"ניקח אפס סיכונים". מפקד טייסת ה-F-35 מתכונן
ביום שני ינחתו שני מטוסי ה"אדיר" החדישים. למחרת ייכנס סא"ל יותם, מפקד הטייסת, לתא הטייס של החמקן וימריא בו. "יהיה בטוח, אני רגוע", אמר בשיחה עם ynet. "בחודשים הראשונים לא ניקח את המטוס לקצה". סרן גיא (25) יהיה הטייס הצעיר בטייסת: "לקחו את הטובים ביותר"
"גם מזג האוויר כנראה יחייך אלינו. השמחה גדולה ואנחנו מתרגשים. הכל מתמרק כאן", כך אמר בשיחה עם ynet סגן-אלוף יותם (38) מפקד טייסת ה"אדיר" F-35 הראשונה של חיל האוויר לקראת הגעת שני מטוסי החמקן הראשונים לישראל ביום שני. למחרת הגעת המטוסים סא"ל יותם ירשום היסטוריה כשיהיה הטייס הישראלי הראשון שמטיס את החמקן האמריקני. הטייסת, שזכתה לשם "נשר הזהב", תוכרז כמבצעית בעוד כשנה. סרן גיא (25), שיהיה טייס ה-F-35 הצעיר בהיסטוריה של חיל האוויר ומהטייסים הצעירים של המטוס המתקדם בעולם: "לא אעיד על עצמי, אך לקחו את הטובים ביותר ל'אדיר'".
הטיסה הראשונה ביום שלישי תהיה קצרה יחסית, ללא חימושים או תמרונים, ותימשך כ-40 דקות בשמי הדרום, ובעיקר תשמש להרגיש את המטוס ולתרגל את נחיתתו. "הטייסים האמריקנים שמביאים לנו את שני המטוסים דיווחו שהכל עובד לפי התכנון והטיסה הנה חלקה", אמר מפקד הטייסת שהעביר את הימים האחרונים בהרבה תרחישי "בכאילו", כדי להיערך עד כמה שניתן לרגע הגדול בקריירה שלו: "השבוע הגיע ציוד הטיסה שלי, אז לבשתי אותו, עשיתי תדרוך בוקר, נכנסתי לאוטו ונסעתי לכיוון הדיר התת-קרקעי שמיועד ל'אדיר', אליו הכנסנו כחלק מההכנות מטוס F-16 שתדלק ונבדק. הכל וירטואלי בינתיים, אבל כך אנחנו מוודאים שהזמנים מסתנכרנים, שמכשירי הקשר בטייסת עובדים. זה ממש ניסוי כלים אחרון כדי שדבר לא יפתיע אותנו".
להכנות האלה בנבטים הצטרף צוות מחיל האוויר של ארה"ב שמלווה את שמונת טייסי ה'אדיר' הראשונים בכל שלב. "הם הפכו ממש לחלק מהטייסת ויישארו איתנו גם בתקופה הקרובה", הסביר סא"ל יותם, "בחודשים הראשונים לא ניקח את המטוס לקצה. נתאמן עליו בדברים טריוויאליים ופשוטים, נלמד עליו. בחודש הראשון שני המטוסים יהיו בעיקר על הקרקע כדי שאנשי האחזקה שלנו ילמדו אותו באופן מעמיק. ניקח אפס סיכונים. כל דבר קטן ייבדק ויעצור את התהליך. בכל ערב נעצור ונתחקר. בפרויקטים כאלה אתה יכול להיות מופתע מהרבה דברים, לטובה ופחות לטובה".
התהליך שהחל לפני עשר שנים יסתיים ביום שני בצהריים ברגע אחד שבו ינחתו צמד מטוסי ה"אדיר" (F-35) הראשונים של חיל האוויר במסלול בבסיס נבטים שבנגב בטקס חגיגי שכמותו לא נראה בצה"ל מאז הגעת מטוסי ה-F-15 הראשונים לתל נוף לפני 40 שנה. שני המטוסים הראשונים כבר יצאו לדרך באמצע השבוע מטקסס, ושלשום נחתו לעצירת ביניים ראשונה באיים האזוריים ליד פורטוגל. במהלך סוף השבוע שני הטייסים האמריקנים שמובילים אותם ארצה בליווי מטוס תדלוק גדול, יעצרו שוב, הפעם באיטליה.
בשני בבוקר הם יעשו את דרכם מארץ המגף לישראל. בטרם הגעתם יוכלו מאות האורחים שהוזמנו לטקס לחוות מקרוב את שורת מטוסי הקרב מההיסטוריה המפוארת של חיל האוויר שיובלו במיוחד לאירוע. שני מטוסי ה"אדיר" יטוסו מעל לקהל וינחתו מולו על המסלול, ואז יתכבדו קציני חיל האוויר בהדבקת סמלי החיל הישראלי על צד המטוס, פעולה סמלית שתקבע רשמית את הצטרפות שני המטוסים לכוחות הזרוע האווירית של ישראל.
לא מעט ביקורות הוטחו במטוס ה-F-35 – עלותו הגבוהה (90-85 מיליון דולר למטוס) ביחס למטוסי קרב מסוג F-16, טווחי הטיסה שלו ויכולתו המוגבלת לטוס במצב חמקני מבלי שיזוהה על ידי מכ"מי אויב. מאות סעיפי ביקורת נרשמו בדו"חות שהוגשו לפנטגון לפני כשנה, אך נראה שהמדאיגים שבהם נוגעים לסעיפים בטיחותיים. "לחלוטין יהיה בטוח לעלות על המטוס בשלישי הבא, אני רגוע לגמרי בעניין הזה", אמר סא"ל יותם, "כל נתון שהיה בדו"חות הללו נבדק. אמריא עליו אחרי עבודת מטה גדולה ומעמיקה של אנשי המקצוע של חיל האוויר, בהם מהנדסים, שלקחו בחשבון כל ריג'קט הכי קטן מהמטוס. אני רגוע".
הטייסת הראשונה מורכבת כעת משמונה טייסים, בהם ארבעה טייסי הנהלה ותיקים יחסית הכוללים את סא"ל יותם, וארבעה טייסים צעירים, אך מנוסים יחסית, שצברו יחד עשרות שעות טיסה מבצעיות במגוון מטוסי הקרב של החיל. הגיל הממוצע שלהם הוא 26, ובדומה לשתי טייסות ה-F-35 בחיל האוויר האמריקני, גם בצה"ל הוחלט שלפחות בשנים הראשונות של הטייסת, טייסיה יהיו מנוסים ויגיעו מטייסות אחרות ולא ישירות מקורס הטיס.
מי שיזכה בתואר טייס ה-F-35 הצעיר בהיסטוריה של חיל האוויר ומהטייסים הצעירים של המטוס המתקדם בעולם, הוא סרן גיא, בן 25 מתל אביב. בשיחה עמו קשה לאתר בקולו סממנים של התרגשות או שמחה כלשהי. "הרגשתי סיפוק כשהודיעו לי שנבחרתי להיות טייס בטייסת האדיר", אמר. "לא עברנו מבחנים, אבל היו דיונים מיוחדים ותהליך מיון שכלל המלצות וחוות דעת מצד מפקדי טייסות הקרב בהם שירתי בשנים האחרונות (נץ וסופה), ראיון עם מפקדי טייסת האדיר ובעיקר מכלול הנתונים שנאספים עלינו הטייסים מיום גיוסנו. לכן התהליך היה אותנטי, וזה לא שיכלנו להשקיע יותר ברגע שנודע לנו שאנו מועמדים לטייסת. ברור שהיו לי ציפיות וחישבתי מהם סיכויי להתקבל לטייסת ה'אדיר'".
סרן גיא, בוגר קורס 165 בחיל האוויר, היה היחיד מהטייסת הקודמת שלו שהיה מועמד להצטרף לטייסת ה'אדיר', כך שבפועל הוא וארבעת חבריו הצעירים נבחרו מתוך עשרות מועמדים – כל אחד מהם טייס קרב מנוסה ובולט בעצמו.
"לדעתי התכונות המרכזיות שנדרשות לטייס ה'אדיר' הן קודם כל יכולת של חזון והגשמתו, כי המטוס הזה משנה הרבה תפיסות בחיל האוויר, שאנו נפיץ בחיל", אמר. "צריך שיהיה לך מספיק אומץ ואמביציה כדי להגשים את החזון הזה. היום ב'אדיר' זו פחות טייסות של סטיק ומצערת וקרבות אוויר, אלא ניתוח מידע אינסופי שהמטוס מייצר לך מחישניו הרבים. המטוס יודע להסיק מסקנות ולהמליץ לך כיצד לפעול, כך שחלוקת הקשב שלך חייבת להיות טובה".