כך פיצחה צומת ספרים את קוד התרבות הישראלית
צומת ספרים ממשיכה לגדול, משמרת את מעמדה כרשת ספרים מובילה בישראל וממשיכה להוביל מהפכה בהרגלי הקריאה בישראל - בזכות חוויית קנייה שלמה הכוללת ספרים, מגזינים, משחקים, דיסקים ועוד
בשיתוף Superbrands
רשת צומת ספרים החלה את דרכה בינואר 2003, כתוצאה ממיזוג שתי רשתות ספרים - רשת יריד הספרים ורשת צומת ספרים. בעת הקמתה מנתה הרשת 27 סניפים.
מותגי-על נוספים בערוץ Superbrands:
ניופאן: מקניינית מותגים למותג-על ישראלי
שיכון ובינוי: כך נבנה פרויקט סביוני הארץ כך כבשה סימילאק את ההורים הישראלים
מאז הקמתה שמה לעצמה הרשת מטרה - להנגיש את הספרות לכל אדם בישראל, במגוון שפות, תוך מתן נגישות מקסימאלית וחוויית קנייה. בשנים האחרונות התפתחה צומת ספרים גם בתחום הפנאי ומציעה בסניפיה לצד הספרים גם מוסיקה, משחקים, כותרי DVD לילדים ועוד.
צומת ספרים נמצאת בבעלות משותפת של הוצאות הספרים כנרת, זמורה-ביתן, דביר ומודן, יחד עם מנכ“ל הרשת, אבי שומר. כיום מונה רשת צומת ספרים כ-100 סניפים הפרוסים בכל רחבי המדינה, והיא עתידה לפתוח בקרוב סניפים נוספים. בנוסף, מפעילה הרשת אתר מכירות מקוון בכתובת www.booknet.co.il.
הסביבה התחרותית
שוק צרכני הספרים הישראלי מתפלג לקהלים שונים מכל שכבות האוכלוסייה, בגילאים וברמות הכנסה מגוונות. למרות השינויים בתרבות הפנאי והתעצמות החדירה של האינטרנט, הסלולר והטלוויזיה הרב-ערוצית, יוצאים לאור בישראל כ-4,000 כותרים חדשים מדי שנה.
לצד צומת ספרים, פועלת בשוק חנויות הספרים עוד רשת אחת גדולה, ולצידן פועלות חנויות פרטיות רבות. השוק מתאפיין בתחרותיות רבה כשכל רשת מציעה מבצעים שונים ומתחלפים.
בשנת 2013 עבר בכנסת ישראל חוק הספרים, במסגרתו לא יוכלו הקמעונאים למכור ספר חדש במחיר מוזל או כחלק ממבצע עד 18 חודשים לאחר יציאתו. לחוק, שהוראותיו נכנסו לתוקף החל מחודש פברואר 2014, הייתה השפעה משמעותית על השוק המבוסס ברובו על הנחות מחיר ומבצעי מכירה. בשנת 2016 בוטל חוק הספרים.
האתגר השיווקי
לאחר הפיכתה של צומת ספרים לשחקן מרכזי ומוביל בתחום הקמעונאות וצריכת הספרים בישראל, האתגר השיווקי החדש העומד בפני הרשת הינו להמשיך ולהציב את הלקוח במרכז, תוך מתן דגש על חוויית קנייה, יצירתיות וחדשנות, ולהפוך לבחירה המועדפת של הצרכן בכל פעם מחדש.
הפתרונות היצירתיים
מאז הקמתה, שמה צומת ספרים כיעד להצטיין במתן שירות מקצועי, ולספק ללקוחותיה את חוויית הקנייה הטובה ביותר בקטגוריה. לכן, צומת ספרים ממשיכה להשקיע ולהתפתח במספר תחומים:
מקצועיות ושירות - כל עובדי הרשת נבחרו על בסיס מקצועי ושירותי. הרשת ממשיכה להעשיר את עובדיה לאורך כל השנה ומעבירה סדנאות הדרכה מקצועיות הן על ידי מנהלת ההדרכה של הרשת והן על ידי מומחים בתחום כגון סופרים, מאמנים ואנשי רוח. הרשת מאמינה בצמיחה וקידום עובדים, ולכן עובדים נבחרים עוברים קורס עתודה ניהולית, אשר מכשיר אותם לנהל את סניפי הרשת בצורה מקצועית.
התפתחות בזירה הדיגיטלית - הרשת שומרת על קשר רציף והדוק עם לקוחותיה ומגבירה את פעילותה בעולם הדיגיטל במספר זירות:
אתר האינטרנט Booknet, המציע רכישת ספרים ישירה דרך האינטרנט, רושם צמיחה יפה ומתמשכת כבר מספר שנים.
קבוצת הפייסבוק של הרשת מונה כ-80,000 חברים, ומספרם ממשיך להתעדכן מדי יום. הקהילה ברשת החברתית מפגינה מעורבות גבוהה ויוצרת שיח ספרותי מעניין. בדף הפייסבוק יכולים לקוחות הרשת להתעדכן במבצעים, פעילויות, ספרים חדשים ועוד.
הניוזלטר של צומת ספרים מופץ לעשרות אלפי לקוחות אשר בחרו לקבל מידע על ספרים, מבצעים ואירועי תרבות. אחוזי ההקלקה על הניוזלטר ורמת העניין בו הינם מעל הממוצע בשוק.
שידרוג חוויית הקנייה - כדי לא להסתמך רק על הצעות המכר, ועל מנת ליצור בידול נוסף מול המתחרים בשוק, מתמקדת הרשת במתן חוויית קנייה עשירה ונעימה ללקוחותיה.
סניפי הרשת משתרעים על שטח של כ-200 מ“ר בממוצע, ומתאפיינים באווירה נינוחה, שולחנות קריאה, פינות משחק לילדים ואינטרנט אלחוטי. על מנת להאריך את השהות בסניפים ולהגביר את מספר הביקורים של הצרכנים, בחלק מסניפי הרשת משולבים בתי קפה, שניתן לבלות בהם וגם לקרוא ספרים.
על פי נתוני צומת ספרים, בסניפים שבהם משולבים בתי קפה נרשמת עלייה של כ-30% במכירות לעומת הממוצע הרשתי, וזמן השהות הממוצע של לקוח בחנויות אלו עומד על למעלה מ-45 דקות (לעומת 24 דקות בסניפים ללא בית קפה).
בשנים האחרונות עושה צומת ספרים מאמץ להפוך את סניפיה לבתים תרבותיים מקומיים, באמצעות ייזום פעילויות כדוגמת שעות סיפור, מפגשים עם סופרים לרגל השקת ספרים חדשים ומפגשים עם מומחים בתחומים שונים. עם היעלמותן של חנויות המוסיקה, הפכה צומת ספרים לפלטפורמה שיווקית למוצרי מוסיקה ו-DVD. הרשת יוזמת פעילויות השקה, ערבים מוסיקליים, מפגשי שירה ועוד.
זמינות - מאז הקמתה מנהלת הרשת מדיניות של פתיחת סניפים מואצת במרכזי קניות ובנקודות אסטרטגיות בכל רחבי המדינה. כיום ניתן למצוא את חנויות צומת ספרים במרבית הערים במדינה ובמרבית הקניונים בישראל.
הרחבת קהל הקוראים - צומת ספרים פונה לכל שכבות האוכלוסייה ולכלל הסגמנטים, מתוך רצון לחזק את הרגלי הקריאה ואת הפופולאריות של ספרים בקרב הציבור. כמו כן מתמקדת הרשת בקהל הילדים והנוער, תוך הצעת מגוון מוצרים רחב הכולל ספרים ומוצרים משלימים (משחקים, סרטים, מוצרי פנאי והעשרה ועוד).
תוצאות המהלך השיווקי
מלבד ביסוס הרשת כשחקנית מרכזית בשוק הספרים הקמעונאי, הובילה צומת ספרים מהפכה אמיתית בשינוי הרגלי צריכת הספרים וקריאתם בישראל. בשנת 2003 נמכרו כ-5 מיליון ספרים בישראל, לעומת מעל ל-20 מיליון ספרים בשנת 2013. הרשת עוברת מהפך בשנים האחרונות, מרשת נקודתית לשיווק ומכירת ספרים - לרשת פנאי המציעה חוויה שלמה ומוצרים מגוונים, הכוללים מגזינים, משחקים, דיסקים וכמובן ספרים, פעילויות והשקות.
אבני דרך בחייו של צומת ספרים
1981 - מוקמת רשת "יריד הספרים".
1996 - רשת צומת ספרים ה"ראשונית" – מוקמת.
2003 - "יריד הספרים" מתמזגת לתוך "צומת ספרים".
2006 - צומת ספרים יוצאת לראשונה במבצע "4 ב-100".
2014 - "חוק הספרים" נכנס לתוקף.
2016 - "חוק הספרים" בוטל.
בשיתוף Superbrands