מתכוננים לבוא האדיר: "התגשמות החלומות של טייס הקרב"
בחיל האוויר משלימים את ההכנות להגעת צמד מטוסי ה-F-35 הראשונים בעוד שבועיים ולהקמת הטייסת החדשה בבסיס נבטים. קצין בכיר בחיל: "האדיר מממש את כל החלומות שלי כטייס, אנחנו עדיין לא מבינים למה הוא מסוגל"
הבסיס הגדול ביותר בארץ של חיל האוויר כמרקחה לקראת הגעת מטוס "התגשמות החלומות של טייס הקרב": שבועיים לפני הגעת צמד מטוסי ה"אדיר" - F-35I, חמקן - דור חמישי של מטוסי הקרב - הראשונים לישראל, בחיל האוויר משלימים את ההכנות לטקס החגיגי שייערך בבסיס נבטים שבנגב. אך בעיקר מתמקדים שם בהכנות להשלמת הקמת הטייסת "שתכניס את השינוי הגדול ביותר בזרוע האוויר של ישראל מאז הגעת מטוסי ה-F-15 הראשונים, לפני 40 שנה בדיוק". השבוע אישר הקבינט את רכישתם של 17 מטוסי "אדיר" נוספים, ובכך יתייצבו בצה"ל שתי טייסות חמקן עד 2024, שיכללו 50 מטוסים חדישים שנחשבים למתקדמים בעולם.
חיל האוויר הישראלי יהיה הראשון מחוץ לארצות הברית שיכריז על מבצעיות מטוסי ה-F-35 בעוד כשנה. "למעשה נהיה הראשונים בעולם שנמריא עם ה-F-35 בסביבה רגישה מבחינת איומים קרובים כמו שיש סביב ישראל, ולכן הרבה עיניים ממדינות רבות יינשאו אלינו ולמטוס האדיר", אמר הקצין מחיל האוויר. שני המטוסים יגיעו ארצה על ידי טייסי ההדרכה האמריקנים, שליוו בחודשים האחרונים את שמונת הטייסים הישראלים הראשונים מטייסת ה"אדיר", שעברו את ההסבה למטוס החמקן בטיסות בסימולטור בארה"ב.
את הטיסה הראשונה וההיסטורית על ה"אדיר" יבצע ב-13 בדצמבר, למחרת הגעת המטוסים, מפקד הטייסת, סגן-אלוף יותם, תושב הערבה בן 38, שאמר אתמול: "אני מאוד מתרגש. זו זכות גדולה ובפרספקטיבה של שנים אחורה אבין כמה הרגע הזה הוא גדול. המשפט שמוביל אותנו בהקמת הטייסת נטבע על ידי מפקד החיל, אלוף אמיר אשל - לא נתאים את חיל האוויר ל'אדיר', אלא נביא את הדברים המיוחדים שיש ב'אדיר' לכל חיל האוויר".
עבור סא"ל יותם זו תהיה טייסת הקרב השלישית שהוא נמנה עם מקימיה: בעבר הוא לקח חלק מרכזי בהקמת טייסת ה"סופה" בבסיס רמון, והוא נמנה גם עם מקימי הטייסת "האדומה" בבסיס עובדה. מעגל נוסף שיסגור סא"ל יותם יתבטא בעובדה שעד לפני שנה הוא שימש למעשה המפקד האחרון של טייסת ה"נץ" (F-16 A המיושנים), שנסגרה. אנשיה היוו את גרעין ההקמה של טייסת ה"אדיר".
כעת מונה טייסת ה"אדיר" שמונה טייסים. אליהם יצטרפו חמישה נוספים בחודשים הקרובים, כולם בעלי ניסיון ממגוון טייסות הקרב האחרות בחיל. הצעיר שבהם, סרן מ', בן 26, צבר ניסיון של שלוש שנים כטייס קרב. בחיל האוויר מעריכים כי רק בעוד שנתיים יתגייסו פרחי הטיס הראשונים שבסוף הקורס שלהם יצוותו לטייסת ה"אדיר". גם בחיל האמריקני מתבססים בשתי טייסות ה-F-35 הראשונות שלהם על טייסים מנוסים, ורק בימים אלה קיבלו שתי הטייסות את ראשוני הטייסים מהאקדמיה, שסומנו מראש לטוס בחמקן.
"השאלה היא לא אם ה'אדיר' יוכל להגיע לאיראן או לשאת שתיים או ארבע פצצות", הסביר קצין בכיר בחיל האוויר, "אלא אילו משימות הוא יבצע שלא באותו הגובה שאנו מבצעים כיום, באיזו כמות מטוסים ובאיזה מועד נתקוף את המטרה. רביעיית מטוסי F-35 תוכל לבצע משימה שהיום אנו מבצעים עם 20 או 30 מטוסים: ה-F-35 יכול להגן על עצמו, לאסוף את המודיעין עבור עצמו, וכמובן לתקוף".
הקצין הבכיר, טייס קרב ותיק בחיל, ציין עוד כי "הטייס הוא מכונת קבלת החלטות שיכולות לשנות מצב אסטרטגי של המדינה בהינף אצבע. ה'אדיר' מממש את כל החלומות שלי כטייס, אנחנו עדיין לא מבינים למה הוא מסוגל. הוא חוסך דלק כי הוא טס גבוה מבלי שיזוהה ובכך מייתר מטוסי תדלוק, הוא חוסך מטוסי ביון כי הוא אוסף לבדו את המודיעין, וחוסך כוחות שצריכים לאתר ולסמן את נקודות הציון של המטרות - כי גם את זה הוא עושה".
בשנתיים הראשונות יתבססו המטוסים הראשונים של ה"אדיר" על מערכות התקשורת והחימושים האמריקניות, והחל מ-2019 יותקנו במטוסים אמצעים מתוצרת התעשיות הביטחוניות הישראליות. מטרת העל במערכת הביטחון היא להתייצב על שלוש טייסות "אדיר", ולהגיע ל-75 מטוסים עד סוף העשור הבא.
קצין בכיר בחיל הביע ספק מהאפשרות שהטייסת השלישית תכלול את דגם ה-F-35 שממריא ונוחת בצורה אנכית: "החסרונות שלו גוברים על היתרונות שלו, והוא עדיין לא הוכח בעולם מבחינת יעילות מבצעית. הייעוד שלו הוא יותר לנושאות מטוסים".
מטוסי ה"אדיר" הישראליים יוכלו לטוס בשתי תצורות חימוש עיקריות, בהתאם לפרופיל המשימה: "כשתכננו את המטוס, עשו זאת מול טילי קרקע-אוויר אסטרטגיים כמו ה-S-300 וה-S-400 הרוסיים", הסביר הקצין. "רגע הנחיתה שלו בישראל יחזק את ההתרעה הישראלית".
מבחינת עלויות, רכישת כל מטוס, במסגרת הסכמי הסיוע הביטחוניים עם ארה"ב, תסתכם בכ-90 מיליון דולר בממוצע - כלומר יקרה יותר ממטוס ה-F-16, אך זולה יותר ממטוס ה-F-15 המתקדם ביותר. התחזוקה של המטוס תתבצע בישראל בלבד, בניגוד לדרישה האמריקנית שלפיה כל 12 המדינות הלוקחות חלק בפרויקט יתחזקו את המטוסים במרכזים של היצרנית "לוקהיד מרטין" ברחבי העולם.
ישראל הוא שותפה "משנית" לפרויקט, מבחירה, בשל הרצון לשמור יכולות בלעדיות לחיל האוויר הישראלי. בחיל אוויר סירבו לציין מהי עלות שעת טיסה של ה"אדיר", אך הודו שהיא תהיה יקרה יותר משעת טיסה במטוסים הקיימים בחיל: "כמחצית משעות טיסות האימון יהיו בסימולטור המתקדם, ובעתיד אף יותר, כך שבסופו של דבר העלויות בנושא זה מתקזזות".
ההכנות לקליטת המטוסים נראות היטב על הקרקע בבסיס נבטים, עם התאמת תאי התחזוקה הגדולים של המטוסים, והקמת תאים נוספים: "כדי לטפל במטוס החדש נשתמש ב-17 כפפות שונות כדי לא לפגוע בו כימית", אמרו בבסיס.
מפקד הטייסת, סא"ל יותם, התייחס למאות התקלות שהתגלו במטוס בדו"חות ביקורת של הפנטגון בשנים האחרונות: "אנו קולטים מטוס בראשית דרכו, וכיאה למטוס כזה מתקדם יש תהליך טבעי של פיתוח שבו מתגלות תקלות, ואנו מברכים על כך מאחר שהן מטופלות".
ראש מטה חיל האוויר, תת-אלוף טל קלמן, הוסיף: "העתיד כבר כאן. זה מטוס עם יכולות בסדרי גודל גדולים יותר מכל מה שהיה לנו עד היום, ויותר מכל מה שיש לשכנינו. זו פריצת תחום, כי נוכל לפעול עם ה'אדיר' בכמה משימות וחזיתות במקביל באזורים רוויי איומים".