שתף קטע נבחר

דירוג בתי החולים: שיבא ובילינסון בראש, לניאדו בתחתית

משרד הבריאות מפרסם סקר שביעות רצון המטופלים מבתי החולים: שיבא ובילינסון מובילים, קפלן ולניאדו בתחתית הרשימה. כרבע מהמטופלים בלניאדו ובקפלן לא הרגישו בטוחים בטיפול שניתן להם, ושליש מהם לא היו מרוצים מהתנאים במחלקות האשפוז

כ-78 אחוז מהמטופלים במחלקות האשפוז בבתי החולים סבורים שהטיפול שהם קיבלו משביע רצון. כך עולה מסקר שמפרסם הערב (ג') משרד הבריאות.

 

בסקר נבחנו 23 בתי חולים ציבוריים מכל רחבי הארץ. הסקר מתפרסם בפעם השנייה בלבד, וזאת כחלק מתוכניותיו של שר הבריאות יעקב ליצמן לייצר שקיפות במערכת הבריאות בישראל במטרה לשפר את האיכות והשירות בבתי החולים.

 

שביעות רצון: שיבא ובילינסון מובילים, לניאדו בסוף

בכל אחד מבתי החולים נשאלו כחמש מאות חולים שהשתחררו מאשפוז בחודשים מאי עד יולי השנה ושהו במוסד הרפואי לפחות שני לילות. בפרק הזמן של עד כשבועיים לאחר השחרור בוצע סקר טלפונית על ידי נציג משרד הבריאות והתוצאות רוכזו יחד על מנת להשוות בין בתי החולים.

  ( ) ( )
 

שביעות הרצון הכללית עומדת כאמור על 78 אחוזים, עלייה באחוז אחד בלבד מאז הסקר הקודם שנערך בשנת 2014. המספר הזה נחשב עדיין לנמוך מכיוון שכמעט וכל מטופל רביעי אינו שבע רצון מאיכות הטיפול בבית החולים. יחד עם זאת ניכרת מגמת שיפור ברוב בתי החולים.

 

בתחילת הרשימה עם רמת השביעות הגבוהה ביותר נמצאים בתי החולים שיבא, בילינסון, הכרמל והשרון עם 81 אחוז שביעות רצון. בתחתית הרשימה נמצאים בתי החולים נהריה עם 73 אחוזי שביעות רצון, ברזילי עם 72 אחוז שביעות רצון, קפלן עם 70 אחוז שביעות רצון ואת הרשימה חותם בית החולים לניאדו, שאף הידרדר לציון נמוך עוד יותר מאשתקד ועומד על 68 אחוז.

 

 ( )

 

בתי החולים שעשו את הקפיצה הגדולה ביותר הם: השרון (77 אחוז בשנת 2014 ו-81 אחוז בשנת 2016), שיבא (78 אחוז בשנת 2014 ו-81 אחוז בשנת 2016) והלל יפה (71 אחוז בשנת 2014 ו-74 אחוז בשנת 2016). בתי החולים שהידרדרו בשביעות הרצון בצורה המשמעותית ביותר הם: קפלן (73 אחוז בשנת 2014 לעומת 70 אחוז בשנת 2016) ולניאדו (71 אחוז בשנת 2014 ו-68 אחוז בשנת 2016).

 

 ( )

 

תנאים פיזיים במחלקות: בילינסון מוביל, קפלן בתחתית

הסקר בדק גם את שביעות הרצון של המטופלים מהתנאים הפיזיים במחלקות האשפוז. במקומות הראשון, ממוקם בית החולים בילינסון (81 אחוז) ולאחר מכן בתי החולים פוריה, בני ציון והלל יפה (79 אחוז כל אחד). במקומות האחרונים לניאדו (68 אחוז) וקפלן (67 אחוז).

 

בשאלה שבחנה את ההערכה והיחס האישי שמעניק הצוות הרפואי למטופל בית החולים השרון ניצב בתחילת הרשימה (89 אחוז) ובית החולים שיבא (88 אחוז). גם כאן בתחתית הרשימה נמצאים בתי החולים קפלן ולניאדו (78 אחוז ו77 אחוז בהתאמה).

 

 ( )

 

ביטחון בטיפול שהתקבל: לניאדו וקפלן אחרונים

כאשר נשאלו המטופלים האם הם מרגישים בטוחים בטיפול שניתן להם והאם לדעתם הם ב"ידיים טובות", רוב מוחלט של המשיבים סברו שכן (85 אחוז ממוצע ארצי). בבתי החולים השרון, שערי צדק והדסה הר הצופים, המטופלים חשים הכי הרבה בטוחים (90 אחוז) בלניאדו וקפלן חשים הכי פחות בטוחים (76 ו-77 אחוז בהתאמה).

 

"חווית המטופל והשירות שהוא מקבל הוא חלק מאיכות רפואי", אמר פרופסור רן בליצר יו״ר הכנס לאיכות ברפואה "היכולת לתת שירות למטופל תוך התייחסות לצרכים שלו באופן מכבד ומאפשר לו להבין את כל המסרים שאומר הצוות הרפואי זה חלק מהעולם של איכות רפואית. אין טיפול איכותי שניתן בתנאים של חוסר כבוד או שלא ביחס שהוא לא מספיק שבע רצון".

 

לדבריו יש מחקרים רבים שהוכיחו שכאשר הצוות הקדיש זמן להסביר למטופלים ולהדריך אותם על הטיפול אותו הם עוברים הייתה השפעה משמעותית על התוצאות הרפואיות של המטופלים ועל הסיכויים שלהם לטיפול חוזר. "רכיבים של חווית המטופל, של הדרכה והסברה הם לא רק עניין שירותי אלא גם חלק מאיכות הטיפול ולכן אנחנו רואים בכך חשיבות גדולה".

 




 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: shutterstock
שביעות רצון של המטופלים
צילום: shutterstock
ד"ר רק שאלה
מחשבוני בריאות
פורומים רפואיים
מומלצים