יו"ר ועד הטייסים באל על: "המטוסים החכורים - פרובוקציה"
נציגי הטייסים וההנהלה הגיעו לוועדת הכלכלה בעקבות שיבושי הטיסות כדי להביא לפתרון, אך הטיחו אחד בשני את האשמות למשבר. יו"ר הוועדה כבל הבטיח כי יצטרף להמשך המשא ומתן
הסכסוך באל על הגיע לכנסת. ועדת הכלכלה קיימה דיון על המשבר בחברת התעופה המקומית. במהלך החודשים האחרונים מתנהלים משחקי כוח בין טייסי אל על להנהלה, שבאים לידי ביטוי בביטול טיסות ארוכות, איחורים ומעבר למטוסים חכורים.
כתבות נוספות בערוץ הקריירה
יו"ר ועדת הכלכלה, ח"כ איתן כבל (המחנה הציוני) ביקש היום (ה') בסיכום דיון דחוף של וועדת הכלכלה להצטרף למשא ומתן על פתרון המשבר המתמשך בחברת אל על. הסכסוך בין הטייסים להנהלת החברה הביא לשיבושים שפוגעים מדי יום באלפי נוסעים.
כבל הודיע כי יבקש עוד הערב מיו"ר ההסתדרות, אבי ניסנקורן, לצרף אותו לא כצד מעוניין בישיבתו הקרובה עם הטייסים והנהלת אל על ולאפשר לו לדבר בשמם של הכנסת ואזרחי ישראל הפגועים שקולם לא נשמע סביב שולחן המשא ומתן. "מישהו הקדיח את התבשיל הזה", אמר כבל. "לי נמאס מכל הדיבורים הרמים. הגיעה העת לברר מי דובר כאן אמת. מה שהתרחש היום בוועדה לא היה שיח של צדיקים אלא של תגרנים, כל אחד רצה להראות מי צודק יותר".
"הטייסים הפרו את ההסכם הקיבוצי"
כבל הוסיף ואמר, "אני כבר לא בטוח שאני אטוס אל על. כי אם הם לא יודעים לכבד אותנו, למה שנכבד אותם? אבל עד שנסיים את התהליך הזה של המשא ומתן, אני דורש מהטייסים ומההנהלה להפסיק מנקודה זו את כל הפעולות שנקטו, אם באמת אכפת לכם לסיים את הסכסוך הזה. תפקידנו להתערב בכל עניין שהציבור נפגע ממנו ונאלצנו לכנס את הדיון מתוך ראיה שאי אפשר לתת לעסק הזה להמשיך כך".
בדיון בוועדה הכלכלה, הנהלת אל על והעובדים חזרו והטיחו אחד בשני את האחריות לשיבושים בלוח הטיסות. מנכ"ל אל על, דוד מימון אמר: "הטייסים מחליטים מה יהיה גובה שכרם בדרך לא מוסרית ולא ערכית, ולא היינו יכולים להמשיך לאשר זאת". היועץ המשפטי של החברה, עו"ד עומר שלו, האשים את הטייסים שהפרו בשנה האחרונה פעם אחר פעם את ההסכם הקיבוצי מיולי 2015, הכולל התחייבות לשקט תעשייתי, ודרשו לבצע טיסות קצרות רק בכיוון אחד ולא הלוך וחזור כבחברות אחרות.
עו"ד שלו ציין שיבושים שנגרמו בגלל קברניטים אשר ביטלו טיסות ארוכות, לרוב ברגע האחרון בתירוצים של מחלה וקברניטים אחרים אשר סירבו להחליף אותם. לדבריו, הטיסות בכיוון אחד נועדו להגדיל את מספר ימי השהייה של הטייסים בחו"ל ובהתאם את תוספת השכר ולתכלית זו האריכו בכוונה את משך הטיסות. מימון הוסיף שהנהלת החברה לא היתה מוכנה לשלם את תוספות השכר המגיעות לטייסים (עד 3,000 דולר) שהסתכמו ב-1.5 מיליון דולר בחודש, ובגלל זה נדחו או בוטלו טיסות.
יו"ר ועד הטייסים: "ממשיכים להשמיץ ציבור שלם"
יו"ר ועד הטייסים, הקברניט ניר צוק אמר בתגובה כי המנכ"ל והנהלת החברה "ממשיכים להשמיץ ציבור שלם של עובדים, שכולם מכירים את המוסריות שלהם, בגלל התנגדותם להעסיק מטוסים חכורים". צוק הוסיף כי "המטוסים החכורים הם פרובוקציה של ההנהלה, זה סרטן שמפקיר את גורל הנוסעים הישראליים בידיים זרות וסופו של התהליך הזה יוריד את התעופה הישראלית לשפל שבו נמצאת הספנות הישראלית".
המנכ"ל מימון התייחס גם הוא לחכירת המטוסים הזרים והדגיש: "לחברה אין אינטרס להשתמש בציוד חכור, אני מתחייב להחזיר את שמונת המטוסים החכורים ברגע שהטייסים יחזרו לבצע את המשימות ללא שיבושים. ביום שייפסקו העיצומים והטיסות רק לכיוון אחד, לא יהיו מטוסים חכורים". צוק ענה בתגובה כי "כבר היום אין בהם צורך, בשבועיים האחרונה לכל טיסה יש טייס אבל לחברה חשוב הכסף וגם לעובדים שחשוב להם לא פחות שהתעופה תישאר ישראלית. עובדה שבית הדין לעבודה דחה פעמיים עתירות של ההנהלה נגדנו ואמר שהטייסים לא עשו משהו אסור".
חברי הוועדה יצאו כאיש אחד נגד עיצומי הטייסים. ח"כ עודד פורר (ישראל ביתנו) פנה אל עובדי החברה ואמר: "אתם לא יכולים לקחת את האמון של הציבור בכם ולרמוס אותו בצורה כל כך גסה, אם נכון שהיה גידול של 80% בימי מחלה בתשעת החודשים האחרונים, תקפיאו את העיצומים המדומים האלה ותגיעו להסכמות". ח"כ דוד ביטן (ליכוד) תקף את הטייסים, כשהוא מדגיש כי "אדם שמרוויח 100 אלף שקל ורוצה להרוויח 140 אלף לא נלחם על חייו. יש גבול למה שהחברה יכולה להעניק לכם. כולם נאבקים על כל הקופה אבל בסוף לא תישאר חברה".
ח"כ רויטל סוויד (המחנה הציוני) הדגישה: "הפעם הכף ממש מוטה נגדכם. יש לכם אחריות, אתם מוסריים וערכיים וככה אנחנו גם תופסים אתכם. כשנכנסים לקרביים של העימות הזה, כאזרחית אני מתביישת שהגעתם למצב הזה". ח"כ יעקב אשר (יהדות התורה) הודיע כי "חייב להיות שינוי באחת החברות הגדולות שהייתה בבעלות המדינה. ושם המשחק זה לעבוד נכון בצורה עסקית, יחד עם החשיבות שתישאר חברה לאומית. חייב להיות ברור שהחברה צריכה להתנהל כלכלית ולא יכול להיות מצב שלא יהיה קשר בין העובדים לרווחיות החברה".