שוק הרכב: לא מעניין אותנו היכן ייצרו את המכונית
איגוד לשכות המסחר מפרסם נתונים מאלפים על יבוא רכב חדש. המסקנה העיקרית: הצרכן הישראלי לא מתעניין בארץ המוצא של הרכב שיירכוש, אבל מוודא היטב את מאפייניו ותנאי הרכישה הנלווים
מדינות השוק הקומוניסטי לשעבר, הודו וטורקיה, הופכות ליצרניות משמעותיות עבור שוק הרכב הישראלי, בעוד מדינות מסורתיות כמו גרמניה, צרפת ואיטליה מאבדות גובה. כך עולה מסקירת שוק הרכב הישראלי שערך עומר סלע, מנהל תחום ענפי באיגוד לשכות המסחר.
מהסקירה המנתחת את יבוא כלי רכב לישראל בחודשים ינואר עד ספטמבר השנה, עולה כי הצרכן הישראלי מתעניין בעיקר במאפייני הרכב אותו הוא מעוניין לרכוש וכמובן בתנאי הרכישה, וכי הוא אינו מעניק חשיבות דומה למדינה בה יוצר הרכב. "יתכן כי הדבר מסמן סוג של בשלות הצרכן הישראלי, והכרה בכך שמדובר בתעשיה גלובלית", כותב סלע.
עוד עולה מהדו"ח המתפרסם לראשונה ב-ynet, כי סין עדיין אינה יכולה לראות עצמה כשחקנית משמעותית בתחום הרכב הפרטי. עם זאת, נרשמת עליה בייבוא כלי רכב פרטיים, אוטובוסים ודו-גלגליים מסין לשוק המקומי. להערכת סלע, נתונים אלה מלמדים על חדירה עתידית מסיבית יותר לשוק הישראלי, על חשבון רכב המגיע כיום ממדינות בהן עלות הייצור נמוכה יחסית, כמו טורקיה למשל. בנוסף קובע סלע כי אחת מחמש מכוניות מגיעה ארצה מצ'כיה או סלובקיה, וכי דרום קוריאה ויפן אחראיות לכשליש מכלי הרכב החדשים שעלו על הכביש מתחילת שנה זו - למרות עלויות ייצור גבוהות יחסית במדינות אלה.
מהנתונים שאסף עולה כי אירופה עדיין מספקת כמעט מחצית (48.4%) מכל סוגי כלי הרכב ששווקו בישראל מתחילת 2016, בעוד 37.8% מגיעים ממזרח אסיה וכ-10% ממדינות מוסלמיות, בעיקר טורקיה ומרוקו. ארה"ב מספקת לפי הדו"ח רק 3.7% מכלי הרכב ששווקו השנה בישראל, ובחלק מקטגוריות הרכב הייבוא האמריקאי "שולי עד אפסי".
בתחום הדו-גלגלי ניכרת דומיננטיות של כלים (קטנועים) המיובאים מטייוואן. כמחצית מכלי הרכב המיובאים לישראל מיוצרים באיחוד האירופאי (24% נמכרים ביורו), בעוד 15-16% תלויים במטבעות היין או הוואן מיפן ודרום קוריאה בהתאמה. כ-11% מכלל המכוניות שנמכרו בישראל השנה נרכשו על-ידי היבואנים בלירה טורקית.
לפי הדו"ח הנסמך בין היתר על נתוני רשות המסים, שינוי נוסחת המיסוי הצפויה בתחילת 2017, תקטין משמעותית את חלקם של כלי הרכב הנמצאים כיום בקטגוריות 2-4, ואשר זוכים כיום להטבת מיסוי ירוק. שכן חלק ניכר מהמכוניות הנפוצות כיום בישראל - ובפרט הקטנות והקומפקטיות שבהן - יתייקרו בקרוב. בנוסף מעריך הדו"ח כי החמרת המדד הירוק עלולה להוציא מהשוק המקומי מדינות שמתמחות בכלי רכב בעלי מנועים גדולי-נפח, בעיקר ארה"ב.