סיום המשבר: נחתם הסכם באל על
יו"ר ההסתדרות ומנכ"ל חברת אל על חתמו על הסכם שמביא לסיום את הסכסוך שפרץ בין הנהלת החברה לעובדים והביא לעיכובים ושיבושים בטיסות. ההסכם כולל חסכון בעלויות הוצאות אש"ל ומלונות בהם לנים העובדים בעת שהייה בחו"ל, התחייבות ל"שקט תעשייתי" והפסקת חכירת המטוסים הזרים
הסוף לסכסוך באל על: יו"ר ההסתדרות, אבי ניסנקורן, ומנכ"ל חברת אל על, דוד מימון, חתמו הערב (א') על הסכם בחברה. בתום דיון שהחל במוצאי השבת ונמשך 21 שעות, ובמסגרתו נערכו שיחות אינטנסיביות בלשכת יו"ר ההסתדרות, נחתם הסכם בין הנהלת חברת אל על לעובדים, שמביא לסיום המשבר המתמשך מזה מספר חודשים והגיע לשיא במהלך השבועות האחרונים.
כתבות נוספות בערוץ הקריירה
ההסכם שנחתם כולל חסכון בעלויות הוצאות אש"ל ומלונות בהם לנים העובדים, הרחבת הגמישות והגדלת זמינות הטייסים באמצעות קיצור שהייה תוך ביטול הפיצוי האישי, ביטול מנגנון שמונע תוספת שכר במקרה של הפרת הסכם, סיום חכירת מטוסי הנוסעים, והתחייבות ל"שקט תעשייתי" מצד העובדים. כמו כן, הוחלט כי תוקם ועדת מעקב בראשות יו"ר ההסתדרות, אבי ניסנקורן, ומנכ"ל אל על, דוד מימון, שתתכנס אחת לחודש לכל הפחות, כדי לעקוב מקרוב על יישום ההסכם.
עוד הובטח כי בימים הקרובים צפוי להיחתם הסכם נוסף שיסדיר את התנאים המיטיבים לעובדים זמניים ללא מגבלת זמן הפועלים בחברה, יקבע את המכסות לעתודה לקביעות בתפקידים השונים יחד עם שיפור בתנאי העסקתם, יעגן את הביטחון התעסוקתי לעובדי התחזוקה בגין קליטת מטוסי ה-787, ויסדיר את נושא הביטוחים הרפואיים לעובדים.
במסגרת המשבר, אירעו בחברה עיצומים נרחבים שהביאו לביטולי טיסות. העובדים טענו כי החלו בעיצומים על רקע הסדרת נושא העובדים הזמניים בחברה, הסדרת נושא "החכירות הרטובות" (חכירה של מטוסים, כולל צוות הדיילים והטייסים) ומערכת היחסים בין ההנהלה לעובדים אותה תיארו כ"התנהגות חסרת תום לב מצד ההנהלה שהביאה לחוסר אמון מוחלט בין הצדדים".
ההנהלה מצידה טענה כי טייסי אל על מלבים את האש נגדה ומסיתים את שאר העובדים, כאשר הם נהנים ממשכורות עתק ומתנאים בלתי הגיוניים. במסגרת דיון בועדת הכספים, היועץ המשפטי של אל על האשים את הטייסים שהפרו את ההסכם הקיבוצי מיולי 2015, שכלל התחייבות לשקט תעשייתי ודרשו לטוס רק בכיון אחד. באותו הדיון, אמר מנכ"ל אל על, דוד מימון כי "הטייסים מבטיחים מה יהיה גובה שכרם בדרך לא מוסרית ולא ערכית ולא היינו יכולים להמשיך לאשר זאת" והבטיח כי ברגע שיפסקו העיצומים - תופסק חכירת המטוסים הזרים.
יו״ר ההסתדרות, אבי ניסנקורן, שתיווך בין הנהלת החברה לעובדים, מסר במועד החתימה: "לאורך כל המו"מ ראיתי אל מול עיני את הנוסע הישראלי שמגיעה לו חברה לאומית יציבה וחזקה אשר מערכת יחסי העבודה בה תקינה ומשופרת למען השירות לאזרח. ההסתדרות תמשיך ללוות את כלל הסקטורים של עובדי החברה. בשעה זו אני רוצה להודות לצדדים שמצאו את הכוחות הנכונים והשאירו את המשקעים מאחור. כעת כולם ביחד מגויסים למען הצלחת החברה והשירות לנוסע".
מנכ"ל אל על, דוד מימון, הוסיף: "ברצוננו להתנצל בפניכם קהל לקוחותינו על השיבושים שחוויתם ועל הסבלנות והנאמנות שגיליתם. אנו נמשיך לעשות כל שביכולתנו על מנת להמשיך להיות ראויים לאמונכם ונעשה זאת בזכות העובדים הנאמנים שלנו - שרשרת ארוכה, המורכבת מהמוני חרוזים עדינים של עשייה למען בטיחותכם והגעתכם הנכספת אל היעד באופן הטוב, הנעים והיעיל ביותר."
מוועד טייסי אל על נמסר: "אנחנו מברכים על חתימת פרק ההסכם של טייסי החברה ועל הפסקת הפגיעה בנוסעים ובעובדים, שהם הנכסים החשובים ביותר של חברת אל על. ליבנו עם אלפי הנוסעים והעובדים שנפגעו בשבועות האחרונים שלא לצורך. טייסי אל על ימשיכו להיות זמינים – כפי שהיו ויהיו תמיד – לרווחת הנוסעים ובמטרה לקדם את החברה. נמשיך לעמוד לצד עובדי החברה המסורים, עד שיגובשו גם ההסכמים איתם, ונפעל יחדיו לקיים יחסי עבודה תקינים. זה המקום להודות להסתדרות בראשות היו"ר אבי ניסנקורן ואבי אדרי שהיו שותפים מרכזיים בתהליך חשוב שהחזיר את חברת אל על לדרך המלך".
אבי אייזנר, יו"ר נציגות עובדי אל על: "אני מברך על ההסכם עם הטייסים. בהמשך לכך, כבר בימים הקרובים יערכו דיונים של נציגות העובדים הכללית באל על עם ההסתדרות והנהלת אל על, במטרה לחתום על ההבנות שהושגו עם עובדי הקרקע והדיילים. בין ההישגים עליהם הוסכם: הכנסת מכסה של עשרות עובדים זמניים למעגל הקביעות; מכסות נוספות של דיילי אוויר שיזכו לקביעות; פתרון לכיסוי הביטוח הסיעודי של עובדי אל על; התחייבות שעם כניסת צי המטוסים החדש לא יפוטרו עובדי תחזוקה ושכרם לא יפגע".