בקרוב? "מצב נהג" ימנע שימוש בסמארטפון בנהיגה
בשל העלייה במספר ההרוגים בתאונות דרכים בארצות-הברית, פנו הרשויות במדינה ליצרניות הסמארטפונים כדי שיוסיפו "מצב נהג". במצב זה משתמשים לא יוכלו להשתמש במקלדת של הסמארטפון, לסמס או לשלוח מיילים
כיום, כידוע לכולנו, כמות ההפרעות והסחות הדעת הפוטנציאליות מהטלפון הנייד הן אינסופיות. בניסיונות לאכוף את הנושא ולנסות למגר את התופעה שבמסגרתה נהגים מתרכזים יותר בסמארטפון מאשר בנסיעה, הרשויות בארה"ב החליטו לפנות לתעשיית הטכנולוגיה כדי לנסות ולהיאבק בקטל בכבישים.
לאחר ארבעה עשורים שבהם מספר ההרוגים בכבישי ארה"ב הלך ודעך, בשנה שעברה נרשם זינוק אדיר - שהיה שיעור העלייה הגבוה ביותר זה 50 שנה. עד כה, נראה כי השנה הנוכחית תהיה אף קשה יותר: מינואר עד יוני, נרשמה עלייה של 10.4% במספר מקרי המוות בתאונות דרכים בהשוואה לשנה שעברה, כך על פי נתונים רשמיים בארה"ב.
ב"מצב נהג" המוצע, עדיין תתאפשר גישה לכל מיני אפליקציות בסמארטפון, כמו טוויטר או סנאפצ'אט. עם זאת, הפונקציה של וידאו תיחסם, כמו גם גרפיקות מסיחות דעת או טקסט שצריך לגלול כדי לראות עוד ממנו. כמו כן, משתמשים לא יוכלו להשתמש במקלדת של הסמארטפון, לסמס או לשלוח מיילים.
קשה לאכיפה
לפי ההצעה, יהיה ניתן לשלב אוטומטית בין "מצב נהג" לבין מערכת הבידור והמידע של הרכב (באם קיים, כמובן), או שיהיה ניתן להפעיל אותו באופן ידני. הרשויות הפדרליות בארה"ב מסרו לכלי תקשורת במדינה כי על ידי החלת השינויים הללו יוכלו יצרניות הסלולר לסייע לצמצם את מספר תאונות הדרכים שנגרמות בשל נהיגה בלתי זהירה בשל הסחות דעת - ובכך גם בתקווה לצמצם את מספר ההרוגים.
ההנחיות של הרשות לבטיחות בדרכים האמריקנית למעשה מתחשבות בעובדה שבעוד רוב המדינות אוסרות על שימוש בטלפון בזמן הנהיגה, מדובר בנושא שקשה מאוד לאכוף ולעקוב אחריו. חוקרים ויועצי בטיחות קוראים זה זמן מה לממשלה לחייב את תעשיית הרכב לכלול טכנולוגיה בכלי הרכב שתהפוך סמארטפונים לבלתי שמישים.
לפי NHTSA, המטרה היא ש"מצב נהג" יפעל באופן דומה ל"מצב טיסה" - פונקציה שקיימת במרבית הסמארטפונים מאז שנכנסו לראשונה לשוק לפני כעשור. "מצב טיסה" מכבה כל תקשורת אלחוטית ומונע מהסמארטפון להתערב במערכת האלקטרונית של המטוס או לשבש אותה.
אך חשוב לחדד שלא מוצעת כאן חקיקה, שככל הנראה תהיה בלתי ניתנת למימוש, אלא הנחיה או הצעה. הרשויות הפדרליות בארה"ב עדיין ממתינות לתגובה מצדן של יצרניות סמארטפונים. בעוד הממשל הפדרלי לא יכול להכריח את חברות הטכנולוגיה לשתף פעולה, כבר נרשמה עבודה משותפת בין הצדדים בעבר עבור הקמת מערכות ניווט ובידור לרכב שממזערות הסחות דעת מהנהיגה.