המבקר: ראשי ערים נוסעים לחו"ל בלי נהלים
כנס של יומיים בניו זילנד, נסיעה בלי אישור לניו יורק: מבקר המדינה קובע כי ברשויות המקומיות שולחים ראשי ערים ועובדי עירייה לחו"ל, כולל בטיסות יקרות, בלי נהלים מסודרים - והציבור משלם
על אף חשיבות הנסיעות לחו"ל של בכירים ברשויות מקומיות, ואף שהן כרוכות בהוצאת כספי ציבור, לא נקבעו נהלים המנחים את הרשויות המקומיות כיצד לפעול לפי כללי מינהל תקין וביעילות לביצוע הנסיעות ולמימוש יעדיהן. כך עולה מדו"ח מבקר המדינה על השלטון המקומי המתפרסם אחר הצהריים (יום ג').
המבקר כתב בדו"ח כי הואיל והנסיעות לחו"ל בתפקיד עלולות להצטייר בעיני הציבור כהטבה שנבחרים ועובדים בכירים מעניקים לעצמם או לעובדיהם, יש צורך בהקפדה יתרה על סדרי מינהל תקין בנושא זה, תוך הימנעות מניגוד עניינים ולוּ למראית עין.
המבקר שפירא מצא בין היתר כי ראשי העיריות בת-ים, ראשון-לציון ותל-אביב לא הודיעו למליאת מועצת הרשות המקומית על נסיעותיהם לחו"ל בתפקיד. ראש העיר נהריה וראש העיר נתניה הביאו לאישור מליאת המועצה רק חלק מנסיעותיהם לחו"ל בתפקיד ואילו ראש העיר חיפה הסתפק במסירת הודעה למליאת המועצה על מועדי נסיעותיו לחו"ל בתפקיד ועל יעדיהן, אך לא ביקש אישור לנסיעה.
עוד נמצא בביקורת כי נסיעות לחו"ל בתפקיד ברשויות מקומיות שנבדקו התבצעו ללא תכנון מוקדם וללא תוכנית עבודה שנתית המציבה יעדים מתוכננים וקובעת אומדן תקציבי של הנסיעה.
בנוסף נמצא כי עיריות בית-שאן, בת-ים, חולון, נהריה, קריית-גת ורמת-גן וכן המועצה האזורית תמר והמועצה התעשייתית נאות חובב לא בחנו אם נוכחותם במשלחת של כל עובדי הרשות המקומית הטסים לחו"ל בתפקיד אכן נחוצה, ואם ניתן לצמצם את גודל המשלחת ולשנות את הרכבה. הם אף לא בחנו את השפעת גודל המשלחת על העלות הכוללת של הנסיעה.
עוד נמצא כי חלק מנבחרי הציבור והעובדים בעיריות הרצליה, נהריה, נתניה, צפת, קריית גת, ראשון לציון, רמלה, ובמועצות האזוריות הגליל התחתון, עמק חפר ותמר אשר חזרו מהנסיעה לחו"ל במסגרת תפקידם לא נהגו לדווח על תוצאות הנסיעה ולא ציינו אם הושגו מטרותיה.
טיסה ארוכה לכנס קצר בניו-זילנד
המבקר מצא כי עיריית רמת גן מימנה לעובדיה ביקורים מקצועיים והשתלמויות במדינות רחוקות בחו"ל לתקופות קצרות, והיו אלה ביקורים הכרוכים בעלויות טיסה גבוהות. היא לא בחנה את נחיצות הנסיעה ואת התועלת שאפשר להפיק ממנה.
ממסמכי עיריית רמת-גן עולה כי העירייה אישרה באוקטובר 2013 לשלוח שתי עובדות סוציאליות לכנס בין-לאומי לעבודה סוציאלית וכן לסיור לימודי שהתקיימו בניו זילנד באמצע נובמבר 2013 ואורכם הכולל היה שישה ימים.
העירייה מימנה את כל עלויות הנסיעה - לרבות העלות של כרטיסי הטיסה ושל השהייה במלון, תשלום עבור הסעות, דמי רישום לכנס ודמי כלכלה לשבעה ימים - שהסתכמו בכ-22 אלף שקלים. נמצא כי העירייה לא דנה במידת נחיצותה של הנסיעה, וכי לא נדונו ולא הובאו בחשבון תרומת הנסיעה לפעילות האגף לשירותים חברתיים בעירייה, משך הכנס והארץ שבה הוא יתקיים, וכן עלותה הכוללת של הנסיעה בהתחשב במספר ימי הטיסה לכנס.
יתרה מזו, מעיון בתוכנית הכנס שצורפה לבקשה לאישור הנסיעה עולה כי הכנס התקיים במשך יומיים בלבד, ולא נמצאו מסמכים המתעדים את הסיור הלימודי שבו היו אמורות העובדות להשתתף לאחר הכנס.
בנייה לגובה בניו יורק
מקרה נוסף נודע לעיריית בת ים. ממסמכי העירייה עולה כי היא שלחה ארבעה נציגים - ראש העירייה, מנכ"ל העירייה, סמנכ"ל הפיתוח של העירייה וסגן מהנדס העירייה - לכנס התחדשות עירונית ובנייה לגובה שהתקיים בניו יורק בסוף אוקטובר 2015.
בדיקת המבקר העלתה כי ועדת נסיעות לחו"ל של העירייה אישרה את נסיעת המשלחת רק שלושה ימים לפני הטיסה, ומליאת המועצה אישרה בדיעבד את הנסיעה בתחילת נובמבר 2015. נמצא כי עלות הנסיעה לכל משתתף הסתכמה בכ-11,500 שקלים, וסכומה הכולל היה כ-46,000 שקלים.
מעיון בפרוטוקול ישיבת ועדת נסיעות לחו"ל עולה כי הוועדה לא דנה בנושא נחיצות הנסיעה, גודל המשלחת והרכבה והעלויות הכרוכות בנסיעה. מעיון בפרוטוקול ישיבת מליאת המועצה שלעיל עולה כי חלק מחברי המליאה התרעמו על הנסיעה לכנס והעלו הסתייגויות בדבר נחיצות הנסיעה והרכב המשלחת.
בדיקה השוואתית שעשה משרד מבקר המדינה העלתה כי רשויות מקומיות אחרות שנציגיהן השתתפו בכנס זה שלחו לכל היותר נציג או שניים מטעמן, שלא כעיריית בת ים ששלחה כאמור ארבעה. לדוגמה, עיריית תל אביב-יפו שלחה שני נציגים מטעמה ועיריית נתניה שלחה נציג אחד בלבד.
מעיריית בת ים נמסר בתגובה: "לקחי הביקורת ידועים לעירייה והיא פעלה באופן מיידי לתיקון נוהל הנסיעות לחו"ל, שבינתיים כבר תוקן. חשוב להדגיש כי עיריית בת ים, כעיר המובילה התחדשות עירונית ובנייה לגובה, רואה חשיבות רבה בהשתתפות בכנסים מקצועיים כמו כנס זה, שבו לקחו חלק נציגים מעוד רשויות בארץ על מנת להמשיך בתנופת הפיתוח של העיר".