הפתרון היצירתי לבעיות קשב וריכוז
כדי לסייע לתלמידים הסובלים מהפרעות קשב וריכוז בבית ספר צין שבשדה בוקר, הוחלט להכניס לכיתות "כריות פיתה". מרפאה בעיסוק: "הכריות מאפשרות תנועתיות על הכיסא ועוזרות לילדים להיות יותר ממוקדים"
כל מורה מכיר את זה: הוא מנסה להעביר שיעור ותמיד יש את התלמידים שמתקשים לשבת זמן ממושך. אמנם בעשור האחרון המודעות להפרעות קשב וריכוז עלתה מאוד, אך הפתרון של טיפול תרופתי שנוי במחלוקת ועדיין יש הרבה ילדים שהישיבה בכיתה היא אתגר גדול עבורם.
אם אורח יכנס לכיתות א'-ב' בבית ספר צין שבשדה בוקר, לרגע הוא לא יבין על מה התלמידים יושבים. מדובר ב"כריות פיתה" - פיתוח אמריקאי שמטרתו לסייע לתלמידים להתרכז, על ידי סיבים קטנים שיש על הכריות, המאפשרים ישיבה דינמית. עם זאת, הכריות יציבות ומספקות תחושה של תנועה מבלי לזוז.
כשתמרה כהן, מרפאה בעיסוק, החלה לעבוד בבית ספר צין, במטרה לעזור לתלמידים המתקשים, היא ביקשה לקבל כמה "כריות פיתה". במועצה האזורית רמת הנגב החליטו להרים את הכפפה ורכשו 50 כריות עבור תלמידי בית הספר, מתוך רצון לעזור לתלמידים המתקשים ולשפר את איכות הלמידה שלהם.
בשלב ראשון הוחלט לבחון את הכריות על תלמידי שכבת א'-ב', המהווים 100 תלמידים מכלל תלמידי בית הספר. כלומר, כרגע 50 הכריות משמשות קודם כל את התלמידים הסובלים מבעיות קשב והכריות הנותרות משמשות ברוטציה את שאר הילדים, על פי רצונם. זאת על מנת לבחון את השפעת הכריות על כל התלמידים ללא קשר לבעיית הקשב.
עוד בערוץ הורים:
- הילד מתקשה בקריאה? שלבו דגים שומניים בתפריט
- התלמידים יצאו מבית ספר כדי ללמוד
"הרעיון הוא לעזור לילדים עם הפרעות קשב וריכוז להיות יותר ממוקדים", מסבירה כהן. "הכריות מתאימות גם לילדים עם קשיים בבעיות תחושתיות, והכרית בעצם מאפשרת תנועתיות על הכיסא". כהן מסבירה שלכרית יש שימושים נוספים: "אפשר לבצע איתה תרגילים לחיזוק היציבה (עומדים על הכרית) והיציבה משפיעה על ישיבה, כתיבה ומוטוריקה עדינה. עם זאת, יש ילדים שהכרית לא הייתה נוחה להם, לא הרגיעה אותם ולכם הם לא משתמשים בה".
מחקרים מצביעים על כך שתנועה מסייעת לילד עם הפרעת קשב וריכוז לפרק אדרנלין וליצור דופמין במוחו, ולכן הוא פשוט חייב לקום, להסתובב ולהיות פעיל. הכרית יוצרת תנועתיות באגן, וכך העומסים על עמוד השדרה מתפזרים, ויש היווצרות מוגברת של דופמין.
"אחת התלמידות מכיתה ב' כל כך אוהבת את הכרית ואת ההשפעה שלה שהיא לוקחת אותה איתה גם בהפסקות", מספרת כהן. "זו ילדה שהייתה זזה הרבה בשיעורים וחיפשה תנוחות נוחות על הכיסא. היא מניחה את הכרית על הרצפה, מתיישבת עליה וזה מרגיע אותה. יש משהו בתחושה העמוקה של הכרית שמאפשר ויסות ורגיעה".
לכתבות נוספות - היכנסו לפייסבוק הורים של ynet
"אין ילד שזה לא עושה לו טוב", אומר אורי רבה, מנהל בית הספר. "גם מי שלא סובל מהפרעות קשב וריכוז. ניתן לשבת על הכרית או לשים אותה על הרצפה ולהניח את הרגליים עליה. היא גם משמשת בשיעורי חינוך גופני לתרגילים בשיווי משקל, קאורדינציה ועוד. הכרית כרגע ניתנה לתלמידי כיתות א' ו-ב'. זה עוזר להם בכל התחומים והם מאוד מתלהבים".
גם ספי מלכיאור, מנהלת אגף קהילה וחינוך ברמת הנגב, מאמינה שהכריות הן תוספת מועילה. "אנו משוכנעים כי כל ילד, בתנאים הנכונים והמותאמים לו, יכול להצליח ולפרוח במערכת החינוך הפורמלית", היא אומרת. תפיסה זו הובילה לנקיטת צעדים להתאמתה של הסביבה הלימודית בבתי הספר שלנו".