שתף קטע נבחר

צורך חיוני או מיותר: כוחות ההצלה חלוקים על הסופרטנקר

שתי הגיחות שאליהן יצא מטוס הכיבוי הגדול בעולם חידדו את המחלוקת בין הרשויות בנוגע להכרחיות השימוש בו. בכיר בכבאות: "זה ניסוי כלים או מופע ראווה". המשטרה: "המטוס מופעל בכוננות באוויר בשביל מענה מיידי". טייס הסופרטנקר: "אנחנו חלק קטן בתוכנית גדולה, רק מבצעים הוראות". והעלות?

 

הוא הגיע לארץ בתרועה רמה, אבל יש מי שמתייחסים להזמנתו לטיפול בגל השריפות הנוכחי כאל לא יותר מגימיק. הסופרטנקר, מטוס הכיבוי הגדול בעולם, יצא עד כה לשתי גיחות - ואולם בשתי המשימות שאליהן נדרש, הוא המתין דקות ארוכות מעל הים עד שקיבל אישורים לצאת לפעולה. לפי הערכה, עלות הבאת המטוס לישראל נאמדת בכמיליון דולרים וחצי על כל התקופה, מהרגע שהמטוס המריא מארה"ב ועד לעזיבתו את ישראל.

 

ברקע הפעלתו התגלעה מחלוקת קשה בין נציבות הכיבוי למשטרה, שלבסוף הייתה זאת שהשתמשה בשירותיו. "אין לנו מושג למה מפעילים אותו, מלבד ניסוי כלים או מופע ראווה", אמר גורם בכיר בכבאות.

 (צילום: דוברות המשטרה) (צילום: דוברות המשטרה)
(צילום: דוברות המשטרה)

 (צילום: AFP) (צילום: AFP)
(צילום: AFP)

 (צילום: AFP) (צילום: AFP)
(צילום: AFP)

מטוס הבואינג 747-400 של חברת "גלובל סופרטנקר" האמריקנית המריא בצהריים (יום א') לאזור מפרץ חיפה, ונאלץ להמתין כשעתיים וחצי מעל הים באזור עתלית, עד שלבסוף קיבל אישור להגיע לרכס הכרמל ולשפוך באזור חומר מעכב בעירה. לאחר המשימה, שארכה כשבע דקות, שב המטוס ונחת בנתב"ג בתום שלוש שעות של פעילות באוויר.

 

גם בשבת הופעל מטוס הכיבוי המיוחד במשך כשעתיים, ונאלץ לחוג במעגלים במשך דקות ארוכות עד שלבסוף הורשה לטוס לאזור נטף, שם שפך חומר מעכב בערה לעיני עשרות הצלמים והכתבים שהמתינו במקום. אף על פי שבזמן ההתראות לא שריפות משמעותיות, הופעל המטוס והמתין במעגלי המתנה מעל הים, כשעלות ההפעלה נאמדת בעשרות אלפי שקלים לשעה בממוצע.

 

40 אלף שקל בחמש שעות

טייס מטוס מטען מסוג ג'מבו (747) באחת מחברות התעופה הישראליות, העריך בשיחה עם ynet כי עלות הפעלה של מטוס כזה לשעה נאמדת בכ-10,000 דולר בממוצע כולל דלק, טיפולים ובלאי. משמעות הדברים היא שהפעלת המטוס בישראל נאמדת עד כה בכ-40 אלף שקלים המגלמים חמש שעות של פעילות.

 

במשרד החוץ סירבו להתייחס לפרטי חוזה ההפעלה שנחתם עם החברה המפעילה מקולורדו, אך גורם במשרד ציין כי החוזה נחתם לתקופה ולא קשר למספר הפעמים שהמטוס שוהה באוויר. המדינה לא מפרסמת את עלויות חכירת המטוס.

 

קליף הייל, טייס הסופרטנקר, אמר בהתייחסו לנושא בשיחה עם ynet כי "זה מאוד מתואם ומתוכנן, ההנחיות הן לפעול לפי צורך. אנחנו מחכים עד שיש לנו קריאה, ואז כשיש קריאה אנחנו יכולים להגיב במהירות. אנחנו חלק קטן בתוכנית גדולה. אין לנו חלק בקבלת ההחלטות, אנחנו רק מבצעים הוראות".

 

מאז נחיתתו של מטוס הענק בארץ הורמו גבות לנוכח הצורך להפעיל אותו. בזמן שהמטוס כבר היה באוויר לצורך משימותיו, התקיימה הערכת מצב שבמהלכה אמר ממלא מקום נציב הכבאות, טפסר-בכיר שמעון בן-נר, כי אין כל צורך בהפעלת המטוס: "כרגע אין שום אירוע מבצעי שמצריך הפעלה שלו והוא אינו מסייע בפעולות הכיבוי הסופיות".

 

גורמים בכבאות הסבירו כי השריפות הגדולות כובו, ולהטלת מים על שטחים שכובו אין כל משמעות. המשטרה, שאחראית על טייסת הכיבוי, החליטה בסופו של דבר להפעיל את הסופרטנקר. גורם בכיר בכבאות שהשתתף בהערכות המצב אמר לנוכח החלטת המשטרה כי "כגורם מקצועי אין לי מושג למה מפעילים אותו, מלבד ניסוי כלים או מופע ראווה".

 

ממשטרת ישראל נמסר בתגובה כי "מרבית השריפות בימים האחרונים התפתחו בשעות הצהריים - אז משטר הרוחות המזרחיות התעצם. עם רדת החשכה היה קושי לכבות אותן היות ולמטוסי הכיבוי אין כשירות לפעילות אחר רדת החשכה. הסופרטנקר מופעל בכוננות באוויר על מנת לתת מענה מיידי לכל איתור של שריפה משמעותית שעשויה להתפתח ולפעולות מניעה. יצוין כי קצב התפתחות השריפות בתנאי מזג האוויר בימים האחרונים היה מהיר מאוד - ומכאן הצורך במתן מענה מיידי".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: דוברות המשטרה
הסופרטנקר בפעולה
צילום: דוברות המשטרה
מומלצים