27% מהעובדים מוכשרים מדי לעבודתם - ולא מתוגמלים בהתאם
בדיקה משותפת של הלמ"ס וה-OECD מגלה שיותר מרבע מהעובדים הישראלים הם בעלי כשירות יתר (אובר-קוואליפייד). עובד שהינו בעל כשירות יתר, גם יקבל ברוב המקרים שכר נמוך יותר מעמיתיו, שרמת השכלתם תואמת למשרה
הנתונים מתפרסמים בפרק נוסף של סקר ה-PIAAC, המשותף ללשכה המרכזית לסטטיסטיקה ול-OECD, הבודק את רמת המיומנויות של בוגרים בגילאי 16 עד 65 ב-34 מדינות, כולל ישראל.
הסקר, שנערך באמצעות הלמ"ס וראמ"ה (הרשות הארצית למדידה והערכה בחינוך), בדק שלוש מיומנויות יסוד בשימוש יומיומי: אוריינות קריאה (היכולת להבין ולהעריך טקסטים כתובים בשימוש יומיומי), אוריינות מתמטית (היכולת לגשת למידע ולרעיונות מתמטיים ולהשתמש בהם במצבי יומיום) ופתרון בעיות בסביבה מתוקשבת (היכולת להשתמש בטכנולוגיה דיגיטלית, אמצעי תקשורת ורשתות כדי להשיג מידע ולהשתמש בו למטלות חיי היומיום).
מהנתונים עולה כי בקרב מרבית המועסקים (63%) במשרה מלאה בגילאי 65-25, התאימה רמת ההשכלה לזו הנדרשת כדי להתקבל למשרה. עם זאת, ל-27% מהמועסקים יש רמת השכלה עודפת - השכלה גבוהה מזו שנדרשת כדי להתקבל למשרה. ל-10% מהמועסקים יש רמת השכלה שנמוכה מדרישות התפקיד. בחיבורם של בעלי ההשכלה העודפת ובעלי ההשכלה הפחותה מדרישות העבודה, מתקבל נתון לפיו יותר משליש מהאוכלוסייה עובדים במשרות שאינן תואמות את רמת השכלתם.
ב-26% מהמשרות נדרשת רמת השכלה מתחת לתיכונית
56% מהנשאלים בסקר העידו כי הם עובדים במשרה שבה נדרשת רמת השכלה על-תיכונית או השכלה גבוהה, ואילו רק ב-26% מהמקרים נדרשת רמת השכלה מתחת לתיכונית כדי להתקבל למשרתם.
בקרב בעלי השכלה על-תיכונית וגבוהה, רוב העובדים (78%), עובדים במשרות שתואמות את השכלתם, אבל קצת פחות מרבע (22%), עובדים במשרות שדרישת הקבלה אליהן הן השכלה תיכונית ומטה.
בקרב בעלי ההשכלה התיכונית, שליש בלבד (33%) עובדים במשרות שמתאימות לרמת השכלתם, ואילו 41% מהם עובדים במשרות שאינן מחייבות השכלה תיכונית כדי להתקבל אליהן, כלומר במקרה זה, הם נמצאים כבעלי השכלה עודפת. 26% מבעלי ההשכלה התיכונית עובדים במשרות בהן נדרשת השכלה גבוהה יותר מהשכלתם. מרבית המועסקים בעלי השכלה מתחת לתיכונית (82%), עובדים במשרה שתואמת את השכלתם.
עובד שהינו בעל כשירות יתר, גם יקבל ברוב המקרים שכר נמוך יותר מעמיתיו, שרמת השכלתם תואמת למשרה. לפי הסקר, שכרם הממוצע של המועסקים בעלי השכלה התואמת את דרישות המשרה עומד על 13,445 שקל – גבוה משמעותית לעומת שכרם של אלה שרמת השכלתם גבוהה מדרישות המשרה, שעומד על 8,215 שקל בממוצע. האם משתלם בכלל להיות בעל כשירות יתר? לפי הנתונים, אפילו אלה שרמת השכלתם נמוכה מדרישות המשרה מרוויחים יותר מבעלי כשירות היתר, ושכרם עומד על 12,053 שקל בממוצע.
בקרב הערבים, שיעור המועסקים (59%) שרמת השכלתם תואמת את דרישות ההשכלה של משרתם, הוא נמוך יותר מאשר בקרב היהודים (65%). בעוד שלא קיימים הבדלים מובהקים בין יהודים לערבים בעלי השכלה על-תיכונית וגבוהה במידת ההתאמה בין השכלתם, הרי שפערים משמעותיים בין שני המגזרים נמצאו בקרב בעלי ההשכלה התיכונית. יותר ערבים (62%) מיהודים (36%) בעלי השכלה תיכונית עובדים בעבודות שאינן מחייבות השכלה תיכונית.
בין המינים לא קיימים הבדלים מובהקים באחוזי ההתאמה בין רמת ההשכלה לדרישות ההשכלה של המשרה, אולם באוכלוסייה הערבית, שיעור הנשים המועסקות שלהן רמת השכלה שתואמת את דרישות המשרה הוא גבוה יותר (69%) לעומת הגברים (56%).
הכי משתלם להיות עובד בעל השכלה גבוהה - התואמת למשרה
מתברר שהכי משתלם להיות עובד בעל השכלה על-תיכונית וגבוהה, שרמת השכלתו תואמת למשרה, שכן אלה משתכרים בממוצע 15,442 שקל, לעומת מועסקים בעלי השכלה על-תיכונית וגבוהה שרמת השכלתם גבוהה מהנדרש, המרוויחים 9,030 שקל, בעלי השכלה תיכונית שרמת השכלתם נמוכה מהנדרש במשרה, המרוויחים 12,663 שקל, ובעלי השכלה תיכונית שרמת השכלתם תואמת את הנדרש, המרוויחים 8,822 שקל.
מתוצאות מבחני PIAAC, בקרב בעלי ההשכלה העל תיכונית וגבוהה, הממוצע הגבוה ביותר באוריינות קריאה (285 נקודות), נמצא בקרב המועסקים שרמת השכלתם תואמת את דרישות משרתם, לעומת ציון ממוצע של 261 בקרב האובר-קוואליפייד - העובדים בעלי ההשכלה העל תיכונית וגבוהה שרמת השכלתם גבוהה מהנדרש. "באופן דומה", כותבים בלמ"ס.
"שכרם של מועסקים שרמת השכלתם תואמת את דרישות משרתם גבוה משל המועסקים במשרות שמצריכות השכלה נמוכה יותר. מכאן שמיומנויות נמוכות עשויות להסביר עבודה של אקדמאים במשרות שלא דורשות מיומנויות גבוהות, ואשר השכר בהן נמוך יותר.
"לעומת זאת, אקדמאים בעלי מיומנות גבוהה ייטו לעבוד במשרות הדורשות השכלה אקדמית ושבהן השכר גבוה יותר. ממצאים אלה מצביעים על כך שמיומנויות אינן מתואמות לחלוטין עם השכלה פורמלית, ושפערי מיומנויות עשויים להסביר הבדלי השתלבות בשוק העבודה אף בקרב בעלי השכלה פורמלית דומה".