ישראלים באינטרנט: מכורים לוואטסאפ, עושים שיימינג וכבר לא מורידים אפליקציות
70% מהישראלים שהשתתפו בסקר שכלל 1,000 איש, אמרו שנחשפו לשיימינג ברשת. 60% עוקבים אחר פעילות הילדים בוואטסאפ. 40% מהזוגות הטריים הכירו דרך האינטרנט, 50% מבני הנוער שומרים תמונות מביכות בסמארטפון ושלחו הודעות קוליות בוואטסאפ ושליש מהם מעלים סרטונים ליוטיוב
בזק מסרה כי "הדו"ח מבוסס על מחקר מעמיק שערכה החברה על האינטרנט בישראל, המגמות השולטות בו ושימושיו השונים, וכן על נתונים מפעילות החברה ומערכותיה. לצורך הדו"ח, נערך, בין השאר, סקר בשיתוף מכון המחקר TNS, בקרב 1,000 נדגמים כולל בני נוער. הסקר, כמו גם נתוני התשתיות שנאספו ממערכות בזק, בצירוף אנליזה של נתוני השוק, משקפים תמונת מצב של החיים בעידן הדיגיטלי לשנת 2016".
קצב הגלישה בעלייה
לפי בזק, נכון לסוף 2016, כ-6.4 מיליון ישראלים משתמשים באינטרנט. קצב הגלישה ממשיך לעלות בהתאם לשימושים המוגברים ברשת. רוחב הפס הממוצע באינטרנט הביתי, עומד כיום על 65 מגה, עלייה של כ-30% בהשוואה לשנה שעברה.
הגולש הממוצע מוריד כיום קבצים בנפח של כ-4 GB ביום, עלייה של 38% תוך שנה לפי נתוני בזק, וכ-60% מגבים תמונות וסרטונים על גבי הענן.
קונים אונליין ורוצים לצאת מהקבוצה של הגן
מהסקר עולה כי חוסר מקום או עניין ורוויה גורמים לנו להוריד הרבה פחות אפליקציות לסמארטפון: ב-2016 ישראלים הורידו 11 אפליקציות חדשות בממוצע בלבד, לעומת 32 אפליקציות חדשות ב-2014 - ירידה של כ-66%.
יחד עם זאת, יש אפליקציה אחת שהיא השליטה העיקרית בחיינו: וואטסאפ. מעל 90% מהישראלים מחוברים לאפליקציה. ויותר מ-25% מהנסקרים הביעו רצון לנטוש את הקבוצה של גן הילדים או של מקום העבודה. כמעט חצי מבני הנוער עד גיל 18 שהשתתפו הסקר, מסרו כי הם מעדיפים לשלוח הודעות קוליות בוואטסאפ במקום הודעות טקסט ולמעלה ממחצית מהם משתמשים באימוג'י בכל הודעת טקסט. כשהם כבר מתקשרים לחברים - 62% מהנוער בישראל מעדיף שיחות וידאו. שליש מבני הנוער משחק במשחקי מציאות מדומה.
שיימינג ורשתות חברתיות - מכירים את musically?
רבע מבני הנוער שהשתתפו בסקר, מעלים באופן קבוע סרטונים ליוטיוב וחולמים להיות כוכבים ברשת. כ-50% מבני הנוער פעילים ברשת החברתית סנאפצ'אט, לעומת 10% בלבד מהמבוגרים. musically.ly (רשת חברתית בה ניתן לשתף מוזיקה), היא הרשת החברתית הצומחת ביותר בקרב בני נוער, עם חדירה של 14%.
כ-70% מהגולשים שהשתתפו בסקר, מסרו שנחשפו לשיימינג באינטרנט - מדובר בעלייה של 10% לעומת 2015. 33% ענו שהם לא עושים כלום בנידון, 22% טענו שהם מוחקים מיד (מידע או תמונות שקשורות בביוש אדם אחר). 12% מדברים על זה ו-13% מעבירים את זה הלאה ברשתות. כמעט שליש מבני הנוער אמרו שחוו בעצמם או מכירים אישית מישהו שעבר שיימינג ברשת, 14% מתוכם העידו שהם עצמם היו קורבן לשיימינג. לא נראה שהסוקרים שאלו אם הנסקרים עצמם עסקו בשיימינג, אך אם 70% נחשפו לשיימינג, מישהו חייב לעסוק במלאה.
38% מבני הנוער טענו שראו תמונות מביכות או תמונות עירום של מפורסמים שהועברו ברשת, לעומת 8% מבנות הנוער. אצל המבוגרים: 34% גברים לעומת 25% נשים. 53% מהמבוגרים שהשתתפו בסקר טענו שהם מוחקים מיד תמונות כאלה, בעוד שבני הנוער דווקא מעבירים הלאה. יחד עם זאת, כ-85% מהגולשים נחשפו לבקשות לעזרה כמו עזרה כלכלית, רפואית או אימוץ חיות.
חוששים לפרטיות, אך הכירו את בת / בן הזוג ברשת
לפי נתוני בזק, ל-1 מתוך 5 מאיתנו פרצו למייל, פייסבוק או חשבונות דיגיטליים אחרים. למרות זאת, 50% מבני הנוער שהשתתפו בסקר טענו שהם שומרים תמונות מביכות בסמארטפון, לעומת 7% בלבד מבני ה-55 ומעלה. יחד עם זאת, 8% מבני הנוער טענו שלא שינו את הגדרות הפרטיות שלהם, לעומת 52% מבני ה-55 ומעלה.
במקביל, כ-80% מאתנו ערכו קניות ברשת, כש-42% קנו לפחות מוצר אחד באתרי קניות בחו"ל, לעומת 32% בשנה שעברה. רוב הנשאלים - 65% - טענו שהם מעדיפים לרכוש באתרים ישראלים. כמו כן, 59% מהגברים שהשתתפו בסקר טענו שהם נגד חוק הפורנו לעומת 32% בלבד מהנשים.
38% מהנשאלים טענו שהכירו את בן או בת זוגם הנוכחיים ברשת, לעומת 32% מהנשאלים בשנת 2014 - עלייה של כ-19%. יחד עם זאת, 77% טוענים שבגלל הסמארטפון אנחנו לא מקדישים מספיק זמן לאהובים בחייינו.
כ-60% מההורים לילדים עד גיל 13 עוקבים אחרי פעילות הילדים שלהם בוואטסאפ. הילדים בעיקר רואים סרטים וסדרות ברשת. 49% מההורים לילדים בגילאי 13-6 טענו שהם אוסרים על הילדים להוריד אפליקציות. הרוב אוסרים על אינסטגרם ופייסבוק ושליש גם על וואטסאפ.
תם עידן הצפייה בלייב. כמעט
נראה שהצפייה בתכני טלוויזיה הופכת להיות יותר בסגנון VOD (צפייה לפי דרישה) ולא לפי לוחות שידורים לינאריים. 75% מהנוער טען שהוא צורך תוכן וידאו באמצעות הסמארטפון, ורק 29% עדיין צופים במסך הגדול. כשליש מהגולשים צורכים סדרות וסרטים מהמחשב או מהנייד ואין להם שום עניין בלוח השידורים. הישראלים עדיין צופים בשידור חי בחדשות ובתוכניות ריאליטי, אבל ל-8% אפילו אין טלוויזיה רב ערוצית.
כ-80% מאיתנו כבר קונים ברשת, כולל מחו"ל, אם כי בעיקר מאתרים ישראליים (65%). וכשליש מהמשתתפים בסקר משתמשים בתוכנות סטרימינג פיראטיות, כדוגמת קודי.
בזמן הצפייה אנחנו לא מרוכזים: מחצית מהצופים גולשים תוך כדי בטלפון הנייד, שליש מדברים בטלפון וזה נכון במיוחד לגבי הצעירים עד גיל 18.