פייסבוק: סטארט-אפים ישראלים דוחקים בנו לעבוד טוב יותר
תוכנית FBstart מקיימת אירוע לקהילת המפתחים הישראלית במטרה לקדם סטארט-אפים מקומיים. אימה ארצ'יבונג, מנהל שותפויות אסטרטגיות בפייסבוק העולמית: "ה-DNA של פייסבוק ישראל מכוון כולו לעבודה עם מפתחים, האווירה הישראלית מורגשת היטב בעמק הסיליקון"
זה לא סוד שבפייסבוק חולמים על שבעה מיליארד משתמשים: זו ה"משימה", כפי שהיא נתפשת על ידי עובדי החברה - "לחבר את כל העולם". אבל תאגיד הענק גם מבין שלא מדובר במטרה שאפשר להשיג לבד, ולכן הוא נוקט בשורה של מהלכים שנועדו לבסס את פייסבוק כפלטפורמה רחבה שעל בסיסה ובאמצעותה יפעלו חברות וגופים אחרים. אחת הדרכים הבטוחות לעשות את זה - היא להקפיד להישאר עם האצבע על הדופק, ולהוביל את קהילות המפתחים מסביב לעולם.
תוכנית FBstart של פייסבוק העולמית מלווה כ-9,000 סטארט-אפים ב-140 מדינות מסביב לעולם, מתוכם כ-160 סטארט-אפים ישראלים. התוכנית מקיימת היום (שלישי) בישראל אירוע לקהילת המפתחים המקומית, במהלכו ייחשפו למוצרים ושירותים שמציעה עבורם פייסבוק, לשיתופי פעולה, סדנאות ומפגשים עם מהנדסים ומנהלי מוצר - הכל במטרה להציע ליווי משמעותי ולסייע לצמיחה ולהצלחה של החברות.
"חברות אינטרנט ומובייל מהוות היום כ-30 אחוזים ממה שאנחנו קוראים לו 'סטארט-אפ ניישן', זו התפתחות מדהימה", מסבירה עדי סופר תאני, מנכ"לית פייסבוק ישראל. "בעשור האחרון היתה התפתחות משמעותית של הצד הזה בתעשייה. אפליקציות מובייל הן מנוע משמעותי של תעשיית האינטרנט, ובשנים האחרונות חלה התפתחות - כי לפני כמה שנים כשנתקלת בסטארט-אפ מהסוג הזה, עיקר הפוקוס שלהם היה לפצח את הטכנולוגיה. ואז השוק עבר אבולוציה, ונהייתה הבנה של החשיבות של מוצר - חוויית לקוח, ממשק משתמש, למה אנשים נשארים ואיך הם נשארים, באילו פיצ'רים הם משתמשים. עם ההתבגרות של השוק בשנים האחרונות, יש הבנה שגם זה כבר לא מספיק. סטארט-אפים ישראלים לא ינצחו את החברים שלהם בחו"ל רק בזכות מוצר טוב, הם חייבים להיות הרבה יותר ממוקדי לקוח - להבין שהם בונים טכנולוגיה שמשרתת לקוח".
את התוכנית מובילה מלווינה גולדפלד, עובדת יחסית חדשה בפייסבוק העולמית. הצוות שהיא מנהלת אחראי על יצירת קהילה עולמית של מפתחים ויזמים בעלי פוטנציאל גבוה, ותוכנית FBstart היא חלק מרכזי ממנה. "זו תוכנית צעירה, בסך הכל שלוש שנים, והיא נולדה מתוך המחשבה שאנחנו עומדים בפני משימה גדולה וקשה - לחבר את העולם, ושברור שלא נצליח לעשות את זה לבד. לכן חשוב לנו לבנות 'אקוסיסטם' שלם של סטרט-אפים, שיעזרו לנו במשימה. אנחנו בפייסבוק עדיין חושבים על עצמנו כסטארט-אפ, השורשים שלנו הם כאלה ולכן חשוב לנו לתמוך ביזמים אחרים".
מה בעצם כוללת התוכנית?
"יש שלושה חלקים עיקריים - הראשון הוא הכלים שאנחנו נותנים למפתחים, אנחנו בעצם נותנים לסטארט-אפים גישה לכלים של פייסבוק - כמו מודעות, פייסבוק לוג אין ואינסייטס, אבל גם של השותפות שלנו. למשל, מאחר ויש לנו שותפות עם דרופבוקס, אנחנו יכולים להציע שטחי אחסון, או להציע כלים ייחודיים של אמאזון. אנחנו מנסים להבין מה הכלים שהם הכי משתמשים בהם, ולספק להם גישה חינמית או בהנחה משמעותית לפחות בשנה-שנתיים הראשונות.
החלק השני הוא תוכנית המנטורשיפ, אלה אנשים שהם עובדים של פייסבוק ובאים ללוות מקרוב את הסטארט-אפים האלה, בעצם מתוך מחשבה שאנחנו מבינים טוב את העולם הזה של מפתחים ושל סטארט-אפים. החלק השלישי הוא באמת הנושא של קהילה גלובאלית, יש לנו גם קהילות מקוונות ואנחנו מקיימים אירועים שבהם סטארט-אפים מכירים ולומדים אחד מהשני, הרבה פעמים זה מגיע גם להצעות עבודה ולחברות שקונות אחת את השניה".
איך אתם בוחרים עם מי לעבוד ואת מי ללוות?
"סטארט-אפים שולחים לנו טופס בקשה ואנחנו בודקים את הפוטנציאל מבחינתנו. אין לנו איזה רף מאד גבוה, אנחנו לוקחים בחשבון את הפוטנציאל של המוצר, את השלב שבו נמצא הסטארט-אפ, כמה משתמשים כבר יש, ובהתאם לזה מחליטים. אנחנו כן נעדיף ליווי משלב האינקובציה, ממש מהתחלה".
אימה ארצ'יבונג, מנהל שותפויות אסטרטגיות בפייסבוק העולמית, הגיע גם הוא במיוחד לאירוע, ולמרות שזו הפעם הראשונה שלו בישראל - הוא מספר שהאווירה הישראלית מורגש היטב בעמק הסיליקון. "יש היום 80 משרדים של פייסבוק מסביב לעולם, אבל אין ספק שה-DNA של השלוחה הישראלית מאוד מוכוון כלפי סטארט-אפים, ולכן אני שמח להיות פה ולראות את זה מקרוב".
מעבר ל"משימה" ולחיבור קהילת המפתחים, מה בעצם פייסבוק מרוויחה מפרויקט כזה?
"אנחנו לא במקום שיכול להבין איך שבעה מיליארד אנשים רוצים לשתף תוכן, אנחנו צריכים שיעזרו לנו עם זה. בסופו של דבר, אנחנו בונים את המוצרים הכי טובים שאפשר גם בזכות הפידבק שאנחנו מקבלים ממפתחים בתוך הפרויקט הזה. הם משתמשים בכלים שלנו ודוחקים בנו לעבוד קשה יותר ולהשתפר. האמת היא שגם אם פייסבוק הייתה מכינה רשימה אינסופית של כל הדרכים שבהן אנשים רוצים לשתף ולחלוק חוויות ברשת - אין סיכוי שהיינו יכולים לייצר אותה בעצמנו".
סופר תאני: "המפתחים הישראלים בהחלט דוחקים בנו להשתפר. אלה יחסים שמחייבים פידבק, והם באים עם הערות ועם דרישות, אבל לא ממקום תלוש - זה הבית שלהם. הם מגיעים לכאן בעצמם, לרובם יש את מספר הטלפון שלי".
ובכל זאת, מה האינטרס? להחדיר כלים של פייסבוק לאפליקציות? לחכות מעבר לפינה ל"ווייז" הבא?
ארצ'יבונג: "אני שומע את השאלה הזו מסביב לעולם, ובייחוד כשאני מטייל עם מארק, ואני מוצא את זה קצת משעשע. אנשים לא מעריכים מספיק את חשיבות המשימה עבורנו. אני אומר לך, מארק ימות בגיל 90 בחדר הישיבות שלו כשהוא עדיין מנסה לחבר את העולם. הוא לא ניסה לבנות עסק".
אבל זה עסק, ואחד גדול במיוחד.
"אנחנו חושבים על עצמנו כפלטפורמה, ומה שאנחנו עושים לא שווה הרבה אם אנשים לא לוקחים בזה חלק. הרבה ממה שאנחנו עושים למשל, זה על בסיס קוד פתוח כי בסופו של דבר אנחנו צריכים שאנשים ישתתפו במשימה הזאת.סטארט-אפים בעלי פוטנציאל גבוה צריכים להבין שפייסבוק היא ידידה שלהם, היא מנוע שיכול לתת להם ערך ולהועיל להם, והם צריכים לשאוף לרצות לעבוד איתנו, כי המשימה שלנו קריטית. בסופו של דבר - אם נפסיק להיות רלוונטיים אנחנו ניכשל".