שתף קטע נבחר

הטייס שיקר, המטוס התרסק: "רוצח המונים"

בברזיל זועמים על הטייס הבוליביאני מיגל קוריגה, שעל פי מסמכים שיקר בנוגע לשדה התעופה שממנו המריא - והטיס את קבוצת הכדורגל שפקואנסה עם כמות דלק מינימלית, אולי כדי לחסוך בכסף. "זו טרגדיה, טרגדיה שקרתה עקב חוסר אחריות מוחלט"

הטייס מיגל קוריגה, והמטוס שהתרסק (צילום: רויטרס) (צילום: רויטרס)
הטייס מיגל קוריגה, והמטוס שהתרסק(צילום: רויטרס)
 

בימים הראשונים שלאחר האסון הוא כונה גיבור. אז נאמר כי מיגל קירוגה, טייס המטוס שהתרסק בקולומביה, חג באוויר כדי לבזבז דלק - וכך הצליח למנוע פיצוץ והוביל לכך ששישה מתוך 77 הנוסעים ואנשי הצוות שרדו. אבל מאז הכול השתנה. מאז התברר כי קבוצת הכדורגל שפקואנסה כמעט ונמחקה עקב החלטתו להמריא עם כמות דלק שבקושי מספיקה, ובברזיל כבר מכנים אותו "רוצח המונים".  

 

חמיו של טייס המטוס שהתרסק באנדים ביקש סליחה, על רקע אותן עדויות. אבל ההתנצלות שלו לא מצליחה לשכך את הזעם ההולך וגובר בברזיל, שעדיין מתאבלת על מותם של שחקני, מאמני ואנשי הצוות של שפקואנסה, שהייתה בדרך לגמר הבינלאומי הראשון בתולדותיה, בעיר הקולומביאנית מדיין. בעיר שאפקו קיבלו היום את ארונותיהם של 51 מבין קורבנות אסון התרסקות המטוס בקולומביה. באצטדיון העירוני נערך טקס שאליו הגיעו רבבות אוהדים, וכן נשיא פיפ"א ג'יאני אינפנטינו. ברחבי האצטדיון פרסו האוהדים זרי פרחים, פוסטרים ומכתבים. סדינים ירוקים ושחורים נתלו על הגדרות באזור, וכן על בתי עסק רבים בעיר.

בבוליביה בוכים, בברזיל זועמים. קרוביו של הטייס (צילום: AP) (צילום: AP)
בבוליביה בוכים, בברזיל זועמים. קרוביו של הטייס(צילום: AP)

תמונת קירוגה. רצה לחסוך, והמטוס התרסק (צילום: AP) (צילום: AP)
תמונת קירוגה. רצה לחסוך, והמטוס התרסק(צילום: AP)

ארונו של הטייס (צילום: AFP) (צילום: AFP)
ארונו של הטייס(צילום: AFP)

העתק של תוכנית הטיסה הופץ בברזיל, וממנו עולה כי זמן הטיסה המשוער והטווח המקסימלי של המטוס היו כמעט זהים - 4 שעות ו-22 דקות - מה שמנע כל אפשרות לעיכוב. בזמן שהמטוס התקרב ליעדו ביום שני, מגדל הפיקוח "הקפיץ" בתור לנחיתות טיסה אחרת שסבלה מבעיות, מה שגרם למטוס לחוג באוויר - וכך אזל מעט הדלק שעוד נותר.

 

רוג'ר מולינה, חמו של הטייס הבוליביאני בן ה-36 קירוגה, פרסם התנצלות בראיון טלווויזיוני ל"גלובו". בראיון שצוטט ב"גרדיאן" אמר כי הוא רוצה להגיד "למיליוני ברזילאים, ובמיוחד לקרובי, ילדי, הורי, אחי ואחיותי ההרוגים שאנחנו מאוד מצטערים". מולינה לא רצה להתייחס לסיבת ההתרסקות: "המילה סליחה לא פותרת דבר, אבל אנחנו רוצים לבקש מחילה".

 

קרובי ההרוגים וטייסים ברזילאים אמרו כי לקירוגה אסור היה בכלל להמריא עם תוכנית טיסה כל כך בעייתית, כמו זו שהציגה החברה. לא היה תוכניות לתדלוק, ולמטוס לא היה טווח מספיק כדי להגיע לשדה תעופה אלטרנטיבי או להמשיך לטוס מעבר לזמן הטיסה הצפוי, כמו שמחויבות תקנות התעופה.

 

 

 (צילום: AP) (צילום: AP)
(צילום: AP)

 (צילום: AP) (צילום: AP)
(צילום: AP)

 (צילום: AFP) (צילום: AFP)
(צילום: AFP)

 (צילום: AFP) (צילום: AFP)
(צילום: AFP)

הזעם והתסכול שלהם רק גברו לאחר דיווחים תקשורתיים כי קירוגה היה שותף בחברת הצ'רטר "לה-מיה", מה שהוביל לספקולציה כי לא עצר לתדלק כדי לחסוך כסף. "חייהם של 77 בני אדם היו בידי טייס אחד, לא רק משפחה אחת. זה זעזע את העולם כולם, ואין ספק שהחברה שגתה", אמרה קרולינה מצ'אדו בת ה-19, שדודה אדוארדו פואס, אחד מחברי צוות המאמנים בקבוצה הברזילאית, נהרג באסון.  

 

גם טייסים ברזילאים מתחו ביקורת חריפה על חברת "לה-מיה", והסיכונים שלקחה. "זו טרגדיה, וטרגדיה שקרתה בגלל חוסר אחריות מוחלט", אמר טייס. "מה שהוא עשה זה רצח המוני". טייס ברזילאי אחר, אבנדרו גרסיה, הפנה אצבע מאשימה גם לרשויות התעופה בבוליביה: "הדרישות שלהם נמוכות מאלו של מדינות אחרות".

  

ב"דיילי מייל" נטען כי הטייס שיקר לרשויות בנוגע למיקום ההמראה, כדי לשכנע אותם שיש לו מספיק דלק לבצע את הטיסה. המטוס המריא מסנטה קרוס למדיין, ומרחק הטיסה הוא 4 שעות ו-22 דקות. אבל במסמך שהועבר לרשויות בקולומביה נטען כי מטוס החברה ממריא מהעיר קוביה, הקרובה בהרבה למדיין - מרחק של 900 ק"מ פחות, או זמן טיסה של שעה וחצי.  

 

וזו לא הייתה כנראה הפעם הראשונה שאותו מטוס שהתרסק המריא על מינימום דלק. לפי דיווח בתקשורת הקולומביאנית, המטוס ביצע ארבע טיסות דומות מאז אוגוסט, שבהן הדלק כמעט אזל. בדיווח אחר נטען כי הייתה כוונה לתדלק בשדה תעופה שנסגר בחצות, ועקב המראה מאוחרת - אולי בעקבות חיפוש של משחק וידאו ששייך לאחד משחקני הכדורגל - לא בוצע התדלוק.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים