שתף קטע נבחר

גם עשייה חברתית וגם תיירות

הכירו את visit.org - המיזם הבין-לאומי שהקימה הישראלית מיכל אלתר. הארגון מאגד מידע על האפשרויות של תיירות חברתית בכל העולם, מסייע לתיירים למצוא את החוויה הייחודית המתאימה להם, ועוזר לארגוני המגזר השלישי לייצר הכנסה נוספת על ידי מכירת שירות ייחודי שיסייע בעשייה החברתית שלהם

דמיינו שיצאתם לחופשה, אתם נמצאים במקום מיוחד, שונה ומרוחק, והתרבות שלו שונה מאוד משלכם. הכל צבעוני ומרתק ומסקרן, ואתם מגלים משהו מעניין וחדש כל פעם שאתם יוצאים מהמלון. עכשיו דמיינו שבאותו מקום, התרבות המקומית מוחלשת, הטבע המקומי סובל מחולאים שונים, ואתם שמים לב גם לקשיים ולאתגרים של המקומיים.

 

בתחושה הזאת נתקלים מאות מליוני מטיילים בכל העולם כל שנה, וכך צמח התחום של תיירות חברתית – שילוב בין עשייה חברתית לבין תיירות. לא מדובר על התנדבות במובן הרגיל של המילה, אלא על שילוב יצירתי ואמיתי של אנשים מקומיים בחווייה מיוחדת.

 

לפני מספר שנים, מיכל אלתר, ישראלית המתגוררת בניו יורק, ראתה את הפוטנציאל העולמי של התיירות החברתית, והקימה את "visit.org", וכיום היא עומדת בראש החברה, המסייעת ל-1,500 מיזמים חברתיים ברחבי בעולם כולל כמה עשרות בארץ.

 

צפו במיכל אלתר מציגה באו"ם את היוזמה התיירות חברתית:

 

 

הארגון מאגד מידע על האפשרויות של תיירות חברתית בכל העולם, מסייע לתיירים למצוא את החוויה הייחודית המתאימה להם, אבל גם עוזר לארגוני המגזר השלישי לייצר הכנסה נוספת על ידי מכירת שירות ייחודי, וכך לתמוך, על ידי על קנייה של שירות בכסף מלא, בעשייה החברתית שלהם.

 

באופן טבעי, הארגונים החברים ב-"visit.org" עוברים שלבים שונים ואתגרים שונים, בהתאם למצבם וליכולת שלהם. ישנם ארגונים שיש להם "מוצר" תיירותי להציע, והם זקוקים לעזרה בשיווק, וישנם כאלה הזקוקים לעזרה בפיתוח המוצר בשלביו הראשוניים ביותר.

 

דוגמאות מרחבי העולם:

"שבילים נסתרים" באתונה

מיזם שמאפשר לתייר לצאת לסיור בעקבות השבר הכלכלי שפקד את יוון לאורך השנים האחרונות. זה סיור מרתק, שמגיע, בסופו של דבר אל שוק וארורקיוס – שוק הפשפשים המקומי הסמוך לעיריית אתונה. בדרך, דרך הבחירה של האנשים שאיתם נפגשים והספקים שמהם קונים את ארוחת הצהריים, התייר מקבל אינספור הזדמנויות לשמוע מ"האנשים האמיתיים" על החיים האמיתיים והיום-יום של יוון.

 


התייר מקבל אינספור הזדמנויות לשמוע מ"האנשים האמיתיים" על החיים האמיתיים

 

אז אם זה כל כך כיף - מה התרומה שלכם? האנשים המובילים את הסיור הזה הם המעורבים והמובילים במאמצי שיקום של האוכלוסיה ש"חטפה" את המכה הקשה ביותר בנפילה הכלכלית של יוון, והתשלום עבור הסיור הולך ברובו לטובת שיקום של האנשים האלה.

 

גרפיטי בבוגוטה

מסתבר שבוגוטה היא אחד המקומות המעניינים ביותר בעולם בשביל חובבי אומנות. אלא שכאן מדובר על אמנות רחוב, והסיור מתעסק בגרפיטי, גלריות קטנטנות, אמנים חתרניים ותרבות עכשווית של קולומביה. גם כאן – הסיור הוא גם מרתק, וגם תורם לחלקים המוחלשים בחברה המקומית.

 

ניו יורק שלא היכרתם

ניו יורק – ממש לא מדינה בקשיים כלכליים – מציעה גם היא הזדמנויות מרתקות, אירוח ביתי לארוחת צהריים אצל מהגרים, שייט על נהר הארלם – והמודל הוא שוב של קניית חוויה מאוכלוסיה מוחלשת.

 

הפוטנציאל הישראלי

ישראל היא גן עדן של ממש עבור מטיילים סקרנים ועצמאיים, ולא רק עבור תיירות דתית. התרבויות השונות בארץ, והמרחקים הקצרים ממקום למקום, הופכים את ישראל למקום שקל מאוד לטייל בו והוא גם מרתק.

 

המגזר השלישי בארץ הוא מהמפותחים בעולם, ולכן חברת visit.org מתכננת להפוך את המגזר השלישי בארץ למוביל בקנה מידה בין לאומי בתחום התיירות החברתית, לעודד תיירות חברתית לכיוונה של ישראל, ולקדם את הארגונים השונים.

 

הסיוע הניתן לארגוני מגזר שלישי כולל תכנון של המוצר התיירותי כך שיעמוד בסטנדרט החוקי בארץ, יהיה מעניין ובר-מכירה, ובה בעת מכבד כלפי הקהילה המקומית והתייר. הפלטפורמה הרחבה של "visit.org" מאפשרת לפנות, יחסית בקלות, הן לתיירות פנים, הן לתיירות נכנסת, כדי להשיג אפקט משמעותי ככל האפשר.

 

בישראל קיימות עשרות אפשרויות לחוויות של תיירות חברתית, ממג'דל שמס ועד אילת:

 

גלישת גלים ושיט על סאפ עם נוער בסיכון בישראל

עמותת זיו נעורים, כמו גם עמותת "הגל שלי", מציעות הזדמנות לשיעורי גלישה לקבוצות. העמותות עובדות עם נוער בסיכון, וההכנסה המיוצרת מושקעת חזרה בנוער.

 

יקב טוליפ בכפר תקווה

היקב מעסיק אנשים עם צרכים מיוחדים. סיור ביקב הוא לא רק חוויה של יין, אלא גם חוויה מעוררת השראה, של מפגש עם אנשים עם צרכים מיוחדים שמגיעים למיצוי גבוה-יחסית של היכולות שלהם.

 

בית אמבוסה בגדרה

מיזם של קהילת יוצאי אתיופיה, מציע אירוח ביתי והיכרות בלתי אמצעית עם הקהילה. באמצעות האירוח, נשים רבות מבין המארחות לומדות כיצד לקדם את עצמן בתחומים שונים בחיים כולל תחום התעסוקה.

 


תכנון המוצר התיירותי כך שיעמוד בסטנדרט החוקי, יהיה מעניין ובר-מכירה

 

לאחרונה הוקם פורום התיירות החברתית - פורום של עסקים חברתיים בתחום התיירות. הפורום נועד לאפשר לעסקים השונים בתחום לייצר שיתופי פעולה ביניהם, והוא כבר כעת גורם לשינויים בהרגלי הצריכה של השוק הישראלי. חברות שונות דורשות ממארגני ימי גיבוש, למשל, לשלב אלמנט חברתי בכל הצעותיהן. ההבנה שמעורבות חברתית היא כיף גדול מחלחלת אל הצורה בה מתוכננים יותר ויותר ימי כיף.

 

אם אתם מטיילים ורוצים לתרום "על הדרך", אתם יכולים להיכנס לאתר ולבחור לכם חוויה מיוחדת. 

 

אם אתם מעוניינים בסיוע בפיתוח מוצר תיירותי עבור העמותה שלכם - שלחו מייל ל: ika.chipman@visit.org

 

הכותב הוא איקא צ'יפמן הנציג הישראלי של visit.org העוסק בעשור האחרון בפיתוח ושיווק של מיזמי תיירות חברתית.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים