סקר בטיחות בדרכים: הטלפון מסיח דעת, וגם האפטרשייב
סקר לבחינת עמדותיו והתנהגותו של נהג הרכב הישראלי מעלה כצפוי כי המכשיר הסלולארי מסיח את דעתו. אבל כמה מהנהגות מתאפרות תוך כדי נהיגה, וכמה מהגברים מתגלחים?
סקר בטיחות בדרכים שנערך לאחרונה מגלה נתונים מאלפים על הדרך בה הנהג הישראלי מתייחס לפעולת הנהיגה. הסקר שנערך על-ידי מובילאיי באמצעות מכון המחקר סאפיו לציון שבוע הבטיחות בדרכים, בחן את עמדותיו והתנהגותו של הנהג הישראלי בהיבטים שונים הקשורים בבטיחות בדרכים, בקרב 507 נשים וגברים בגילאי +18.
מה עושים נהגים במהלך נהיגה, גם אם לעיתים רחוקות
- מדברים בטלפון - 57%
- אוכלים - 47%
- שולחים הודעות טקסט - 22%
- נענים לבקשות של ילדים - 20%
- שולחים הודעות קוליות - 16%
- גולשים באינטרנט - 7%
- מתבשמים או שמים אפטר-שייב - 7%
- שולחים אי מייל 6%
- מתאפרים 6%
- מתגלחים 2%
- יש לציין כי רבע מהמשיבים ציינו כי אינם עושים דבר מאלה
תוצאות המחקר אינן מעודדות. כך למשל עולה כי דעתם של כ-75% מהנהגים הישראלים מוסחת בזמן נהיגה. החל משיחות טלפון שהם עורכים תוך כדי נסיעה (57%), דרך שליחת הודעות טקסט ביישומים שונים (כחמישית מהנהגים, אך גם פעולות מפתיעות אחרות כמו אכילה (כמחצית מהנשאלים). שיעור המתאפרות בזמן נהיגה עומד על 6%, בעוד 2% מהגברים מתגלח תוך כדי נסיעה. 7% מהנשאלים (גברים ונשים) אומרים כי הם מזליפים על עצמם בושם או אפטר שייב תוך כדי נהיגה.
יש לציין כי מהמחקר עולה שנהגים מבוגרים, מעל גיל 55, עוסקים פחות מהממוצע בהסחות אלקטרוניות שונות כגון הודעות טקסט ו-או שיחות טלפון. באופן כללי, נהגים בוגרים סובלים פחות מהסחת דעת בעת נהיגה. עם זאת, כרבע מהישראלים מדווחים כי הם משתמשים במכשירים אלקטרוניים שונים לפחות פעמיים בכל נסיעה. ויש גם הבדל בין המינים המשתמשים במכשיר הסלולרי בזמן נהיגה: נשים שולחות יותר הודעות וגולשות יותר באינטרנט מגברים.
כאשר נשאלו משתתפי הסקר לגבי חשיבות אמצעי הבטיחות השונים שהם מכירים, ענו 83% כי חגורת הבטיחות היא האמצעי החשוב ביותר, וכי מערכות התרעה מודרניות, כמו-גם ABS וכריות האוויר נתפסים כאמצעי הבטיחות השני בחשיבותו. המחקר נערך בחודש נובמבר 2016 ואיסוף הנתונים התבצע באמצעות פאנל אינטרנטי. דיוק התוצאות ברמת בטחון של 95% היא % 4.3 .
לדברי אלעד צרפתי, משנה למנכ"ל מובילאיי, "בכל יום נהרג אדם אחד בממוצע בתאונת דרכים בישראל. זהו נתון מבהיל המראה כי הקטל בכבישים עולה וממשיך לתבוע חיי אדם יקרים. לצערי, למרות זאת, הסקר הנוכחי ממחיש כי הנהג הישראלי עדיין עוסק בפעילות אינטנסיבית לאורך הנהיגה, אשר פוגמת בריכוזו ושיקול דעתו על הכביש. מחקרים מוכיחים כי הגורם האנושי אחראי לכ-90% מתאונות הדרכים, ועל כן יש משמעות קריטית לתשומת הלב שמושקעת בנהיגה, כמו גם שימוש באביזרי בטיחות תומכים, אשר יש בכוחם לייצר שינוי התנהגותי ולשפר את התנהלות הנהג על הכביש, אלה הוכחו כאפקטיביים בהפחתת התאונות בכ-40%".