שתף קטע נבחר

 

בג"ץ תהה: מדוע לא הורסים בתי רוצחים יהודים

במהלך דיון בבקשת משפחת הנער המנוח מוחמד אבו חדיר להרוס את בתי היהודים המעורבים ברצח, הקשו השופטים על נציג המדינה: "אם אומרים שמוכנים לעשות זאת לקבוצה מסוימת ולא לאחת זה מעורר בעייתיות"

דיון שהתקיים היום (ב') בבג"ץ העלה את סוגיית הריסת בתיהם של יהודים שרצחו ערבים. בדיון בעתירת שבה דורשים בני משפחת הנער מוחמד אבו חדיר משועפט להרוס את בתי רוצחיו כפי שנעשה במקרים של מחבלים פלסטינים, הקשו השופטים על נציג המדינה, ותהו האם נוהל הריסת בתים מופעל גם כלפי יהודים כפי שהוא מופעל כלפי ערבים.

 

"אין לנהוג איפה ואיפה ויש לפעול להריסת בתיהם של המרצחים", טען עורך הדין שמייצג את משפחת הנער שנרצח לפני שנתיים וחצי על ידי יהודים. עורך הדין מטעם הפרקליטות ציין בדיון כי התכלית של הפעלת הריסת בתי מחבלים היא "הרתעתית" ונועדה למנוע את הרצח הבא.

מוחמד אבו חדיר. נרצח על ידי יהודים (צילום: רויטרס) (צילום: רויטרס)
מוחמד אבו חדיר. נרצח על ידי יהודים(צילום: רויטרס)

השופט ניל הנדל אמר בדיון כי אם זה מונע את הרצח הבא, "מה לי אם זה ערבי מה לי אם זה יהודי. אם אנו אומרים שאנו מוכנים לעשות זאת לקבוצה מסוימת ולא לקבוצה אחרת זה מעורר בעייתיות מסוימת". עו"ד אבינעם סגל-אלעד, הפרקליט מטעם המדינה, השיב כי במצב הנוכחי לא הוציאו צו להריסת הבתים של המעורבים ברצח הנער מכיוון שיש סלידה של המשפחות מהמעשים שעשו קרוביהם.

 

"נאמר שיכול להיות שבחברה הערבית יש יותר תומכים, וההרתעה תהיה יותר חזקה מספרית", אמר המשנה לנשיאה, השופט אליקים רובינשטיין. "אבל עדיין, הואיל ויש קיצונים גם בחברה היהודית שעשו את הדברים הנוראיים האלה, גם אם ההרתעה תהיה בהנחה שיפעילו את התקנה אך ההרתעה תפעל רק על מספר קטן של אנשים, עדיין ייחסכו חיי אדם בדרך הזאת. אם תכננו אנשים מפגעים בחברה היהודית חמישה פיגועים ומהם שלושה יורתעו כי הוא לא רוצה להפסיד את הבית, אז עשינו משהו".

 

משפחת אבו חדיר: "גזר דין מוות לרוצח"    (צילום: שי שפיגלמן, באדיבות חדשות 10)

משפחת אבו חדיר: "גזר דין מוות לרוצח"    (צילום: שי שפיגלמן, באדיבות חדשות 10)

סגורסגור

שליחה לחבר

 הקלידו את הקוד המוצג
תמונה חדשה

שלח
הסרטון נשלח לחברך

סגורסגור

הטמעת הסרטון באתר שלך

 קוד להטמעה:

"יש קיצונים גם בחברה היהודית". השופט רובינשטיין (צילום: אוהד צויגנברג) (צילום: אוהד צויגנברג)
"יש קיצונים גם בחברה היהודית". השופט רובינשטיין(צילום: אוהד צויגנברג)

"האם יש אמות מידה?". השופט הנדל (צילום: אלכס קולומויסקי) (צילום: אלכס קולומויסקי)
"האם יש אמות מידה?". השופט הנדל(צילום: אלכס קולומויסקי)

השופט הנדל הסתייג גם הוא מהמצב שבו קיים חשש לאפליה בהפעלת הריסת בתי מחבלים. "אם יש תוצאה כזו שערבים כן ויהודים לא, אנו צריכים לשאול האם אתם שואלים את השאלות הנכונות - האם יש אמות מידה? לצערנו זה לא מקרה אחד או שניים. זה יותר. מדוע לא לעשות זאת?".

 

עו"ד סגל-אלעד ניסה להסביר כי היקפי הטרור שונים בין ערבים ובין יהודים. על כך תהה השופט צבי זילברטל: "אם ניתן על ידי פעולה הרתעתית למנוע רצח של אחד, האם רק כשיהיו 20 פיגועים רצחניים אז יפעילו? כשמדובר בחיי אדם זו לא הכמות קובעת". השופט הנדל הצטרף לדבריו ואמר כי "אם זה יכול למנוע חמישה מקרי רצח זה מוצדק. גם אם זה מקרה אחד זה מוצדק".

 

השופט רובינשטיין ציין כי ייתכן שבנסיבות התיק הקונקרטי, המדינה הייתה אומרת כי היא סבורה שאין צורך להרוס את הבית אבל אינה שוללת את השימוש בכלי. הפרקליט ענה לו כי "אין אמירה של המדינה שהתקנה לא יכולה לחול על יהודים. היה ויהיה שינוי, נסיבות הדברים יכולות להיבחן ולהגיע חלילה להחלטה אחרת גם לגבי מחבל יהודי אם חלילה יהיה גל טרור יהודי".

 

השופט הנדל הקשה ושאל אם המצב יימשך כפי שהוא, האם המדינה מחליטה שלא לעשות שימוש בצווי הריסה כלפי בתי יהודים. הפרקליט סגל-אלעד הסביר כי "יש גל בשנתיים האחרונות עכור ועקוב מדם בעיקר של ערבים ממזרח ירושלים ופלסטינים. אלה העובדות וכשמפעילים את אותן אמות המידה מגיעים לתוצאה שונה במגזר זה או אחר".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים