שתף קטע נבחר

 

8 הרוגים בשלושה ימים: "צריך לחנך ולאכוף"

שלוש תאונות, בהן שתיים בכבישים "אדומים", הביאו למותם של שמונה בני אדם בימים האחרונים. חרף הישגים בתחום בעבר, שיפור בתשתיות והגעה זריזה של צוותי חירום, בשנים האחרונות ממשיך לטפס מניין ההרוגים בכל שנה. משפחות הרוגים בכבישי הדמים: "לחנך מינקות לזהירות בדרכים"

 

תיעוד התאונה הקשה אתמול ליד נס ציונה    (חברת נתיבי ישראל)

תיעוד התאונה הקשה אתמול ליד נס ציונה    (חברת נתיבי ישראל)

סגורסגור

שליחה לחבר

 הקלידו את הקוד המוצג
תמונה חדשה

שלח
הסרטון נשלח לחברך

סגורסגור

הטמעת הסרטון באתר שלך

 קוד להטמעה:

מיום שישי האחרון ועד שעות הערב שלשום (א'), שלוש תאונות קטלניות הביאו למותם של שמונה בני אדם. שתיים מהתאונות התרחשו בכבישים הנחשבים מסוכנים ומכונים "כבישים אדומים", אך התאונה השלישית התרחשה בכביש חדש שנחשב בטוח יחסית – ומחקירה עולה כי הנהג שנהרג בתאונה נסע מבלי שאי פעם החזיק ברישיון נהיגה. לפי מומחים, ייתכן שחרף כל אמצעי הבטיחות החדשניים בכלי הרכב וההישגים הרבים שנרשמו בתחום בעבר – הקטל בכבישים עדיין במגמת עלייה.

 

ביום שישי בבוקר נהרג צעיר בן 26 בתאונה בין שני כלי רכב בכביש 31, סמוך לחורה. פרמדיקים של מד"א נאלצו לקבוע את מותו במקום ופינו שלושה פצועים שהיו ברכב השני, ומצבם הוגדר בינוני וקל. מנתוני עמותת אור ירוק עולה כי בעשור האחרון (2015-2006) נהרגו בכביש זה 88 בני אדם וכ-1,500 בני אדם נפצעו. התאונה הקטלנית האחרונה אירעה שם בסוף חודש אוקטובר כשאחים תאומים מחורה, בני 22, נהרגו, ו-18 נפצעו לאחר שאוטובוס עמוס בנוסעים התנגש בשני כלי רכב בכביש.

זירת התאונה בכביש 31, שבה נהרג צעיר בן 26 (צילום: דוברות מד"א) (צילום: דוברות מד
זירת התאונה בכביש 31, שבה נהרג צעיר בן 26(צילום: דוברות מד"א)
 

יממה לאחר מכן, בשבת בערב, נהרגו שתי נשים וגבר בתאונת דרכים בין שני כלי רכב בכביש 79, סמוך למושב ציפורי שבגליל התחתון. 48 בני אדם לפחות נהרגו בעשור האחרון לאורך כביש 79, כך על פי הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים. על פי עמותת אור ירוק, בקטע הספציפי שבו אירעה התאונה נהרגו 24 בני אדם ב-14 השנים האחרונות.

 

שלשום בערב התרחשה תאונה קטלנית נוספת, ובה נהרגו ארבעה בני אדם בכביש 431, הנחשב חדש יחסית, באזור מחלף נס ציונה. צוות מד"א שהוזעק למקום ניסה לטפל בנוסעים שנלכדו ברכב, אך נאלץ לקבוע את מותם. מחקירת התאונה עולה כי אחמד מאדי, שנהג ברכב, כלל לא החזיק ברישיון נהיגה.

 

זירת התאונה הקשה בצפון    (צלם: מד"א)

זירת התאונה הקשה בצפון    (צלם: מד"א)

סגורסגור

שליחה לחבר

 הקלידו את הקוד המוצג
תמונה חדשה

שלח
הסרטון נשלח לחברך

סגורסגור

הטמעת הסרטון באתר שלך

 קוד להטמעה:

זירת התאונה בכביש 79 (צילום: איתי מזור, תיעוד מבצעי מד"א) (צילום: איתי מזור, תיעוד מבצעי מד
זירת התאונה בכביש 79(צילום: איתי מזור, תיעוד מבצעי מד"א)

לפי נתוני הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, מניין ההרוגים בכבישים השנה עומד על 341, ובשנה שעברה נהרגו בכל השנה 356 בני אדם. עם זאת, לפי מומחים, אנחנו עדיין עשויים למצוא את עצמנו במגמת עלייה, וההערכות הן כי עד סוף השנה מספר ההרוגים יחצה את הנתון של 2015. "עד שנת 2012 היינו במגמת ירידה, אבל לצערי אנחנו כבר שנה רביעית במגמת גידול משנה לשנה", הסביר ד"ר משה בקר, מומחה לתחבורה ולבטיחות בדרכים במכללה האקדמית גליל מערבי. "קיווינו שלא יהיו יותר מ-290 הרוגים, אבל ייתכן שהשנה תסתיים עם כ-370-360 הרוגים. לצערי אנחנו שוחקים את ההישגים שהיו לנו לפני כן".

 

מערכות בטיחות מתקדמות והגעה זריזה של צוותים לשטח

בקר פירט בין היתר על הצעדים שכבר נעשו בעבר ותרמו למגמת הירידה במספר ההרוגים בכביש. "ההישגים בעבר לא היו תוצאה של מאמץ גדול, חוץ מההשקעה שנעשתה על ידי שר התחבורה בשדרוג חלק מהדרכים הבין-עירוניות, שכללה הכפלת מסלולים, הוספת הפרדה לנתיבים קיימים וכמובן הקמת מחלפים", הסביר. "כל זה באמת תרם, אך השיפור העיקרי היה בלתי תלוי בנו ונבע מכניסתם של כלי רכב חדשים עם סטנדרטים בטיחותיים הרבה יותר גבוהים, כמו כריות האוויר ומערכות ה-ABS וה-ESP ששיפרו את המצב".

 

בקר הוסיף גם כי הגעתם המהירה של צוותי החירום לזירות התאונות מסייעת רבות לנפגעים. "פעם אנשים היו נפטרים בדרך לבית החולים או במקום התאונה עצמו, ועכשיו מצילים אותם בשטח", אמר. "יש לנו הרבה פצועים במצב קשה, אבל אנחנו חוסכים חלק מההרוגים בזכות תגובתם המהירה ומכשור ההחייאה המשוכלל הנמצא בידם, ולכן הישרדות הפצועים יותר גדולה".

התאונה הקטלנית אתמול ליד נס ציונה (צילום: יאיר שגיא) (צילום: יאיר שגיא)
התאונה הקטלנית אתמול ליד נס ציונה(צילום: יאיר שגיא)
 

ההרוגים בתאונה בכביש 431. מימין: זכי מסלח, אחמד מאדי, יזן עסאף ואדהם אבו כביזה ()
ההרוגים בתאונה בכביש 431. מימין: זכי מסלח, אחמד מאדי, יזן עסאף ואדהם אבו כביזה
  

בקר ציין, עם זאת, כי כל אותם הישגים אמנם עדיין מתקיימים, אך ישנם גם גורמים חדשים שתורמים דווקא לכיוון השלילי ומחמירים את המצב.

 

"כמויות כלי הרכב שלנו הולכות וגדלות עם השנים", הסביר בקר. "השנה נגיע לתוספת של 300 אלף כלי רכב עם נטו של בערך 160 אלף כלי רכב חדשים על הכביש. זה מגדיל מאוד את הצפיפות ואת ההסתברות לתאונות. אנחנו צריכים גם לשפר את מצב הכבישים עצמם. צריך יותר מקום בשוליים למשל. טעויות האנוש ימשיכו להתרחש, אבל תשתית טובה יותר, כמובן בשילוב עם חינוך לנהיגה ואכיפה טובה יותר, יכולה לשפר את המצב".

 

"כל תאונה מחזירה אותנו ליום ההוא בכביש 31"

ריבה אילנצ'קו, שאיבדה את בעלה ובתה לפני כשנה בתאונת דרכים בכביש 31, סיפרה בקול כואב על הטראומה הקשה שנותרה במשפחתה לאחר התאונה. "כשאנחנו שומעים על תאונה כמו זו שהתרחשה אתמול זה ישר מחזיר אותנו לאותו יום של התאונה שלנו", שיתפה אילנצ'קו. "אם הבן שלי שומע על תאונה הוא ישר מתקשר בלחץ לשאול איפה אני, כי הוא מפחד שגם לי יקרה משהו".

אילצ'נקו עם ילדיה בכביש 31 (צילום: רועי פלצמן, עמותת אור ירוק) (צילום: רועי פלצמן, עמותת אור ירוק)
אילצ'נקו עם ילדיה בכביש 31(צילום: רועי פלצמן, עמותת אור ירוק)

לגבי מספר ההרוגים, שנמצא במגמת עלייה בשנים האחרונות, אילנצ'קו אמרה כי לא ניתן להצביע רק על גורם אחד לאותן תאונות קטלניות. "אי-אפשר להכליל ולהגיד שזו רק אשמת המדינה כי לא טיפלו בכביש הזה – זה מכלול של גורמים", היא אמרה. "אני חושבת שהחינוך לזהירות בכבישים צריך להתחיל אפילו מינקות. חייבים להחמיר את הענישה ואת האכיפה. כשאני נוסעת בכביש לא מעט עוקפים אותי בקו הפרדה לבן או מדברים בטלפון, ואת אותם אנשים צריך לחנך. צריך לפעול בכל החזיתות במקביל. אני מקווה שאצליח למנוע אפילו תאונה אחת, וזה יהיה ההישג שלי".

 

עלי אבו סבית, שאיבד את שני בניו התאומים עמאד ובסאם (21) בתאונה בכביש 31 לפני כחודש, אמר: "לצערי הכביש עדיין סכנה לחיינו. זה נכון שעובדים עליו עכשיו, אבל עד שיגיעו לקטע הסמוך לכפר חורה ייקח זמן, ואולי בתקופה זו יהיו לנו עוד ועוד אסונות. רק לפני כשבוע הייתה תאונה באותו כביש ונהרג בה צעיר.

 

"אני מאשים את משרד התחבורה שמזלזל בחיי אדם ולא עושה מספיק בעניין התשתיות", הוסיף אבו סבית. "הגיע הזמן שיהיה אצלנו טיפול מקצועי כדי שניסע בכביש בצורה בטוחה, ללא שום סכנה. אני איבדתי את שני הבנים היקרים שלי, ואני כל הזמן חושש מעוד אסונות. גם המשטרה צריכה להילחם למען הטיפול בכבישים ולא רק לחלק דו"חות. אני גם מאשים את הנהגים שנוהגים בצורה עבריינית בלי לדפוק חשבון לשלומם של אחרים".

 

ממשרד התחבורה נמסר בתגובה: "משרד התחבורה מקדם ביצוע תשתיות בכל רחבי הארץ בהיקפים חסרי תקדים והופך 'כבישים אדומים' לכבישים בטוחים, זאת לצד פעילות האכיפה שמבצעים המשרד לביטחון הפנים ומשטרת ישראל. עם זאת, האחריות לנהיגה בטוחה וזהירה מוטלת בראש ובראשונה על ציבור הנהגים, החייבים לשמור על עצמם וסביבתם תוך הקפדה על חוקי התנועה".


פורסם לראשונה 05/12/2016 23:17

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: יאיר שגיא
התאונה הקשה בכביש 431
צילום: יאיר שגיא
מומלצים