שיבאס ריגל: המותג שאימץ את ישראל
בשנה החולפת לקחה ישראל לראשונה חלק ב-The Venture - תחרות היזמות החברתית הבינלאומית של מותג הוויסקי שיבאס ריגאל; המיזם הישראלי, שגבר בדרך על 3,000 מיזמים מרחבי העולם, הגיע למקום השלישי בתחרות וגרף פרסים בסך 132,000 דולר
בשיתוף Superbrands
בשנת 1801 פתחו האחים הסקוטים ג‘יימס וג‘ון שיבאס מכולת קטנה ויוקרתית והיו מהחלוצים הראשונים של אמנות הערבוב (Blending) של סוגי וויסקי שונים. בניגוד לוויסקי המצוי של תקופתם, שהיה קשה לשתייה, יצרו השניים תערובות וויסקי קטיפתיות, המחליקות בגרון.
מותגי-על נוספים בערוץ Superbrands:
בזכות החדשנות המוצרית: השנה של ניקול
סוד: המותג שהקדים את עולם הפרסום משינקין לטייוואן: הכיבוש העולמי של סבון
האחים שיבאס ערבבו סוגים שונים של וויסקי מרחבי סקוטלנד, ובשנת 1840 הגיעו לנוסחה מאוזנת ומקורית, שהפכה בתוך זמן קצר לפופולארית בכל רחבי המדינה. כשנתיים לאחר מכן הגיעה למחוזות סקוטלנד ויקטוריה, מלכת אנגליה, אשר נחשפה לראשונה לוויסקי של האחים. המלכה התרשמה מאוד מהמשקה והורתה כי האחים שיבאס יוכרזו כספקים הרשמיים לבית המלוכה. הכרזה זו איפשרה לאחים להוסיף לשם המותג שיבאס את המילה Regal (באנגלית: מלכותי). בשנת 1909 הושק לראשונה מותג הפרסטיג‘ הראשון - שיבאס ריגאל 25 שנה.
בשנת 2002 נרכש המותג שיבאס ריגאל על ידי תאגיד פרנו ריקארד, וכיום הוא מופץ ומשווק בישראל על ידי חטיבת Wine&Spirits של חברת טמפו.
שיבאס ריגאל הינו מותג פרימיום עם דרגת בסיס של 12 שנה; מספר זה מציין את הוויסקי הצעיר ביותר בתערובת. למותג מגוון רחב של מוצרים, ובארץ משווק המגוון הבא:
שיבאס ריגאל 12 - וויסקי הפרימיום הראשון שיצא בגרסת 12 שנה. הוויסקי מורכב מעשרות מאלטים שונים, כאשר המאלט המרכזי הינו סתראת‘יילה (Strathisla). למרות שנות היישון הרבות שלו, שיבאס ריגאל 12 מפגין חלקות ואלגנטיות, ארומות פירותיות ונגיעות של דבש. שיבאס ריגאל 12 הינו הנמכר ביותר מתוך המגוון שמציע המותג.
שיבאס ריגאל אקסטרה - חבר חדש במשפחת שיבאס, המכיל בלנד וויסקי עשיר ונדיב. הסוד מאחורי המשקה נובע משימוש בסוגי וויסקי שיושנו בחביות שרי נבחרות ביחד עם מבחר מצומצם של מאלטים נדירים.
שיבאס ריגאל 18 “חתימת הזהב“ - קולין סקוט, המאסטר בלנדר של שיבאס, הוא היוצר של וויסקי זה - וחתימתו מוטבעת על הבקבוק. שיבאס ריגאל 18 “חתימת הזהב“ זכה במספר רב של פרסי וויסקי בינלאומיים בקטגוריית ה-18 שנה. מדובר בוויסקי עשיר בטעמים ובארומות, חלק ואלגנטי, בעל סיומת ארוכה וחמימה.
שיבאס ריגאל 25 - גולת הכותרת היוקרתית של קו מוצרי שיבאס ריגאל. המשקה היוקרתי והאותנטי הושק במקור ב-1909 בארה“ב כוויסקי המתיישן 25 שנה - ועינג באותן השנים את החברה האמריקאית העילית.
הסביבה התחרותית
שוק הוויסקי בישראל נמצא בשנים האחרונות במגמת צמיחה. אחת הסיבות לכך היא הירידה בגילם של הצרכנים - אם בעבר וויסקי נחשב ל“משקה של מבוגרים“, הרי שכיום מתחילה צריכתו כבר בגילאי ה-30, ולעתים אף בגילאים צעירים יותר.
עד לשנים האחרונות נשלט השוק על ידי שני מותגים, ששיחקו בסגמנט הסופר-פרימיום. בעקבות הצמיחה המהירה בקטגוריה נכנסו לשוק מותגים נוספים, חלקם בסגמנט הפרימיום וחלקם בסגמנט הסופר-פרימיום.
במהלך 2013 ירד שיעור המס המוטל על וויסקי, מה שהפך את מחירו לתחרותי יותר ואת המשקה לנגיש יותר, בעיקר בקטגוריית הסופר-פרימיום ומעלה.
האתגרים השיווקיים
האתגרים שניצבו בפני חטיבת Wine&Spirits בטמפו בשנת 2016 היו שימור מעמדו של שיבאס ריגאל ומיצובו כשחקן המוביל בקטגוריית הוויסקי פרימיום; פיתוח קטגוריית הסופר-פרימיום, וכן הישגים חברתיים, בהם חיזוק ערכי חשיבה יצירתית, נדיבות וחברתיות בקרב יזמים צעירים.
הפתרונות היצירתיים
המותג שיבאס ריגאל חרט על דיגלו ערכים של יזמות, נדיבות וחשיבה יצירתית. לפי תפיסת המותג, הצלחה אינה נמדדת בעושרו של אדם, אלא בכמות האנשים שהצליח להעשיר את חייהם.
כחלק מתפיסה זו, ולאור החשיבות הרבה שמייחסים בשיבאס ריגאל לתרומה לסביבה ולקהילה, השיק המותג תחרות יזמות בינלאומית בשם "The Venture" - והשנה, השתתפה לראשונה גם ישראל בתחרות.
במסגרת התחרות, בה לוקחות חלק 29 מדינות בהן משווק שיבס ריגאל, מחפש המותג אחר מיזמים חברתיים שרוצים לשנות את העולם ולהפוך אותו למקום טוב יותר.
סך הפרסים בתחרות עומד על סכום של מיליון דולר. בשלב הראשון של התחרות התחרו 114 מיזמים מישראל על הזכות לעלות לשלב הבא ולקחת חלק בתחרות הבינלאומית של המותג. צוות השופטים הישראלי כלל חברים מובילים מקהיליית ההון סיכון המקומית. באירוע הגמר נבחר הסטארט אפ EyeControl של היזמים אור רצקין, איתי קורנברג ושי ראשוני, לייצג את ישראל בתחרות הבינלאומית.
EyeControl הינו מוצר המיועד לחולים ה"נעולים בגופם" כתוצאה ממחלות ניוון שרירים שונות, שבץ מוחי, תאונות דרכים ועוד. EyeControl מתרגם את תנועות העין של החולים ומאפשר להם לתקשר עם סביבתם הקרובה.
בשלב השני של התחרות הוזמנו הזוכים מ-29 מדינות לשבוע של לימוד, העשרה ונטוורקינג בעיר הסטודנטיאלית אוקספורד בבריטניה. במסגרת השבוע נפגשו היזמים עם שורה של מומחים מובילים בעולם בתחומים שונים, שיספקו להם כלים במטרה לשדרג את המיזמים שלהם בדרך להצלחה.
שלב הגמר החל בהצבעות של הקהל ברחבי העולם, ובו הם התבקשו לבחור את המיזם המבטיח ביותר. המיזם הישראלי הגיע בחלק זה למקום השני.
שלב הגמר הסתיים באירוע בעיר ניו יורק ובו הציגו חמשת העולים לחלק זה, ביניהם EyeControl, את המיזם שלהם בפני צוות שופטים שהורכב מידוענים ואנשי עסקים בכירים.
המיזם הישראל EyeControl קטף את המוקם השלישי בתחרות וזכה בפרסים בשווי 132,000 דולר.
דברים שלא ידעת על שיבאס ריגאל
שיבאס ריגאל הוא הבלנד הסקוטי היחיד, שדרגת הבסיס שלו היא 12 שנה.
ה“לב“ של שיבאס ריגאל הוא הסינגל מאלט Strathisla, המיוצר במזקקה הוותיקה ביותר בהיילנדס בסקוטלנד, הפועלת משנת 1786.
קולין סקוט הוא המאסטר בלנדר הראשי של שיבאס, דור שלישי ליוצרי וויסקי ומאסטר בלנדרים, בעל ותק של יותר מ-40 שנים בתעשיית הוויסקי הסקוטית וניסיון של 30 שנים כמאסטר בלנדר הראשי של שיבאס.
שיבאס ריגאל הינו ממותגי הוויסקי פרימיום הנמכרים ביותר בעולם; כ-40 מיליון ליטר ממנו נמכרים מדי שנה. כ-25 מנות של שיבאס ריגאל נמזגות בעולם מדי שנייה.
אבני דרך בחייו של שיבאס ריגל
1801 - ג‘יימס וג‘ון שיבאס פותחים את המעדנייה שלהם בסקוטלנד ומתחילים לערבב וויסקי.
1843 - האחים שיבאס הופכים לספקי הוויסקי של מלכת בריטניה.
1909 - האחים שיבאס משיקים את מותג הוויסקי אולטרה-פרימיום הראשון מסוגו - שיבאס ריגאל 25.
1997 - קולין סקוט יוצר את שיבאס ריגאל 18 “חתימת הזהב“.
2002 - חברת פרנו ריקארד רוכשת את המותג.
2011 - טמפו מתחילה לשווק את שיבאס ריגאל בישראל.
2014 - השקת שיבאס ריגאל 25 בישראל והשקה מחודשת לשיבאס 18.
2015 - השקת שיבאס ריגאל אקסטרה בישראל.
בשיתוף Superbrands