בזכות האיכות והעיטורים: השנה של יקבי ברקן
במטרה לחזק את ההעדפה למותג ואת תפיסת היוקרה שלו, השיקו השנה יקבי ברקן אסטרטגיה שיווקית המבליטה את היותו "היקב הישראלי המעוטר ביותר בתחרויות יין בינלאומיות"
בשיתוף Superbrands
יקב ברקן נולד בסוף המאה ה-19 ומימיו הראשונים התמקד בדבר החשוב ביותר - איכות הענבים. זנים איכותיים הגיעו מכל העולם וניטעו בכרמים של ברקן בכל רחבי הארץ. הבעלות על היקב עברה מספר גלגולים לאורך השנים, כשבין השאר היקב היה בבעלות חברת תנובה, חברת המשקאות החריפים "סטוק" והגיסים-ייננים שמואל בוקסר ויאיר לרנר. השניים, חקלאים שייצגו את הכורמים בתהליך פשיטת רגל שעבר היקב, הרגישו חיבור מיוחד ליקב ולכרמים, החליטו לרכוש את היקב בשעתו הקשה ולהחזירו לפעילות.
מותגי-על נוספים בערוץ Superbrands:
קפה קפה: מכיכר מסריק לפריסה ארצית
האגיס: המותג שמבין את שפת ההורות העולמיתמותג של חיסכון ושירות: השנה של אלקטרה
בשנת 2005 נכנסה חברת המשקאות 'טמפו' כשותפה ביקב ולאחר שלוש שנים השלימה את רכישתו.
בשנת 2012 הוקם במתחם החדש של יקבי ברקן ליד קיבוץ חולדה, המוקף כרמים, מרכז מבקרים חווייתי מהמרשימים במזרח התיכון אליו מגיעים אוהבי היין, צופים בכרמים, עוקבים אחר תהליכי הייצור וטועמים את יינות היקב.
יקב היושב בלב כרמיו, היא תפיסת העולם הבסיסית על פיה פועלים יקבי ברקן. עקרון זה הפך לפילוסופיית חיים כללית ועיסקית כאחת. הבעלות על הכרמים מאפשרת לקבוע ב-100% את דרך הגידול ומונעת ניגודי אינטרסים הקיימים לפעמים בין הכורם ליינן. העיקרון ש"יין טוב מתחיל בגפן איכותית" מיושם ביקב במלואו.
יקבי ברקן הם הבעלים של מעל 10,000 דונם כרמים בכל אזורי הגידול בארץ, בהם גדלים עשרות זני ענבים, כאשר כל זן מותאם לאזורי הגידול הטובים ביותר עבורו. הפריסה הארצית מאפשרת מגוון רחב ביותר של טעמים ואיכויות.
סדרות היין של יקבי ברקן
ביקבי ברקן מאמינים שלכל אחד זכות ליהנות מבקבוק יין טוב, בכל רמת מחיר, לכל אירוע ועבור כל צורך. לשם כך, מציע היקב שבע סדרות של יינות ישראלים ברמות מחיר שונות:
1. Superiuer - יין הדגל של ברקן. סדרת העילית Superieur הינה פסגת ההישגים של ברקן בתחום ייצור היין ומציגה יינות מורכבים מהענבים המובחרים ביותר שהתיישנו בחביות האיכותיות ביותר במשך כ-20 חודשים.
2. Altitude - סדרת Altitude היוקרתית, מעניקה אפשרות ייחודית להשוואה בין שלושה יינות קברנה סוביניון מאותה שנת בציר שעברו תהליכי הכנה ויישון זהים ונבצרו משלושה כרמים בגבהים שונים. כל אחד מהיינות נקרא על שם גובה הכרם בו גדלו הענבים. טעימה השוואתית של שלושת היינות מזמינה דיון מרתק באופן בו גובה הכרם, המיקרו-אקלים והטרואר בכלל משפיעים על אופי היין.
3. Assemblage - הסדרה מציעה מבט שונה על אזורי היין של ישראל, דרך בלנדים הממזגים מספר זנים לכדי ביטוי המייצג את אופיו של אזור גידול מסוים. כל יין נקרא על שם הפסגה הגבוהה באזור שבו גדלו הענבים ששימשו ליצירתו: איתן, ריחן, צפית ועלמון.
4. Special Reserve - הסדרה נוצרה מתוך החיפוש של יקבי ברקן אחר אזור הגידול הטוב ביותר עבור כל זן ענבים. היינות האדומים הכוללים זנים אקזוטיים ממספר כרמי איכות המתיישנים בחביות עץ אלון מובחרות, ואילו היינות הלבנים מתאפיינים ברעננות וארומות פירותית.
5. Reserve - סדרת יינות זניים, המורכבים לרוב ממזיגה של יינות ממספר כרמים שונים. כל יין תוסס ומתיישן בנפרד, בעוד הייננים מבצעים טעימות תכופות המאפשרות להם ליצור תמהיל מדויק עבור כל יין.
6. Classic - סדרת יינות זניים קלאסיים המרכיבים את סל היינות האיכותיים ברוב המדינות יצרניות היין. סדרה מוכרת, אהובה ופופולארית בקרב צרכנים.
7. פרימייר - סדרה המציעה ללקוח יינות צעירים ומרגשים. יינות אלו פירותיים וקלילים ומהנים מאוד לשתייה.
הסביבה התחרותית
בשוק היין הישראלי פועלים מספר מועט של יקבים גדולים, החולשים על כ-80% מהמכר. לצידם עוד כ-10 יקבים מסחריים בינוניים ומאות יקבי בוטיק. בסך הכל, פועלים בישראל מעל 300 יקבים.
מכירות היין בישראל נחלקות לשני שווקים עיקריים: השוק ה"חם" והשוק ה"קר". השוק ה"חם" מאופיין במכירות של בקבוקים בערוצי הפצה כדוגמת חנויות יין, שבהן נמכרים בעיקר יינות יוקרתיים, ורשתות השיווק, שבהן נמכרים לרוב יינות במחירים נגישים יותר. השוק ה"קר" כולל מוקדי מכירה כגון מסעדות, בתי קפה וברים, שבהן נמכר יין בכוסות ובבקבוקים.
האתגרים השיווקיים
האתגרים השיווקיים שהוצבו ביקבי ברקן היו חיזוק ההעדפה למותג, לצד חיזוק תפיסת היוקרה שלו.
במסגרת זו נדרש מסר בולט ומיוחד, אשר מתחרים לא יוכלו לנכס לעצמם. מסר שייצר בידול מובחן ליקבי ברקן ושיחזק את הפרימיומיזציה והנחשקות של היקב.
כל זאת במסגרת הגבלות חוק איסור פרסום האלכוהול, שאוסר על שילוב אלמנטים רגשיים בפרסום, תוך שמירה על קשר ויזואלי לשפה התקשורתית הקיימת של ברקן, ושימוש במסר אחיד הן למותג והן לסדרות שיושבות תחתיו.
הפתרונות היצירתיים
בעקבות מחקר שביצעו ביקבי ברקן נמצא כי ברקן הוא היקב הישראלי המעוטר ביותר בתחרויות יין בינלאומיות, וכי ברקן זכה במספר הגבוה ביותר של מדליות זהב ומדליות "זהב כפול" בתחרויות הללו.
ביקב החליטו למנף את נקודת החוזקה הזו והשיקו במרץ 2016 את האסטרטגיה השיווקית של היקב, אותה מוביל המשפט "היקב הישראלי המעוטר ביותר בתחרויות יין בינלאומיות".
קמפיין טלוויזיה ראשון במסר החדש הושק לקראת חג הפסח - עונת המכירות החזקה ביותר של יין בישראל. הקמפיין הטלוויזיוני לווה במודעות בעיתונות מקצועית, קמפיין דיגיטל נרחב ומסע יחסי ציבור.
בנקודות המכירה הוצב שילוט עם המיצוב החדש, סטנדים ממותגים, פרסומים על מדפי התצוגה ומארזי חג בשפה הפרסומית החדשה. כמו כן, לקראת חול המועד, בדיוטי פרי ג'יימס ריצ'רדסון הוקמה במהלך חג הפסח חנות פופ-אפ למכירת יינות ברקן. המותג גם חשף את המסר השיווקי החדש בקרב אלפי חובבי יין ישראליים, שהשתתפו בפסטיבלי יין בכל רחבי הארץ.
ובעתיד...
יקבי ברקן ימשיך לפעול על מנת לבסס את ההעדפה אליו. המסר "היקב הישראלי המעוטר ביותר בתחרויות יין בינלאומיות" המהווה נקודת בידול מרכזית מול יקבים מתחרים, צפוי להוביל את היוזמות השיווקיות של יקבי ברקן בשנים הקרובות.
דברים שלא ידעת על יקבי ברקן
יקב ברקן הוא היקב הכורם הגדול בישראל.
יקבי ברקן הוא יצואן היין הגדול בישראל - 25% מתוצרת היקב מופנית לייצוא ל-45 מדינות בעולם, בהן ארה"ב, צרפת ורוסיה.
במשך השנים בהן הוא פועל זכה היקב בכ-200 מדליות בתחרויות יין בינלאומיות.
צוות הייננים של יקבי ברקן זכה בסוף שנת 2015 בתואר "צוות הייננים הטוב ביותר בישראל" בתחרות טרה וינו - תחרות יין בינלאומית המתקיימת בישראל.
אבני דרך בחייו של יקבי ברקן
1889 - יקב ברקן מוקם.
1990 - שמואל בוקסר ויאיר לרנר רוכשים את הבעלות על היקב.
2000 - נחנך יקב חדש ומשוכלל בקיבוץ חולדה.
2005 - טמפו נכנסת כשותפה ביקבי ברקן ומשלימה את הרכישה תוך 3 שנים.
2012 - נחנך מרכז המבקרים החווייתי של היקב, היושב בליבו של הכרם הגדול במדינה.
2016 - ברקן משיק את המיצוב "היקב הישראלי המעוטר ביותר בתחרויות יין בינלאומיות".
מותגי-על נוספים בערוץ Superbrands
בשיתוף Superbrands