שתף קטע נבחר
 

דוקאטי מונסטר 1200S ברכיבה ראשונה - בחזרה לעתיד

דוקאטי מציגה מונסטר חדש האמור לשלב בין המקוריות והפשטות של הדגם הראשון שהוצג לפני כמעט 25 שנים, לעידן המודרני עמוס הטכנולוגיה. אריאל אלסיבוני רכב עליו לראשונה

לפני כמעט רבע מאה, בתערוכת האופנועים של קלן הציגה דוקאטי האיטלקית אופנוע חדש. מיגל גלוצ'י, מעצב הבית דאז, הותיר עליו רק פרטים הכרחיים - מנוע, שלדה ומיכל דלק - ויצר מראה חדש, יש מי שיגדיר זאת אפילו כקטגוריה חדשה. ההצלחה הייתה מיידית, בין היתר בזכות תנוחת רכיבה הגיונית לה לא זכו אוהדי המותג באותם שנים.

 

 

המראה הבסיסי של המונסטר ב-1992 השתנה במשך השנים ומדגם לדגם, אבל את המקור אין כל בעיה לזהות. כשאתה רואה מונסטר, ברור לך לגמרי על מה אתה מסתכל גם מבלי לקרוא את הכיתוב על מכסי הצד. אך המימדים תפחו והמונסטר התרחק עם השנים מהמקור המינימליסטי. עד עכשיו, שכן ה-1200 החדש עליו רכבנו לראשונה בהשקה העולמית מבקש לחזור למקורות.

 

  • רוצים עוד? אוברדרייב

 

טוב: מנוע, התנהגות, בלמים, מערכות בטיחות

בסדר: מיגון רוח

טעון שיפור: זווית צידוד

 

 

מתחרים: ק.ט.מ סופרדיוק 1290, MV אוגוסטה ברוטלה

מחיר: 109 אלף שקלים (רגיל), 135 אלף שקלים (S)

 

במבט ראשון אפשר לטעות ולפתור את הדגם החדש כמתיחת פנים בלבד, אבל הנתונים חושפים מהלך מקיף. לפי דוקאטי, למעלה מ-80% מחלקי האופנוע חדשים לגמרי, במטרה להשיג את אותה תחושה קומפקטית מקורית. מיכל הדלק חדש, יחידת הזנב (קצרה ב-20 מ"מ) חדשה, הזרוע האחורית חד-צידית (קצרה ב-26 מ"מ) חדשה, וגם המנוע התחדש ומציג נתונים טובים מה-1200 הקודם: 150 כ"ס (15+) ו-12.8 קג"מ (0.9 קג"מ יותר). יחידת התאורה הקדמית, לוח המחוונים, הרגליות, רשימת החידושים מתארכת עוד ועוד.

 

 

כדאי לציין גם את מערכת הבלימה המרשימה שמקבל ה-1200S הביצועיסט, עם קליפרים ודיסקים משופרים (330-320 מ"מ) לעומת ה-1200 הרגיל, ואת מתלי האוהלינס המתכווננים לעומת הקייאבה (לפנים) וזאקס (מאחור). את שלושת מצבי הרכיבה של דוקאטי (ספורט, תיור ועירוני) ואת מערכת בקרת המשיכה חולקים שניהם, כמו-גם בקרת הזדקרות (ווילי) ותוספות חדשות כמו קוויק-שיפטר (שימוש בתיבת ההילוכים ללא מצמד) ו-ABS חכמה שמאפשרת בלימה גם תוך כדי הטיה חריפה. 

 

 

יתרונות - דוקאטי הביאו לאירוע ההשקה את ה-1200 בגרסת S היקרה יותר. ולפני שגילינו כי דוקאטי בחרו לכייל אותם רך יחסית במיוחד לכבישים אלה, אפשר היה להתרשם מתנוחת רכיבה נוחה, שמציבה את הרוכב עם כיפוף ברכיים הגיוני ורכינה סבירה לעבר הכידון השטוח. לוח המחוונים עמוס מידע רלוונטי, והתחושה הכללית איכותית מאוד.

 

על הכבישים הצפופים שמעל מונטה קרלו, המחמיאים לאופנועים קטנים משמעותית, הציג המונסטר S יכולת גבוהה מאוד. למרות גודלו הוא מרגיש שם זריז, מתמודד בקלות עם פניות הדוקות ומשדר הרבה ביטחון. שלל מערכות העזר מסייעות על האספלט התובעני והלח, ורק כאשר מנתקים אותן לחלוטין, מבינים באיזו יעילות ושקיפות הן עובדות.

 

 

כיצד בקרת ההזדקרות מצמידה את הגלגל הקדמי לכביש, איך ה-ABS המתוחכם מתפקד אל ובתוך פניות וכיצד שומרת בקרת אחיזה את הפירלי האחורי במצב "דוחף" ולא "מחליק". המנוע מציע גמישות מפתיעה מסל"ד נמוך מאוד, וערימות כוח מעל 6,000 סל"ד. אופן הפעולה שלו חלק ונעים אבל אסור לטעות כאן - הכוח בסל"ד גבוה והסאונד המתלווה לו, יותירו כל רוכב ערני ודרוך.

 

חסרונות - כאשר כל המערכות כבויות, כולל מתג "היגיון" בראשו של הרוכב, חושף המונסטר את פרצופו האמיתי. הוא מרגיש עצבני ומנענע את ראשו בפראות עם חזרה מוקדמת מדי לגז, מזכיר שמדובר באופנוע קצר עם זווית היגוי חדה. זהו אופנוע חזק, מהיר, רב-יכולת, שעלול בתנאים מסוימים להיות עצבני מדי.

 

 

ויש גם השגות לגבי הנדסת האנוש. כך למשל, רגל שמאל נגעה מדי פעם בזרוע האחורית. זווית הצידוד רחוקה מלסייע בתנועה הצפופה (והיקרה להחריד) של מונטה-קרלו, ובאופן אישי לא אהבתי את צינורות נוזל הקירור החשופים הפוגמים לטעמי בעיצוב המוקפד, הקרוב למושלם.

 

סיכום - כרגיל ברכיבה ראשונית באירוע השקה, ההתרשמות קצרה מדי. במקרה זה, גם הכבישים הצפופים והרטובים לא אפשרו התרשמות מלאה. אבל אם דוקאטי בקשו להפגין את הזריזות, הקומפקטיות ושמחת הקרב של המונסטר החדש, הם בהחלט יכולים לסמן V. מדובר בפנינה דינמית הכוללת יחידת הנעה משובחת וההתנהגות מושחזת, לצד תנוחת רכיבה טובה, תפעול נוח ושדרוג מערכות בטיחות.

 

המונסטר לוקח כעת צעד ברור לכיוון דינאמי, חד יותר, מבלי לוותר - ואף לשפר - את האיכות והנוחות. הוא כבר אינו מייצג מהפיכה של ממש בעולם המוטורי כמו הדגם המקורי, אבל הוא בהחלט עשוי להיות המונסטר השלם והמלהיב ביותר שיוצר אי-פעם.

 

מונסטר 1200S

מנוע: V-טווין ב-90 מעלות, 1,198 סמ"ק, ארבעה שסתומים לציל', קירור נוזל

הספק מרבי: 150 כ"ס ב-9,250 סל"ד

מומנט מרבי: 12.8 קג"מ ב-7,000 סל"ד

הינע: 6 הילוכים, שרשרת

בסיס גלגלים: 148 ס"מ

משקל (יבש): 185 ק"ג

מיתלים קדמי-אחורי (מ"מ): מזלג הפוך 48 מ"מ (130) מונושוק (149)

בלמים קדמי-אחורי (מ"מ): דיסק כפול (330) דיסק (245)

מערכות עזר: ABS, DTC, DWC, DQS

מחיר: 135 אלף שקלים

 

הכתב היה אורח חברת דוקאטי

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים