פיתוחים חכמים: הישראלים שכבשו את ברצלונה
שירות חכם למציאת חניה פנויה בלב העיר, נסיעה בתחבורה ציבורית מבלי להוציא דבר מהכיס, מעקב הדוק אחר זיהום האוויר ותאורה שמספקת גם אינטרנט אלחוטי וחיישני קרקע הם רק חלק מהפיתוחים הישראליים שהשתתפו בתערוכה
הכנס השנה ביקש להתמקד באזרחים החיים בעיר, ובאופן שבו הפיתוחים בתחום יכולים להעצים אותם ואת חווייתם האורבנית. המטרה כאן הייתה הן לראות איך אפשר להתקדם ברמה הטכנולוגית בעיר, אך בו-זמנית להפוך אותה ליותר אנושית עבור התושב. נושא זה בוער במיוחד כאשר לפי תחזיות האו"ם, עד שנת 2030 יתגוררו בערים כ-60% מהאוכלוסייה ו-70% עד שנת 2050. כבר היום, כ-50% מהאוכלוסייה גרים בערים, כאשר 10% מתוכם מתגוררים במגה-ערים - ערים בעלות אוכלוסייה המונה 10 מיליון אנשים ומעלה.
הרעיון הכללי ביותר מאחורי המושג "עיר חכמה" הוא שילוב אלמנטים טכנולוגיים כדי לייעל ולשפר את עבודתן של ערים ברחבי העולם. לעתים מדובר בגישה חופשית לאינטרנט אלחוטי שהעירייה מספקת ברחובותיה או פינוי פחים יעיל ומותאם לצורכי הרחוב הספציפי, אך המושג הוא רחב הרבה מעבר לכך, וכולל כמעט כל מושג שעשוי לשלב בין העירייה, לתושבים ולטכנולוגיה - וכך ליצור סביבה שהיא לא רק יעילה או חסכונית, אלא גם בטוחה.
עמי לוין, הנספח המסחרי בשגרירות הישראלית בספרד, הביע שביעות רצון מהנוכחות הבולטת של ישראל באירוע. "זו השנה השלישית ברציפות שמינהל סחר חוץ במשרד הכלכלה והתעשייה, בתמיכת מכון הייצוא , מארגן משלחת להשתתפות בתערוכה", אמר. "לחברות הישראליות יש הרבה מה להציע לערים בתחומים מגוונים כגון פתרונות חניה, איכות הסביבה, ניהול התשתיות והשירות לאזרח. המותג שלנו כמקור עולמי לחדשנות טכנולוגית עושה את שלו, והחברות בביתן הישראלי ערכו פגישות רבות טובות עם נציגי ערים מרחבי העולם וחברות מובילות הנותנת שירותים בתחום".
שירות חכם למציאת חניה פנויה בלב העיר, נסיעה בתחבורה ציבורית מבלי להוציא דבר מהכיס, מעקב הדוק אחר זיהום האוויר ותאורה שמספקת גם אינטרנט אלחוטי וחיישני קרקע הם רק חלק מהפיתוחים הישראליים שהשתתפו בתערוכה. הנה הצצה לפיתוחים הישראליים הבולטים שהוצגו בכנס:
GreenIQ
החזון של החברה, כפי שהציג המנכ"ל והמייסד עודי דהן, הוא פשוט מאוד: "רוצים להציל את העולם מהתייבשות". הדרך להגיע למטרה השאפתנית הזו היא על ידי מערכת חכמה שמסייעת לחסוך מים בהשקיית גינות, במקרה הזה גינות עירוניות וגדולות - שהמשמעות לכך יכולה להיות אדירה במונחים כספיים וסביבתיים.
המערכת פועלת בעזרת בקר השקייה שמפעיל ממטרות על סמך חיישנים של לחות קרקע ושל זרימת מים המעניקים נתוני אמת מהשטח, וכן נתונים אינטרנטיים על מזג אוויר, הכוללים לא רק גשם, אלא גם למשל לחות, רוחות ועננות, שהם אלמנטים נוספים המשפיעים על מצב הצמחייה. המערכת כולה נשלטת מרחוק באמצעות מערכת בקרה עירונית שנשלטת על יד הגננים בעזרת אפליקציה לסמארטפון.
"החברה עורכת בימים אלו כמה פיילוטים בערים באירופה, בדרום אמריקה ובארה"ב", סיפר דהן. "המטרה שלנו היא לסייע לעיריות להשקות גינות באופן שלא רק יהיה יעיל מבחינה תפעולית, אלא גם יחסוך להן בחשבון המים ויחסוך לכולנו ניצול פזרני של מים".
Breezometer
אחת הבעיות החמורות ביותר של ערים ברחבי העולם היא סוגיית זיהום האוויר. בריזומטר פיתחה אפליקציה המנטרת נתוני זיהום אוויר, מציגה אותם ומצליבה את המידע עם נתוני מיקום, כך שניתנת ההזדמנות להראות למשתמש את איכות האוויר שסביבו, או במקום שאליו הוא רוצה להגיע. מפת אזורי הזיהום מתעדכנת בכל כמה שניות, כך שגם דליפות מסוכנות ופתאומיות, למשל, נכללות מיד במערכת.
במקרה של ישראל, האפליקציה שואבת נתונים בזמן אמת ממאות תחנות ניטור אוויר של המשרד להגנת הסביבה הפזורות ברחבי הארץ ויוצרת מפה של איכות האוויר במדינה. האפליקציה אף יודעת לשלוח התראות על זיהום אוויר חריג או איכות אוויר נמוכה בזמן אמת לפי מיקומים שהוגדרו מראש.
"לפי נתוני ארגון הבריאות העולמי, 80% מהערים בעולם עוברות את התקן הבטוח לבריאות אוויר. 92% מתושבי הערים חשופים לאוויר לא טוב בצורה כזו או אחרת", הסביר זיו לאוטמן, סמנכ"ל השיווק וממייסדי החברה. "יתרה מכך - 5.5 מיליון בני אדם מתים ברחבי העולם מדי שנה כתוצאה מסיבוכים הקשורים לזיהום אוויר – נתון שהוא גדול ממספר ההרוגים בתאונות דרכים, מאיידס וממלריה גם יחד".
"הרעיון הוא קודם כל שנוכל להבין מה אנחנו נושמים", הוסיף לאוטמן. "אנחנו רוצים לעשות דמוקרטיזציה ולהנגיש את המידע בדרך הכי נוחה וידידותית - כמו עדכון מזג אוויר בסוף מהדורת חדשות". עוד אמר מייסד החברה כי בתחום הערים החכמות, חשוב לחברה לסייע לערים להבין למה ואיפה הן מזוהמות, וכך בתקווה להתמודד עם התופעה.
ZenCity
החברה פיתחה פלטפורמה שאוספת ומנתחת מידע מרשתות חברתיות ומכלל ערוצי האינטרקציה שבין התושב לעירייה, וכך מאפשרת לרשויות המקומיות לנתח ולנהל פידבקים ישירות מהתושבים. המידע יכול להיות רלוונטי במגוון תחומי האחריות שונים של הרשות המקומית, ובהם למשל תחבורה ציבורית, איכות סביבה, חניה או אפילו פריסת ופינוי פחים. כל פיסת מידע, קטנה כגדולה, יכולה לסייע לנהל את העיר עם אוזן קשובה לצורכי תושב.
הפלטפורמה היא למעשה כלי ניהולי שמראה את עוצמת השיח בנוגע לנושאים שונים וכן את הטון של המשתמשים. המערכת מנתחת מידע מכמה ערוצים שונים במקביל - מהמוקד העירוני, מהרשתות החברתיות וממקורות רלוונטים נוספים – וכך מייצרת תמונה רחבה, מעמיקה, מבצעית ועדכנית של הנושאים שמעסיקים את תושבי העיר, את מידת שביעות הרצון שלהם, וכן טרנדים או נושאים נוספים שעשויים לעלות מהשיח איתם וביניהם.
לפי עידו עברי, מייסד ומנהל טכנולוגיות ראשי, מדובר בתחום שמשגשג במגזר העסקי, אך לא מספיק במגזר הציבורי. "הכוח שלנו הוא לשלב את הידע הזה כדי לשפר את תנאיו של התושב בעיר", הסביר עברי. "המטרה היא לדעת לנתב נכון את הפידבק של התושבים. אנחנו יכולים לראות מה מעסיק את התושבים וממה אכפת להם, וכך הרשויות יכולות להתחשב בכך ולפעול בהתאם".
Pcentra
פיסנטרה היא חברה המתמחה בפתרונות תוכנה, חומרה ושירותים מקוונים, המספקת בין היתר את השירות שבאמצעותו אפשר להטעין את כרטיס הרב-קו לתחבורה ציבורית אונליין. לפי מנכ"ל החברה, מוטי מימון, מדובר ב"שירות ראשון מסוגו בארץ ובעולם, שמאפשר לכל נוסע לטעון כרטיס או מהטלפון הנייד או מהמחשב".
המשמעות של הטענה מקוונת היא כפולה. ראשית, נוסע שתמיד נדרש לטעון את כרטיסו רק עם מזומן יכול לעשות זאת עם אשראי ומראש, ופשוט לעלות על האוטובוס ולהעביר כרטיס ללא שום דאגות. המשמעות הנוספת והחשובה לא פחות היא שפיתוח זה מקל על הנהגים, שכעת לא צריכים להתמודד עם נוסעים או עם חישוב ומתן עודף, אלא יכול להתרכז במה שחשוב באמת - נסיעה בטוחה ונעימה.
החזון לטווח הקצר של החברה, לפי מימון, הוא "ליצור כמה שיותר פעילויות שייעשו מהטלפון ולחסוך לנוסעים הגעה פיזית לעמדות שירות או תשלום פיזי לנהג. אנחנו מעין זרוע של משרד התחבורה בעניין הזה". החזון ארוך הטווח כולל לייתר לגמרי את כרטיסי הנסיעה בתחבורה ציבורית, ולעשות את תהליך הנסיעה כולו מהסמארטפון.
HopOn
חברת HopOn לוקחת את רעיון הטענת כרטיס הנסיעה בתחבורה ציבורית דרך הסמארטפון, ומאפשרת את הצעד הבא: לנסוע בלי בכלל להשתמש בכרטיס, אלא רק ללחוץ באפליקציה. "הרעיון הוא לפתוח את האפליקציה ולא לדאוג יותר", הסביר עופר סיני, שותף מייסד.
המטרה היא כמובן להקל על הנוסע, אך נגזרת חשובה לא פחות מכך היא שהקלה הזו למעשה מייעלת את פעולת התחבורה הציבורית כולה. "אוטובוסים מבלים יותר מדי זמן בתחנה בשל התעסקות של הנהגים עם הנוסעים", הסביר סיני. "עם הפעילות שלנו, לא רק שיותר נוח לנוסעים לשלם ולהתנייד, אלא שהם גם יגיעו ליעדם מהר יותר ובאופן בטוח יותר".
היעד לעתיד של החברה הוא להעביר את כל חוויית התחבורה הציבורית למצב שבו אין צורך בכרטיס פיזי, והכול נעשה באמצעות הטלפון - שלא יוצא מהכיס לעולם, וחיישנים יזהו לבדם את הנוסע ואת התשלום שלו עבור הנסיעה. "החזון הוא שרשת התחבורה הציבורית תהיה כל כך פשוטה כך שאנשים יוכלו להיכנס ולצאת מאוטובוס, למשל, כאשר הטלפון עדיין בכיס, בלי לחשוב על תוקף, על כסף, או על שום דבר אחר", הסביר סיני.
"עם זאת, המנטליות הישראלית דומה יותר לזו האמריקנית מאשר זו האירופית", סיכם סיני. "האירופי הממוצע לא יוציא את האוטו אם הוא לא חייב, בעוד האמריקני הממוצע לא ייסע בתחבורה ציבורית אם הוא לא חייב. זו הסיבה שאנחנו מתמקדים באירופה וכבר נמצאים במגעים עם כמה ערים שונות ברחבי היבשת".
FSM Ground Services
החברה מפעילה את מיזם תל-אופן בתל אביב זה יותר מחמש שנים בהצלחה רבה, וצירפה את העיר לערים מובילות בכל העולם המספקות שירות להשכרת אופניים. בינתיים התרחב המיזם גם לערים נוספות בגוש דן (גבעתיים ורמת גן), ובעתיד גם צפוי להגיע לערים נוספות בישראל. מערך האופניים בגוש דן נהנה ממאות אלפי השכרות בכל חודש.
רונן גרובר ממחלקת הפיתוח העסקי של החברה ציין כי השאיפה היא להפוך את המיזם לפרויקט לאומי: "אנחנו שואפים לפריסה כלל-ארצית שתתוקצב לא רק על ידי עיריות, אלא על ידי המדינה, ותעניק תחבורת אופניים חכמה ונוחה לכל האזרחים, תסייע למהפכה ירוקה ואף תשדרג את המערך התיירותי בארץ".
בימים אלו נערכת החברה לשפר את השירות ואת חוויית המשתמש, ועתידה להחליף את מערכת הנעילה בתהליך נוח יותר, שיאפשר למנויים שנתיים של השירות לנעול ולשחרר זוג אופניים מבלי להגיע למסוף – אלא לעשות זאת ישירות מעמוד העגינה. תהליך הסבת התחנות צפוי להימשך כמה חודשים, כאשר בתקופה זו תפעלנה שתי מערכות הנעילה במקביל.
Mobility Insight (MOBI)
החברה פיתחה כלי שמספק בזמן אמת צפי לעומסי תנועה וחוזה את הצורך בסלילת כבישים חדשים. הפלטפורמה כבר נמצאת בשימושן של רשויות מקומיות שונות בישראל, ובהן עיריות ירושלים, חיפה ותל אביב.
"יצרנו את הכלי הזה כדי לפתור את בעיית הפקקים, מתוך הבנה שהיום יש רק ראייה קצרת טווח של איך לעקוף אותם ולא בהכרח איך להתמודד איתם", הסביר מנכ"ל החברה, דב גאנור. "דרך הכלי שלנו, אפשר לחזות עומס בכבישים, למנוע אותו ולבסוף בתקווה להגיע למצב של אופטימיזציה ויעילות מקסימלית".
הבעיה המרכזית, לפי גאנור, נעוצה בביקושים. "כמות המכוניות גדולה וגדלה, האוכלוסייה גדולה וגדלה, והדרישה הבסיסית להגיע ממקום למקום חייבת להתייעל", אמר. "הפיתוח של מובי מסייע להבין את מאפייני ההתניידות של האנשים במרחב, להבין את את התבניות שלהם, מאיפה הם באים ולאן הם רוצים להגיע".
המערכת יכולה להיות גם כלי לתכנון אך גם כלי לביצוע, שכן היא גם נותנת תמונת מצב אבל למעשה גם מצביעה על איפה אפשר להחיל שינויים ולהתייעל. "החזון הוא לא רק להתמודד טוב יותר עם הפקק שאני עומד בו כרגע, אלא גם למנוע אותו", סיכם גאנור. "בסופו של דבר, גם רכב חשמלי שמזיק פחות לסביבה עומד בפקק ומבזבז את הזמן כמו כל רכב אחר".
Spaceek
אחת הבעיות המוכרות והאופייניות לעיר הגדולה היא כמובן מצוקת החניה. לשם כך פיתחה ספייסיק פיתרון למציאת חניה במרכזי הערים בזמן אמת, הן ברחובות והן בחניונים. החברה פיתחה והתקינה רשת חיישנים המאפשרת ניווט בעזרת אפליקציה למקומות חניה ברחוב, ללא תלות בכמות המשתמשים. "אנחנו רוצים לפתור את מצוקת החניה, במיוחד בערים כמו תל אביב שבהן מדובר בתופעה של ממש", אמר אלי ישראלי, יועץ אסטרטגי בחברה.
"הייחוד שלנו לעומת חברות אחרות בתחום הוא שהחיישן שלנו מאוד מדויק, וההתקנה והתחזוקה הן פרוצדורות פשוטות וזולות", הוסיף ישראלי. החיישנים של החברה למעשה מוצמדים לכבישים או לחניונים הרלוונטיים, ומזרימים מידע לענן דרך רשת שפיתחה החברה. המידע מועבר דרך הסמארטפון היישר למשתמשים. "זה עובד קצת כמ ווייז, במובן שהמשתמשים עצמם למעשה גם הם חלק מאספקת המידע", אמר ישראלי.
המיזם פועל בימים אלו בין היתר בחניוני Central Park בתל אביב, וצפוי להיכנס לשימוש גם בערים נוספות בישראל. כמו כן מנהלת החברה כמה פיילוטים בארצות הברית ובדרום אמריקה.
געש תאורה
החברה הוותיקה שפועלת כבר למעלה מ-50 שנה השיקה בכנס בברצלונה את גוף התאורה "אפולו" - תאורת רחוב חכמה ומעוצבת, המבוססת על טכנולוגיית LED. מטרת גוף התאורה החדשני היא לספק מענה חסכוני ועדכני לדרישות המגוונות בתכנון העיר החכמה, יחד עם יישומים חדשניים נוספים כמו מצלמות אבטחה, פריסת אינטרנט אלחוטי וכן גלאים מיוחדים וחיישנים.
"המערכת מתקשרת דרך הענן עם מרכז בקרה עירוני, ומתממשקת עם כל מערכת ניהול שכבר קיימת", הסבירה קארין נצר, סמנכ"לית שיווק. "החיסכון שמספקת המערכת נובע למעשה מכמה גורמים במקביל. ראשית, ישנה צריכת חשמל מופחתת הודות לטכנולוגיית ה-LED", הוסיפה נצר. "שנית, ההתייעלות והבקרה החכמה על המערכת כולה מספקת רובד נוסף של חיסכון משמעותי עבור העירייה והאזרחים. בנוסף לכך, החיישנים בכל גוף תאורה מסייעים אוטומטית, ללא צורך בכוח אדם נוסף, במצבים של חשיכה או ראות לקויה בשל ערפל למשל".
הפיתוח נובע מהתובנה כי עמודי תאורה וגופי תאורה מהווים "שטח נדל"ני" יקר באזורים אורבניים, ויכולים לשמש למגוון יישומים נוספים פרט לתאורה. לכן, פנס הרחוב החכם יכול להכיל גם מצלמה, רשת אינטרנט אלחוטית, מערכת שליטה ובקרה וחיישנים למדידת זיהום אוויר ולניטור צפיפות כלי רכב. "כל עיר יכולה להחליט אילו אלמנטים רלוונטיים לה – ולהוסיף את המרכיבים הללו לפי מידת הצורך והביקוש", סיכמה נצר.
GIV Solutions
חברת גיב מפתחת פתרונות ורטיקליים חדשניים בנושא ניהול תחבורה חכמה, ניהול תחבורה חכמה וניהול ערים חכמות. "מדובר במערכת פרואקטיבית שמנהלת את המידע", הסביר יוסי עפרוני, סמנכ"ל שיווק. "המנגנון משלב הנדסה, תהליכים, תפעול, תקציב, כלכלה ויעילות - והכול מחובר עם מערכת חיישנים בשטח. המטרה היא לצמצם את זמן התפעול מתקלה לפתרון".
מה כל זה אומר בפועל? למעשה זו מערכת שתפקידה לייעל את העבודה השוטפת והשגרתית של שירותי העירייה. "זה אפילו יכול להיות בקרה על פחים שצריך לפנות או מים להשקיית גינות", חידד עפרוני. "אם למשל חמישה אזרחים מדווחים על רעש מאותו אזור, אנחנו ישר יכולים לדעת מזה ולשלוח לשם פקח, לדוגמה".
"אנחנו ייחודיים בלספק פלטפורמת ניהול כוללת", הוסיף מנכ"ל החברה, מאיר גבעון. "אנחנו מטפלים בכל הדרגות - החל מההנהלה הבכירה עם אמצעי ניהול מתקדמים, דרך תהליכים פרואקטיביים לכל גורמי התפעול, ועד טיפול בגורם הפעוט ביותר במערכת – החיישנים והפרטים שמספקים את המידע הבסיסי ביותר".
"הרעיון הוא לשים את השקל הבא בטיפול הנכון, בזמן היעיל ובתשתית הראויה, כדי לייצר תועלת הן לטווח הקצר והן לטווח הארוך", סיכם גבעון.