מכונית השנה באירופה: אלה 7 המתמודדות הסופיות
שופטי תחרות מכונית השנה הכריזו על רשימה מצומצמת של שבע מכוניות העולות לשלב הגמר - חמש אירופאיות, שתי יפניות. הזוכה תוכרז בחודש מרס
אלה שבע המועמדות הסופיות לתואר מכונית השנה באירופה: אלפא רומיאו ג'וליה, וולוו S90, טויוטה C-HR, מרצדס E קלאס, ניסאן מיקרה, סיטרואן C3 ופיז'ו 3008. תחרות מכונית השנה נכנסת לשלב האחרון, בו נותרו שבע מכוניות בלבד מהרשימה המקורית שמנתה עשרות מכוניות. בניגוד לתחרות אשתקד בה הגיעו לשלב הגמר מכוניות יוקרתיות בעיקר, הפעם כוללת הרשימה לא פחות מארבע מכוניות עממיות מבחינת מיצוב ותג-מחיר, בעוד שתיים מהן (ניסאן וסיטרואן) נכנסות לקטגוריית ה"זולות". כל הדגמים שהגיעו לשלב הסופי משווקים או ישווקו בעתיד הקרוב בישראל.
קונצרן הרכב PSA (פיז'ו-סיטרואן) יכול לראות עצמו מרוצה עם שתי נציגות חשובות בשלב הגמר (3008 ו-C3), בעוד וולוו המשקמת עצמה בשנים האחרונות, שולחת זו שנה שנייה ברציפות נציגה לשלב הגמר (XC90 אשתקד). אלפא ג'וליה אמורה הייתה להשתלב כבר בתחרות של 2016 אך לא לקחה בה חלק, בעוד מרצדס E קלאס הושקה כבר לפני כחצי שנה. טויוטה C-HR נכנסה לתחרות ממש ברגע האחרון שכן הושקה ממש לאחרונה.
כיצד בוחרים את מכונית השנה
התחרות הוותיקה החלה ב-1964 בפורמט דומה לזה הנהוג כיום. מספר העיתונאים המשתתפים בבחירה עומד על 58, המגיעים מ-22 מדינות שונות באירופה. מספר העיתונאים - הנבחרים לפי כישוריהם, כך המארגנים - מכל מדינה נקבע לפי חשיבותה בתעשיית הרכב וגודלו של שוק השוק המקומי. כך למשל שולחות צרפת, גרמניה, איטליה, ספרד ובריטניה שישה עיתונאים, בזמן שמדינות קטנות יותר ושאינן מייצרות רכב, שולחות בין נציג אחד לשלושה.
רכב יכול להשתתף בתחרות רק אם הוא חדש לגמרי (לא מתיחת פנים, גם אם היו לכך דוגמאות בעבר), ובמהלך השנה שקדמה לתחרות הושק לפחות בחמש מדינות אירופאיות, כאשר היצרנית מייעדת לו צפי מכירות של 5,000 יחידות בשנה לפחות.
בשלב ראשון (חודש יולי) מוכרזות כ-30 מכוניות המתמודדות על התואר. בסוף חודש נובמבר נקבעות שבע פינליסטיות ומכונית השנה הזוכה מוכרזת בשנים האחרונות ערב תערוכת הרכב הבינלאומית של ז'נבה (השנה ב-6.3).
כל המכוניות נבחנות על-ידי העיתונאים במהלך החודשים הקודמים להכרזה לפי מספר קריטריונים בהם עיצוב, נוחות, בטיחות, חסכון, ניהוג, ביצועים, שימושיות, ידידותיות לסביבה, שביעות רצון נהג ומחיר קניה. לשלושת הקריטריונים "מקוריות", "יצירתיות טכנולוגית" ו"תמורה למחיר" יש משקל גדול יחסית בקביעת הציון הסופי. לכל עיתונאי 25 נקודות אותן הוא נדרש להעניק לפחות לחמש מכוניות מהשבע האחרונות. הציון המרבי שניתן להעניק למכונית אחת הוא 10 נקודות.
שנה | מכונית השנה |
2016 | אופל אסטרה |
2015 | פולקסווגן פאסאט |
2014 | פיז'ו 308 |
2013 | פולקסווגן גולף |
2012 | שברולט וולט/אופל אמפרה |
2011 | ניסאן ליף |
2010 | פולקסווגן פולו |
2009 | אופל אינסיגניה |
2008 | פיאט 500 |
2007 | פורד S-מקס |
2006 | רנו קליאו |
2005 | טויוטה פריוס |