שיתוף פעולה בין אנשים בעלי יכולות שונות. לעומת זאת, בעסק אותו אתם מנהלים לבד יש לכם עצמאות בניהול ואתם נמנעים מחיכוכים פוטנציאלים בין השותפים.
במקרה של הקמת עסק לבד, תוכלו להחליט על סגירה וליישם זאת בפשטות יחסית. בשותפות לעומת זאת, קיימות מגבלות לפירוק העסק, ובמקרה של חילוקי דעות קיים צורך לפנות לערכאות משפטיות. ישנה אפשרות להירשם כשותפות מוגבלת, כאשר שותף אחד בלבד מנהל את השותפות ויחויב בכל החובות, בעוד יתר השותפים הם "שותפים מוגבלים" שאחריותם מוגבלת לגובה השקעתם בלבד.
בדיקת תוכנית עסקית
לפני קבלת ההחלטה הסופית, עליכם לבדוק באיזו מידה הרעיון העסקי ניתן ליישום. על הבדיקה לכלול היתכנות שיווקית, תפעולית, משפטית ופיננסית. בשלב זה יש להעריך את פוטנציאל ההכנסות של העסק ולאמוד את עלויות ההשקעה הראשונית ואת ההוצאות השוטפות דוגמת שיווק וכוח אדם.
הנתונים שתאספו ישמשו בסיס להכנת תוכנית עסקית שתכלול את תחזית ההכנסות וההוצאות ואת תזרים המזומנים הצפוי בשנים הקרובות, כאשר בשנה הראשונה תכלול התחזית גם פירוט חודשי. התוכנית העסקית מתרגמת את הרעיון העסקי שלכם לתחזית פיננסית ומאפשרת להבין את פוטנציאל הרווחים של העסק.
הגדרת העסק
לאחר קבלת ההחלטה בדבר היתכנות העסק, יש צורך לקבוע כיצד לרשום אותו. לשם כך, חשוב להבין את ההבדלים המהותיים בין עוסק פטור, עוסק מורשה, שותפות וחברה בע"מ. עוסק פטור הוא עוסק שמחזור עסקאותיו מוגבל לסך של 99,006 שקל בשנה והוא אינו נמנה על קבוצת בעלי מקצוע שהמחוקק אינו מאפשר להם להיות עוסק פטור. אם אתם נמנים על קבוצה זו, או שהכנסותיכם השנתיות עולות על 99,006 שקל - תוכלו להירשם כעוסק מורשה.
עוסק מורשה חייב לגבות מע"מ מלקוחותיו ולהעבירו, בניכוי המע"מ ששילם בגין הוצאות העסק, לאוצר. עסקאותיו של עוסק פטור פטורות מתשלום מע"מ בגינן אך הוא אינו יכול לקבל בחזרה את המע"מ הכלול בתשלומיו.
למי שמוכר לאנשים פרטיים שאינם זקוקים לחשבונית מס, קיים יתרון בלהיות עוסק פטור, כיוון שאין צריך להוסיף למחיר מע"מ וכך ניתן להציע מחיר נמוך יותר או להרוויח את ההפרש. מי שעובד מול עוסקים מורשים אחרים, לא יהיה יקר יותר אם יהיה עוסק מורשה כיוון שלקוחותיו יוכלו לקזז את המע"מ שכלול במכירותיו מתשלומי המע"מ שגבו מלקוחותיהם. יש אפילו כאלו שמעדיפים להירשם כעוסק מורשה כדי שלקוחותיהם לא ידעו שהם "קטנים" ושמחזורם נמוך מסכום התקרה של עוסק פטור.
שותפות או חברה?
הקמת שותפות מחייבת קיומם של שני שותפים לפחות, בעוד חברה יכולה להיות מוקמת גם על ידי יחיד. להבדיל משותפות, חברה היא אישיות משפטית נפרדת מבעליה. לצורך הקמת חברה יש צורך בחתימה על תקנון שמבטא את ההסכמה היסודית שבין מקימי החברה ולהגיש לרשם החברות טופס בקשה לרישום.
חשוב לקחת בחשבון כי לחברה עלויות נוספות של אגרת רישום ואגרה שנתית, הנהלת חשבונות כפולה, דו"חות כספיים ומחויבויות נוספות לצורך ניהול ספרים. יחד עם זאת, החברה מאפשרת פעילויות כלכליות דוגמת ביצוע "אקזיט" מהיר וגיוס הון נוסף באמצעות בעלי מניות. השאלה האם להתאגד כחברה תלויה בעיקר בגובה ההכנסות בעסק - ככל שהעסק גדול יותר וככל שישנם יותר גורמים המעורבים בהקמת העסק עולות נקודות הזכות להקמת חברה.
יוצאים לדרך
בשלב היישום, הצעדים שיהיה עליכם לנקוט תלויים במהות העסק, בגודלו ובמורכבותו. לרוב הפעולות הראשונות הן עריכת תקנון או הסכם שותפות, חתימה על חוזים רלוונטים דוגמת חוזה שכירות והסכמים עם ספקים וגיוס כוח אדם. ככל שתקפידו על תכנון נכון ותבנו תשתית עסקית מושכלת, כך יהיה לכם קל יותר בניהול השוטף ובקבלת החלטות בהמשך הדרך.
אבי וידן הוא בוגר תואר שני במנהל עסקים (M.B.A) ובעל משרד לראיית חשבון. הרצה בעבר במכללה למינהל, ברשת אורט ובסניפי מט"י (מרכז לטיפוח יזמות). עו"ד שגיא דותן הוא מומחה למשפט עסקי ומסחרי, בוגר קורס לניהול משא ומתן. מאירה בן-ארי היא יועצת קריירה עסקית וארגונית, בעלת תואר שני בייעוץ ופיתוח ארגוני, מוסמכת באימון אישי ובהנחיית קבוצות.